راه رستگاری از تربیت نفس می‌گذرد + فیلم
کد خبر: 3969002
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
درس گفتار «زیست مسلمانی در پرتو نهج‌البلاغه»/۳

راه رستگاری از تربیت نفس می‌گذرد + فیلم

مبلغ پاکستانی گفت: از موضوعات با اهمیتی که در جای جای قرآن تأکید شده و در سوره شمس آمده است اینکه خداوند بعد از 11 قسم می‌فرماید «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» هرکس نفسش را تربیت کند به رستگاری می‌رسد در غیر اینصورت محروم و ناامید است.

راه رستگاری از تربیت نفس می‌گذرد + فیلمبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، عالم و مبلغ پاکستانی و امام جمعه کویته در سومین قسمت از سلسله درس‌گفتار «زیست مسلمانی در پرتو نهج‌البلاغه» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده است، تصریح کرد: کسی که نفسش را تربیت کند به رستگاری و خوبی می‌رسد و کسی که نفسش را تربیت نکند، به رستگاری نمی‌رسد.
در ادامه مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، امام جمعه کویته پاکستان در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان از نظر می‌گذرد:
بسم الله الرحمن الرحیما . اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.
مولای متقیان حضرت علی(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه خطاب به فرزند برومندش، امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید: فرزندم، متوجه خودت باش، خود را از حیث تربیت در درجه اول قرار بده. این فرمان مولای متقیان(ع) مطابق آیه شریفه قرآن است که پروردگار فرموده است: علیکم انفسکم: اول خود انسان تربیت باید شود و سپس بعد از اینکه مراحلی از تربیت را طی کرد وظیفه پیدا می‌کند دیگر انسان‌ها را تربیت کند.
سپس مولای متقیان به فرزندش می‌فرماید: «قرآن را به تو یاد می‌دهم». یعنی اگر می‌خواهی تربیت شوی، راه قرآن راه درست و صلاح است. قرآن کتابی تربیتی است و نکات ظریفی در آن اشاره شده است.

از موضوعات با اهمیتی که در جای جای قرآن بر آن تأکید شده و در سوره شمس آمده است اینکه بعد از 11 قسم خداوند می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾: به‌راستى رستگار شد، آن کس که نفس خود را تزکیه کرد. بى شک محروم و ناامید گشت هر کس که آن را به پلیدى آلود».
کسی که نفسش را تربیت کند به رستگاری و خوبی می‌رسد و کسی که نفسش را تربیت نکند، به رستگاری نمی‌رسد.
براساس برخی فرامین بزرگان که توسط مفسرین درک شده، انسان با تربیت نفس، به باطن قرآن هم نفوذ پیدا می‌کند و مفاهیم عمیق‌تر را هم می‌فهمد. اگر انسان خود را تربیت نکند در ظواهر قرآن می‌ماند و به بطن قرآن که در احادیث به آن اشاره شده است، راه نمی‌یابد.
ان‌شاءالله خداوند همه ما را در این ماه رمضان از جمله کسانی قرار دهد که با پاکیزگی روح و جان خود اسلام و قران را فهمیده و به رستگاری ابدی برسند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha