بررسی مفاهیم روان‌شناسانه قرآن کریم در کتاب «قرآن و روان‌شناسی»
کد خبر: 3966196
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

بررسی مفاهیم روان‌شناسانه قرآن کریم در کتاب «قرآن و روان‌شناسی»

کتاب «قرآن و روان‌شناسی» در زمره آثاری از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که ارتباط کتاب وحی را با مسائل روانشناسانه بررسی می‌کند و به تأثیرات شگرف کلام وحی در کالبد روحانی انسان می‌پردازد.

بررسی حقایق و مفاهیم روان‌شناسانه قرآن کریم در کتاب «قرآن و روان‌شناسی»به گزارش  ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، قرآن کریم، بهترین راه خوشبختی را در برابر انسان نهاده است تا به خودشناسی، رشد شخصیت و ارتقای نفس دست یابد. قرآن، فطرت و حالات روانی انسان را یادآور شده و علل انحراف و بیماری‌های روحی و روانی وی را بیان کرده است. از این‌رو به کمک این حقایق می‌توان شخصیت انسان را رشد داد و عوامل بهداشت روانی را شناسایی کرد.

ماه مبارک رمضان ماه انس بیشتر با قرآن و ماه شناخت و بهره‌بردارى فکرى و عملى از قرآن است. در این ماه عزیز می‌توانیم با مطالعه و فهم قرآن بیشتر پی به حقایق این کتاب آسمانی ببریم. در همین راستا بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مطالعه کتاب «قرآن و روان‌شناسی» را به مخاطبان پیشنهاد می‌د‌هد.

محمد عثمان نجاتی نویسنده کتاب «قرآن و روان‌شناسی» و استاد دانشگاه‌های قاهره و کویت، کوشیده است در این اثر حقایق و مفاهیم روان‌شناسانه قرآن کریم را گردآوری کند تا با رهجویی از آنها بتواند به تکوین شخصیت راستین و رفتار درست انسانی دست یابد.

این‌ کتاب‌، مفاهیم‌ روانی‌ موجود در قرآن‌ را بررسی‌ و سپس‌ آن‌ را با مفاهیم‌ روانشناسی‌ جدید مقایسه‌ کرده‌ است‌ تا از این‌ طریق‌ به‌ شناخت‌ درست ‌مفاهیم‌ روانی‌ اسلام‌ کمک‌ کند.

اثر حاضر در 10 فصل به موضوعاتی همچون «انگیزه‌های رفتار در قرآن»، «انفعال‌ها در قرآن»، «ادراک حسی در قرآن»، «تفکر از دیدگاه قرآن»، «یادگیری در قرآن»، «علم لدنی در قرآن»، «یادآوری و فراموشی در قرآن»، «سیستم مغز و اعصاب در قرآن» و «روان‌درمانی در قرآن» می‌پردازد.

چاپ نخست این کتاب به زبان‌های عربی و فارسی با استقبال گرم بسیاری از سوی علاقه‌مندان به میراث اسلامی و روانشناسان اسلامی مواجه شده است.

در چاپ دوم این کتاب به زبان عربی اصلاحات بسیاری انجام شده و مطالب فراوانی همچون برخی از آیات قرآنی، تعلیقات، پاورقی‌ها، تحلیل‌ها و مقایسه‌های جدید در بیشتر فصل‌های کتاب افزوده شده است.

کتاب «قرآن و روان‌شناسی» توسط عباس عرب ترجمه فارسی شده است و 10 بار تجدید چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha