ویژه‌برنامه‌های «ساختن جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» اجرا می‌شود
کد خبر: 3966321
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
به مناسبت هفته سلامت؛

ویژه‌برنامه‌های «ساختن جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» اجرا می‌شود

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ویژه‌برنامه‌های هفته سلامت شهرداری تهران با شعار «ساختن جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اعلام اینکه هر ساله هفتم آوریل که مصادف با 18 فروردین‌ماه و برابر با سالگرد تأسیس سازمان جهانی بهداشتWHO) ) و تصویب اساسنامه این سازمان در سال 1948 است، به عنوان روز جهانی سلامت شناخته می‌شود، گفت: در ایران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته ملی سلامت را از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه اعلام کرده و ما نیز در شهرداری تهران با شعار «ساختن جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» به استقبال این هفته می‌رویم.

نصیری با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری برای ایجاد خدمات بهداشتی اولیه با کیفیت، قابل دسترس و عادلانه، اولین گام عملی، کارآمد و مؤثر در رسیدن به جامعه‌ای سالم است، تصریح کرد: بی‌شک هفته سلامت فرصت مغتنمی است تا اهمیت و جایگاه بسیار مهم سلامت به عنوان یکی از حقوق اساسی شهروندان و همچنین، نقش مشارکت مردم و همکاری مجموعه نهادهای دولتی و غیر دولتی به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، بار دیگر مورد تأکید و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه روز جهانی و هفته ملی سلامت فرصت مناسبی برای سازمان‌های مرتبط و متولی حوزه سلامت است تا ضمن هم‌افزایی، در جهت‌دهی فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه سلامت در مسیری عادلانه‌تر و برای ساخت جوامعی سالم‌تر گام بردارند، افزود: با توجه به سهم و جایگاه ویژه شهرداری تهران در آموزش و ارتقا سلامت شهروندان و همچنین وجود ظرفیت‌های ویژه در این حوزه از قبیل کانون‌های اجتماع محور سلامت، خانه‌های سلامت، فضاهای مختلف فرهنگی و آموزشی و غیره، اداره‌کل سلامت به مناسبت گرامیداشت هفته ملی سلامت با مشارکت واحدهای تابعه و مناطق 22 گانه شهرداری تهران برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده تا با بهره‌گیری از مجموعه ظرفیت‌های درون و برون سازمانی و همچنین، مشارکت‌های مردمی، اقدامات موثری در هفته سلامت صورت گیرد.

نصیری محل اجرای برنامه هفته سلامت را مناطق 22 گانه شهر تهران و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران معرفی کرد و گفت: یکی از مهمترین اهداف اجرای ویژه‌برنامه‌های سلامت‌محور در هفته سلامت، توسعه فرهنگ سلامت و اطلاع‌رسانی در راستای ارتقای سلامت شهر و شهروندان است. ضمن آنکه توسعه مشارکت‌های مردمی در راستای ارتقای سطح سلامت شهر و شهروندان، توسعه زمینه همکاری‌های درون‌بخشی در اجرای برنامه‌های سلامت‌محور و معرفی یک قرن جایگاه سلامت در شهرداری تهران نیز از دیگر اهداف هفته سلامت هستند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه نخستین روز از هفته سلامت با شعار «همراهی با مدافعان سلامت برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» آغاز می‌شود، تصریح کرد: شعار دومین روز از هفته سلامت «مشارکت اجتماعی، همدلی و وفاق ملی برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر»، سومین روز «آموزه‌های دینی و پیوند نهادهای مذهبی و نظام سلامت برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر»، چهارمین روز «ارتقای نظام شبکه بهداشتی - درمانی و مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر»، پنجمین روز «رسانه‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر»، ششمین روز «پژوهش، فن‌آوری، پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» و شعار روز آخر نیز «مشارکت‌های بین بخشی و مسئولیت اجتماعی برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» است.

نصیری با بیان اینکه ویژه‌برنامه‌های هفته سلامت شهرداری تهران با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، ایران و شهید بهشتی برگزار می‌شود، ادامه داد: مراکز بهداشتی، درمانی شهر تهران، سازمان‌های غیردولتیNGO,s) ) فعال در حوزه سلامت، واحدهای تابعه، مناطق 22 گانه شهرداری تهران و کانون‌های اجتماع محور سلامت محله‌های شهر تهران از دیگر دستگاه‌هایی هستند که در روند اجرای این هفته مشارکت خواهند داشت.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه گفت: همزمان با فرارسیدن هفته سلامت و به منظور زنده نگاه‌داشتن یاد و نام شهدای مدافع سلامت و سپاس و قدردانی از تلاش، ایثار و فداکاری کادر درمان، از یادمان شهدای مدافع سلامت رونمایی می‌شود.

به گفته نصیری، مجموعه مستند «اگه از من می‌شنوی» که گنجینه‌ای از صحبت گروهی از سالمندان شهر تهران است نیز در قالب تجربه، قصه و پند با هدف ثبت و نشر فرهنگ شفاهی سالمندان اجرا می‌شود. در این مجموعه از سالمندان خواسته شده تا آنچه به عنوان حاصل تجربه زندگی برایشان مهم است را با نسل‌های بعد در میان بگذارند و دغدغه اصلی خود را در چند جمله کوتاه بیان کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در بخش دیگری با اعلام اینکه در طول هفته سلامت وبینار «یک قرن سلامت در آینه بلدیه» با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و با مشارکت موزه علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: این وبینار نیز به صورت مجازی از طریق آدرس @labkhand_salamat1 قابل مشاهده و مشارکت است.

نصیری با بیان اینکه یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های اداره‌کل سلامت شهرداری تهران در هفته سلامت طراحی، تولید و توزیع بسته‌های «تهران21» است، گفت: بسته‌های «تهران 21» شامل 21 فلش کارت نقشه مسیرهای پیاده روی شهر تهران در 21 مسیر سلامتی به همراه یک کارت راهنمای استفاده و یک کارت نکات آموزشی پیرامون نحوه پیاده روی در زمان شیوع ویروس کرونا است تا شهروندان ترویج و ترغیب به پیاده روی و تحرک در این ایام شوند.

وی با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی سراهای محلات 22 گانه شهر تهران، گفت: همزمان با هفته سلامت، سراهای محله‌ای که در سال گذشته مناسب‌سازی شده‌اند، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. همچنین، مراکز فرآموز مناطق 4 و 9 نیز به بهره‌برداری می‌رسند.

نصیری همچنین، از اجرای مسابقه «داستان نیمه تمام» با هدف افزایش مهارت‌های شناختی در کودکان و نوجوانان و تقویت تعامل خانواده با فرزندان خبر داد و گفت: این مسابقه با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی فعال در سطح محله‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد. به طوریکه این مسابقه شامل سه داستان با محوریت مهارت‌های زندگی و خانوادگی است که فقط چند سطر ابتدایی آن نوشته شده است و شرکت کنندگان در مسابقه باید با حداکثر 500 کلمه داستان را به اتمام برسانند و در مسابقه شرکت کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران شناسایی و تقدير از مراكز داراي قدمت و مرجع در حوزه سلامت، شناسایی و تقدير از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت، تقدیر از کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت و تقدیر از دبیران منطقه‌ای کانون‌های اجتماع محور سلامت را از دیگر برنامه‌های اداره‌کل سلامت در هفته سلامت عنوان کرد. همچنین، برگزاری وبینار تخصصی و کلاس آموزشی مجازی از دیگر ویژه برنامه‌های این اداره‌کل است که در سطح مناطق 22 گانه اجرا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha