تأثیر جریان ثروت و قدرت، یک قاری قرآن را قاتل امام علی(ع) کرد
کد خبر: 3968562
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

تأثیر جریان ثروت و قدرت، یک قاری قرآن را قاتل امام علی(ع) کرد

آیت‌الله علم الهدی گفت: امیرالمؤمنین(ع) به دست یک کافر یا یک مسیحی به شهادت نرسید، بلکه به دست یک مسلمان حافظ قرآن به شهادت رسید. در واقع کار اسلام به جایی رسید که جریان قدرت و ثروت سبب شد قاری قرآن تبدیل به قاتل امام علی(ع) شود.

تاثیر جریان ثروت و قدرت یک قاری قرآن را علی‌کُش کردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، شامگاه 11 اردیبهشت ماه و همزمان با اولین شب از لیالی قدر در جوار حرم حضرت رضا(ع)، بیان کرد: شب پر فضیلت قدر شب ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) و بزرگترین امتیاز ما شیعیان در ماه مبارک رمضان، مصادف بودن شب قدر با ولایت و توسل به علی بن ابیطالب است.

وی اظهار کرد: سه شب قدر در واقع سه شب امیرالمؤمنین(ع) است و این آمیختگی شب‌های قدر که با ولایت و عشق مولا در درون جان، قلب و فکر ما آمیخته شده بزرگترین فرصتی است که می‌تواند ما را به قرب الهی نزدیک کند تا بتوانیم از تمام برکات نازل شده در این شب پربرکت بهره‌مند شویم.

امام جمعه مشهد ادامه داد: مولا امیرالمؤمنین(ع)، مربی کاملی است که در جهت فردسازی نظیر نداشت و در جهت جامعه‌سازی اقدام انقلابی آن حضرت اگرچه به نتیجه قطعی نرسید، اما به عنوان یک جامعه آرمانی معتقد به قرآن در بینش افراد قرآنی و دینی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در مسئله فردسازی در جریان تربیت، معمولاً دو برنامه قرار دارد، بیان کرد: یکی از عناصر این است که بخواهیم با آموزش واقعیت‌ها را به فرد تفهیم کنیم و با موعظه و نصیحت و آموزه‌های مختلف اخلاقی او را تربیت کنیم و نوع دیگر تربیت این است که یک عنصر فردساز آنان را مجذوب کند و برحسب عشقی که به او می‌ورزند مورد تربیت قرار گیرند و در واقع او به عنوان یک الگوی کامل مورد پیروی دلدادگان قرار گرفته و به عنوان یک نماد آرمانی انسان‌سازی کند.

علم الهدی ابراز کرد: شخصیت تربیتی امیرالمومنین(ع) از نوع دوم بود. کسانی مثل کمیل بن زیاد، مالک اشتر و صعصعه بن سهان آنچنان عاشق و دلداده امیرالمؤمنین بودند که هنگام اجرای ملکات نفسانی هیچ غریزه و شهوتی نمی‌تواند سبب شود از الگو و سبک امیرالمؤمنین پیروی نکنند.

وی اضافه کرد: اما در مسئله جامعه‌سازی، آن روزی که پس از 25 سال حضرت علی(ع) قدرت را به دست گرفت درصدد بود تا جامعه دینی زاویه‌دار را به جامعه دینی زمان پیغمبر(ص)  برگرداند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در زمان پیامبر، اختلاف طبقاتی بین مسلمانان مطرح نبود افزود: آن زمان یک نفر از انصار خانه‌ای را بلندتر از سایر خانه‌ها و با هیبت متفاوتی ساخته بود و وقتی به پیغمبر اکرم خبر دادند حضرت دستور دادند خانه را خراب کنند و این جامعه پیامبر بود خانه‌ای که امتیاز طبقاتی نسبت به سایرین به وجود می‌آورد باید خراب می‌شد.

وی ادامه داد: روایت است که عبدالله بن عمر نقل می‌کند پیامبر در جمع مسلمانان فرمود: اگر خزانه‌های ایران و روم بر روی شما گشوده شود و آن ثروت و پول‌ها به دست شما بیاید کدام یک از شما در راه اسلام اصیل ناب مقاوم هستید؟ عبدالله بن اُوف در پاسخ گفت: ما آن چنان هستیم پیغمبر گفت:  شما اینگونه نیستید. ثروت شما را عوض می‌کند و شما را به جان هم می‌اندازد و به هم حسد می‌ورزید و با هم رقابت می‌کنید. در بلاد تازه فتح شده مردم را به جان هم خواهید انداخت. بعد از فوت عبدالله بن اوف تنها طلا و پول‌های نقدش را جلوی خلیفه آوردند، یک کوه طلایی بود که خلیفه پشت آن پنهان شد. این ثروت از خانه کسی برآمد که گفت ما این‌گونه نیستیم.

علم الهدی گفت: آن روزی که امیرالمؤمنین(ع) بر حسب فشار مردم قدرت را به دست گرفت، در اولین خطبه و سخنرانی رسماً اعلام کرد شما جامعه زیر و رو می‌شوید، بالا و پایین می‌شوید، مثل دیگی که تمام حبوبات می‌جوشد و بالا و پایین می‌رود، آنقدر بالا و پایین می‌روید که آنکه بالاست بیاید پایین و آنکه پایین است، بالا بیاید و حتی اگر ثروت جمع شده از بیت‌المال در مهریه همسران شما باشد، بیت‌المال را از آنجا درمی‌آورم و حق را به حق‌دار می‌دهم.

وی اظهار کرد: اگر بنا شد جامعه به جامعه پیغمبر برگردد، این یعنی زبیری که در چند نقطه کشور اسلامی خانه دارد و در اسکندریه‌ای که هنوز قدم نگذاشته و نمی‌داند کجای مصر است، دستور داد برایش خانه بسازند. امیرالمؤمنین به چنین فردی در موقع تقسیم بیت‌المال گفت برو در صف که همه سهمیه‌ها مساوی است و وقتی امیرالمؤمنین(ع) این جامعه‌سازی را شروع کرد، افراد نتوانستند تحمل کنند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: مقابله‌ای که با امیرالمؤمنین(ع) شروع شد و به مظلومیت مولا انجامید، به وسیله جریان قدرت و ثروت بود. اولین برخورد با امیرالمؤمنین(ع) را این جریان داشت و این برخورد سبب شد که راه مقابله با مولا باز شود. یک عده افراد ضد ولایتی که عناصر طرد شده زمان پیغمبر بودند و عقب زده شده بودند، فرصت پیدا کردند جنگ صفین و جنگ جمل را علیه ایشان راه اندازند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) به دست یک کافر یا یک مسیحی به شهادت نرسید، بلکه به دست یک مسلمان حافظ قرآن به شهادت رسید، کار اسلام به جایی رسید که جریان قدرت و ثروت سبب شد قاری قرآن علی‌کُش شود. این مسائل برای امروز ما یک عبرت است.

وی بیان کرد: اگر بنا شود در جامعه ما جریان قدرت و ثروت همانند آنچه بر سر شیعیان امیرالمؤمنین در آن زمان آمد بر ما نیز مسلط شود جنایت در نظام ما هم به آنجا خواهد رسید.

علم‌الهدی افزود: اگر جریان قدرت و ثروت زمام نظام ما را به دست بگیرد و منشاء تصمیم‌گیری‌ها در این نظام شود آنچه بر سر شیعیان علی(ع) آمد نیز اتفاق خواهد افتاد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) در مقابل فتنه‌هایی که جریان‌های قدرت و ثروت یکی پس از دیگری به وجود می‌آوردند مولا را خانه‌نشین کرد و حضرت بی‌طاقت شده بودند.

وی با اشاره به خوابی که حضرت قبل از شهادت دیده بود گفت: حضرت به فرزندش ام کلثوم فرمود: رسول خدا را در خواب دیدم که فرمود همه مصیبت‌هایت خاتمه پیدا خواهد کرد. سه روز بعد از این خواب حضرت به شهادت رسیدند.

انتهای پیام
captcha