برگزاری نشست «بیان سرخط‌های کلی درون‌مایه‌های مشترک قرآن و کتب مقدس»
کد خبر: 3969864
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸

برگزاری نشست «بیان سرخط‌های کلی درون‌مایه‌های مشترک قرآن و کتب مقدس»

انجمن علمی – دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل نشست بیان سرخط‌های کلی درون‌مایه‌های مشترک قرآن کریم و کتب مقدس را برگزار کرد و طی آن به برخی درون مایه‌های مشترک میان ادیان ابراهیمی اشاره شد.

برگزاری نشست علمی «بیان سرخط‌های کلی درون‌مایه‌های مشترک قرآن کریم و کتاب مقدس»

به گزارش ایکنا، نشست علمی «بیان سرخط‌های کلی درون‌مایه‌های مشترک قرآن کریم و کتاب مقدس» از سوی انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه محمدعلی دیانی، دانش آموخته دکتری ادیان و عرفان به صورت زنده و به مدت 90 دقیقه در سامانه ادوب‌کانکت با حضور دانشجویان علوم قرآنی و تفسیر قرآن برگزار شد.

دیانی در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه دو دسته کلی دین وجود دارد، گفت: یک دسته «ادیان ابراهیمی» شامل «یهودیت»، «مسیحیت» و «اسلام» و دسته دیگر هم ادیان غیر ابراهیمی شامل «زرتشت»، «بودا» و ... می‌شود. علت این تقسیم‌بندی آن است که ادیان ابراهیمی، به شخص حضرت ابراهیم(ع) متصل می‌شود.

وی افزود: بهترین مبنا برای شناخت سرخط‌های مشترک ادیان ابراهیمی، متون دست اول به‌جامانده از این آیین‌هاست. در دین اسلام، قرآن کریم کتابی است برای هدایت انسان‌ها که دارای 114 سوره مکی و مدنی بوده و تاکنون در دو مکتب تشیع و تسنن، شروح و تفاسیر زیادی بر آن نگاشته شده است. کتاب تورات (عهد عتیق)، فصل‌الخطاب یهودیان است و اناجیل چهارگانه (عهد جدید) نیز کتاب مسیحیان است. یهودیان، تعلق خاطری به انجیل‌ها نداشته و الزامی به پذیرش آن ندارند، اما هر مسیحی ملزم است هم تورات (عهد عتیق) و هم انجیل‌ها (عهد جدید) را بپذیرد.

دیانی در خصوص بخش‌های مختلف کتب عهد عتیق و عهد جدید اظهار کرد: عهد عتیق، شامل 39 کتاب بوده که به سه بخش کلی «تورات و تاریخ»، «حکمت‌ها، مناجات‌ها و اشعار» و «پیشگویی‌ها» تقسیم می‌شود. عهد جدید نیز شامل 27 کتاب است. بخش اول شامل «اناجیل اربعه»، با عناوین «مَتّی»، «مَرقُس»، «لوقا» و «یوحنّا» است. بخش دوم نیز کتاب در شرح حال رسولان به ویژه «پولُس رسول» است. بخش دیگر شامل 21 کتاب از نامه‌های رسولان به مناطق مختلف و آخرین بخش نیز یک کتاب با عنوان «مکاشفه یوحنّای رسول» است. باید توجه داشت که کتاب مقدس، مجموع کتب عهد عتیق و عهد جدید است.

وی در ادامه به فصل مشترک میان ادیان ابراهیمی اشاره و تصریح کرد: یکی از محورهای بنیادین میان این سه دین، مفهوم خداست که دو نگاه کلی به خدا در آن‌ها وجود دارد که شامل «نگاه تشبیهی و انسان‌وار» و «نگاه تنزیهی و دست‌نیافتنی نسبت به خداوند» می شود، هر دو دیدگاه در چند آیه از قرآن کریم، تورات و اناجیل قابل پی‌جویی است. همچنین صفات خداوند مانند «رحمت»، «قدرت مطلق»، «داور عادل»، «صاحب اسماء»، «وحدانیت»، «تغییرناپذیری»، «سرمدیت و حی» و «حاضر بودن» در هر سه کتاب؛ به ویژه قرآن و تورات بحث شده است.

دیانی در پایان به بیان برخی درون‌مایه‌های مشترک میان این سه کتاب اشاره و بیان کرد: «مفهوم آفرینش»، «قائل‌بودن به وجود فرشتگان و جنیان و شیاطین»، «اسامی پیامبران»، «وحی»، «حکمت»، «نور و حقیقت»، «شناخت آخرت و بازگشت به سوی خدا در روز رستاخیز»، «بهشت و جهنم» و «سعادت اخروی» از دیگر درون‌مایه‌های مشترک میان سه کتاب تورات و انجیل و قرآن است. همچنین مباحث فقهی به عنوان قانون شریعتی و مباحث سلوکی و عرفانی به عنوان قانون طریقتی، در این کتب به طور مشترک وجود دارد.

یادآور می شود، در پایان این نشست علمی به سؤالات دانشجویان پاسخ داده شد.

انتهای پیام
captcha