منصورفلاح: مخاطب سریال‌های سیما در بهترین شکل سی درصد است
کد خبر: 3968738
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
آسیب‌شناسی تولیدات رمضانی سیما / 7

منصورفلاح: مخاطب سریال‌های سیما در بهترین شکل سی درصد است

یک کارگردان گفت: سیما آمار می‌دهد که سریال‌هایشان بیش از ۸۰ درصد مخاطب داشته است درصورتی‌که اگر واقع‌بین باشیم، باید گفت رسانه ملی شاید ۳۰ درصد هم مخاطب نداشته باشد.

اکبر منصورفلاح، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون سریال‌های مناسبتی سیما اظهار کرد: چندین مجموعه تلویزیونی برای ماه مبارک ساخته‌ام که همگی آن‌ها نیز جز کار‌های پرمخاطب سیما بوده است. آخرین مجموعه مناسبتی که برای سیما تولید کردم «بگو که هستی» نام داشت که از شبکه افق روی آنتن رفت. در میان تمام کارهایم، باید بگویم «برای آخرین بار» به لحاظ جذب مخاطب موفق‌تر بوده و هنوز هم در ایام ماه مبارک از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود.

وی درباره دلایل کم‌کاریش چنین توضیح داد: به شخصه دوست دارم کاری که می‌سازم مطابق سلیقه‌ام باشد، برای همین حاضر نیستم هر متنی را که به دستم می‌رسد، تنها برای ساختن جلوی دوربین برم. در همین راستا در این چندساله طرح‌ها یا فیلمنامه‌هایی بوده که به من پیشنهاد شده‌اند، اما چون از سوی مدیران سیما به من اجازه داده نشده که متن مطابق نظرم تغییر کند، من نیز ساخت آنها را نپذیرفتم.

کارگردان سریال «برای آخرین بار» تأکید کرد: یکی از مشکلات جدی و رایج تولیدات مناسبتی سیما این است که روابط جای ضوابط را گرفته است. یعنی به جای اینکه سنجیده شود برای ساخت یک کار طنز یا ملودرام چه فیلمسازی به لحاظ تخصصی ارجح‌تر است، آنکه روابط نزدیکتری دارد، انتخاب می‌شود. نتیجه این اتفاق نیز همانی شده که هم اکنون شاهدش هستیم. گواه ادعایم نیز این است که برخی از مردم در سال‌های اخیر ترجیح می‌دهند به جای دیدن سریال‌های جدید، مجموعه‌های طنزی که سال‌ها پیش روی آنتن رفته و چندین بار هم پخش شده را بار دیگر تماشا کنند، زیرا آن کار‌ها برایشان شیرین‌تر و جذاب‌تر است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا سعی نمی‌کند، فیلمنامه‌های پیشنهادی را آنگونه که مدیران به او پیشنهاد می‌کنند جلوی دوربین برد؟ گفت: بسیاری از کار‌های نمایشی با توجه به زمان و مکان دستخوش تغییر می‌شوند به ویژه در کار‌های طنز چنین امری بسیار رایج است، بنابراین نمی‌توانم قول دهم عیناً فیلمنامه‌ای که به من پیشنهاد می‌شود را جلوی دوربین ببرم. با این توضیح تا زمانی که دستم برای تغییر باز نباشد ترجیح می‌دهم کار نکنم.


بیشتر بخوانید:

جای یک سریال طنز در رمضان امسال خالی است

مدیران دنبال پر کردن ویترینند



کارگردان سریال «برای آخرین بار» درباره سریال‌هایی امسال اظهار کرد: من چندان بیننده سریال‌ها نبودم، زیرا کیفیت آن‌ها را نپسندیدم. در «احضار»، کار از بازی‌های ضعیفی بهره برده و در «یاور» نیز شاهد تکرار «ستایش» هستیم! آیا باید چنین آثاری را مشاهده کرد؟ از این سریال عجیب‌تر سریال «رعدوبرق» به کارگردانی بهروز افخمی است که بعد از چند جلسه پخش از نمایش آن جلوگیری شد!

منصورفلاح متذکر شد: در چنین شرایطی سیما آمار می‌دهد که سریال‌هایشان بیش از ۸۰ درصد مخاطب داشته است درصورتی‌که اگر واقع‌بین باشیم، باید گفت رسانه ملی شاید ۳۰ درصد هم مخاطب نداشته باشد.

این کارگردان درباره برخی شعار‌های جوانگرایی در سیما گفت: اگر از مدیران سیما سؤال شود که چرا ساخت بسیاری از کار‌های نمایشی را بر عهده افراد ناآشنا گذاشته‌اند؟ پاسخ خواهند داد. این عمل قدمی در جهت جوانگرایی است! این توجیهی بدتر از گناه است، چون جوانگرایی شرایط خاص خود را دارد، وگرنه سرمایه و وقت مردم هدر خواهد رفت و به نوعی آنها را به سمت ماهواره‌ها سوق داده‌ایم. جوانگرایی زمانی رخ می‌دهد که در کنار سینماگران با تجربه این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این سؤال که سریال «برای آخرین بار» چگونه شکل گرفت؟ بیان کرد: وقتی طرح به من پیشنهاد شد آن را پسندیدیم، اما اجازه گرفتم بنا به تشخیص خود فیلمنامه را بنویسم، در همین راستا دو فیلمنامه‌نویس تحت نظارت من نگارش سناریو را آغاز کردند. در ضمن سعی کردم بازیگرانی را انتخاب کنم که توانایی ایفای نقش را داشته باشند. با توجه به این ملاحظات کار خلق و بسیار مورد پسند مردم نیز واقع شد.

انتهای پیام
captcha