جلب اعتماد و مهرورزی از اصول تربیت دینی است + فیلم
کد خبر: 3969045
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
درس‌گفتار «زیست مسلمانی در پرتو نهج‌البلاغه» / 1

جلب اعتماد و مهرورزی از اصول تربیت دینی است + فیلم

مبلغ پاکستانی گفت: نخستین نکته در تربیت، جلب اعتماد طرف است. حضرت علی(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه خطاب به حضرت امام حسن(ع) می‌فرماید «تو جان من هستی» این درس بزرگی است برای مربی‌ها و همه ما که به بهترین نحو فرزندان خود را تربیت کنیم.

تربیت مؤثر نیازمند جلب اعتماد و مهرورزی است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، امام جمعه کویته پاکستان در نخستین قسمت از سلسله درس‌گفتار «زیست مسلمانی در پرتو نهج‌البلاغه» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده است، تصریح کرد: تربیت مؤثر نیازمند جلب اعتماد و مهرورزی است. اظهار محبت چیزی است که دین بر آن تأکید دارد. می‌خواهیم فرزندانمان را تربیت کنیم چون آنها را دوست داریم، اما چون اظهار محبت نداریم، فاصله بین ما و فرزندانمان ایجاد می‌شود.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام موسوی در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان از نظر می‌گذرد:
بسم الله الرحمن الرحیم . اللّـهُمَّ اغْسِلْنی فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَطَهِّرْنی فیهِ مِنَ الْعُیُوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ.
در دین مقدس اسلام بیش از هر چیز بر روی تربیت و تزکیه سفارش شده است. در قرآن و به تبع آن در نهج‌البلاغه مولای متقیان، سفارش اکیدی در این زمینه دارند. حتی در کلام حضرت علی(ع)، کل زندگی دنیای امروز تمهید و مقدمه‌ای است برای تربیت انسان تا از این روی در آخرت، عاقبت به خیر شود.

به همین دلیل حضرت علی(ع) فرموده‌اند: «صَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَة: پرهیزکاران در روزگار كوتاه دنيا صبر كردند تا آسايش جاودانه قيامت را به دست آورند».
برای تربیت اولین چیزی که باید ملاحظه شود، اعتماد طرف است. مربی باید اعتماد شخصی که می‌خواهد تربیت شود را جلب کند. اعتماد با چه چیزی محقق می‌شود؟ با اظهار محبت. اظهار محبت چیزی است که دین بر آن تأکید دارد. می‌خواهیم فرزندانمان را تربیت کنیم چون آنها را دوست داریم، اما چون اظهار محبت نداریم، فاصله بین ما و فرزندانمان ایجاد می‌شود که ما نمی‌توانیم فرزندانمان را درست تربیت کنیم.
حضرت علی(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه خطاب به حضرت امام حسن(ع) می‌فرماید «تو جان من هستی».
این درس بزرگی است برای مربی‌ها و همه ما که با این روش بتوانیم فرزندان خود را تربیت کنیم.
انتهای پیام
captcha