محکومیت گسترده حملات صهیونیستی شامگاه جمعه به نمازگزاران مسجدالاقصی + فیلم
کد خبر: 3969936
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴

محکومیت گسترده حملات صهیونیستی شامگاه جمعه به نمازگزاران مسجدالاقصی + فیلم

هزاران فلسطینی با وجود شرایط متشنج شب گذشته مسجدالاقصی و حمله تروریستی نظامیان صهیونیست به نمازگزاران، سحرگاه امروز تکبیرگویان خود را برای نماز صبح به مسجدالاقصی رساندند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری دنیا الوطن، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی شامگاه جمعه با حمله به مسجدالاقصی نمازگزاران را در مصلای القبلی محاصره کرده و به سمت آنها بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

نظامیان اشغالگر تا ساعت‌ها که صحن‌های مسجدالاقصی و محله‌های پیرامون آن به خصوص باب العامود صحنه درگیری با جوانان فلسطینی بود، نمازگزاران را در بازداشت نگاه داشتند و حتی اجازه ندادند که زخمی‌ها که شماری از آنها کودک یا سالخورده بودند، از مسجد خارج شوند.

نظامیان اشغالگر همچنین با حمله به اتاق اذان مسجدالاقصی، سیم‌های بلندگوهای مسجد را قطع کردند تا مسئولین اوقاف اسلامی قدس نتوانند با نمازگزاران داخل صحن‌های مسجد ارتباط بگیرد.

مساجد قدس هم از اهالی قدس خواست خود را به مسجدالاقصی برسانند و به خروج نمازگزاران از مسجد کمک کنند، زیرا نظامیان اشغالگر اجازه رسیدن نیروهای امدادی و آمبولانس را به زخمی‌ها نمی‌دادند.
نظامیان صهیونیست همچنین با حمله به خبرنگاران مانع می‌شدند که آنها حوادث داخل مسجدالاقصی را گزارش دهند.

هلال احمر فلسطین سحرگاه امروز شمار فلسطینیان زخمی در حوادث دیشب مسجدالاقصی را 205 نفر خواند و گفت که از این میان 88 نفر به بیمارستان منتقل شدند.

شبکه تلویزیونی (کان) رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که در درگیری‌های شب گذشته مسجدالاقصی 17 نیروی پلیس این رژیم زخمی و تقریباً نیمی از آنها به بیمارستان منتقل شدند.

محکومیت گسترده حملات صهیونیستی شامگاه جمعه به نمازگزاران مسجدالاقصی

با وجود شرایط متشنج شب گذشته در مسجدالاقصی و به دنبال خروج ده‌ها نفر از نظامیان صهیونیست از صحن‌های مسجد، هزاران جوان فلسطینی سحرگاه امروز درهای مسجدالاقصی را باز کردند و با فریادهای الله اکبر دسته دسته برای نماز صبح خود را به آنجا رساندند.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز شب گذشته طی نطقی در تلویزیون فلسطین از جامعه بین‌المللی خواست به مسئولیت خود در توقف حمله به فلسطینیان و مقدسات کاملا عمل کند.

او همچنین به سفیر فلسطین در سازمان ملل دستور داد که خواستار برگزاری یک نشست شورای امنیت به منظور وادار کردن رژیم صهیونیستی به عمل به قطعنامه‌ها شود.

محمود عباس همچنین گفت: تروریسم شهرک‌نشینان فقط پایبندی ما به حقوق مشروع خود را قوی‌تر می‌کند.

کمیته ملی راهپیمایی‌های بازگشت سحرگاه شنبه از جوانان انقلابی در کرانه باختری، غزه و همه ملت فلسطین خواست با ورود کامل به انتفاضه میدان‌های نبرد را در همه استان‌های فلسطین باز کنند.

این کمیته ضمن تبریک به فراخوان جوانان انقلابی برای انتفاضه علیه اشغالگران گفت: چنین برخورد جدی و مسئولانه نشانه قدرت و وحدت موضع ملی و مردمی در حمایت از انتفاضه مردم ما در قدس است و این انتفاضه تا همه مناطق فلسطین کشیده خواهد شد.

در بیانیه کمیته ‌ملی راهپیمایی‌های بازگشت آمده است: ما از جوانان انقلابی در کرانه باختری و غزه و همه مردم می‌خواهیم با ورود به انتفاضه قهرمانانه اهالی قدس، میدان‌های نبرد را در همه استان‌ها باز کنند تا اشغالگران جنایتکار بدانند که مقدسات خط قرمز است و دست از راه انقلاب و مبارزه برنمی‌داریم.

احمد طیبی، عضو عرب کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) نیز در ملاقات با زخمی‌های اتفاقات شب گذشته قدس در بیمارستان المقاصد این شهر، حمله نظامیان صهیونیست را بی‌سابقه و خشونت‌بار خواند.

واكنش عربستان، بدون اشاره به هتک حرمت مسجدالاقصی

وزارت خارجه عربستان سعودی هم سحرگاه امروز با صدور بیانیه‌ای برنامه‌های اسرائیل برای تخلیه خانه‌های فلسطینیان قدس و تصرف آن را محکوم کرد و گفت: هر گونه اقدامات یکجانبه و نقض قطعنامه‌های بین‌المللی و هر چه که فرصت از سرگیری روند صلح برای تحقق امنیت و ثبات در منطقه را از بین می‌برد، محکوم می‌کنیم.

عربستان سعودی افزود: ما از ملت فلسطین و تلاش‌ها برای دستیابی به حل عادلانه و فراگیر  مسئله فلسطین حمایت می‌کنیم تا ملت فلسطین به کشور مستقل در مرزهای 1967 به پایتختی قدس دست یابند.

در بیانیه عربستان سعودی واکنشی به حملات نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و هتک حرمت آنجا و زخمی کردن نمازگزاران نشان داده نشده است.

محکومیت گسترده حملات صهیونیستی شامگاه جمعه به نمازگزاران مسجدالاقصی

حماس: با آتش بازی نکن

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز طی نطقی از طریق تلویزیون الاقصی تأکید کرد که اسرائیل در هیچ کارزاری در قدس پیروز نخواهد شد، زیرا همه توطئه‌ها علیه قدس به شکست خواهد انجامید.

هنیه خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: با آتش بازی نکن، این کارزاری است که پیروزی تو در آن ممکن نیست. این قلدری و زورگویی اسرائیل در برابر مسجدالاقصی شکست می‌خورد.

رئیس دفتر سیاسی حماس خطاب به سازشگران عرب نیز گفت: هیچ مسلمان یا عرب یا هیچ کشوری اجازه ندارد به قدس، میراث و تاریخ آن و احساسات امت تعرض کرده و با رژیم اشغالگر اسرائیل وارد رابطه شود قدس با همه وحشی‌گری اسرائیل معامله قرن را با مقاومت فرزندانش ناکام گذاشته است

هنیه با اشاره به اینکه درخصوص تحولات دیشب با تعدادی از مسئولین منطقه در کشورهای عربی و اسلامی تماس گرفته است هشدار داد: روزهای آتی برای فلسطینیان، عرب‌ها و مسلمانان مثل قبل از این تحولات نخواهد بود و ما درباره پیامدهای حملات اسرائیل به مسجدالاقصی هشدار می دهیم.

هنیه افزود: ما خواستار مداخله فوری برای توقف حملات اسرائیل هستیم و تصمیم ما روشن است اجازه یهودی سازی محله الشیخ جراح و حمله شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی در روز 28 رمضان را نمی‌دهیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: تصمیم ما آشکار است که اتفاقات جاری انتفاضه‌ای است که باید ادامه یابد و هرگز متوقف نمی‌شود.



زیاد النخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت: سکوت در برابر تحولات قدس ممکن نیست، دشمن باید هر لحظه منتظر پاسخ ما باشد.

ایران حمله به مسجدالاقصی را به شدت محکوم کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) در واکنش به اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی حمله نظامیان صهیونیستی را به شدت محکوم کرد و از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط خواست که به وظیفه قطعی خود در برخورد با این جنایت جنگی عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران حمله به مسجدالاقصی، اولین قبله‌گاه مسلمین و شهید و زخمی‌کردن نمازگزاران فلسطینی توسط نظامیان رژیم اشغالگر قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس را به شدت محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این‌ جنایت جنگی بار دیگر خوی جنایتکار رژیم نامشروع صهیونیستی و ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی جهت متوقف کردن نقض بنیادی‌ترین موازین حقوق بشردوستانه بین‌المللی را به همه جهانیان ثابت کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: جمهوری اسلامی‌ایران ضمن محکوم‌کردن این جنایت مسلّم علیه بشریت و ضمن عرض تسلیت به خانواده های شهدای این حادثه و آرزوی شفای عاجل برای زخمی‌ها، از سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط می‌خواهد که به وظیفه قطعی خود در برخورد با این جنایت جنگی عمل کنند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با افتخار در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده و از همه‌ کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی نیز می‌خواهد به وظیفه تاریخی خود عمل کرده و در کنار ملت مردم‌ فلسطین در مقابل متجاوزان صهیونیست بایستند.

واکنش مصر

وزارت خاجه مصر هم حمله نظامیان صهیونیست به مسجد‌الاقصی و نمازگزاران آنجا را محکوم کرد و گفت: مقامات اسرائیل باید بر اساس قوانین بین‌المللی مسئول باشند و از شهروندان فلسطینی و حق آنها در انجام شعائر دینی حمایت لازم را به عمل آورند.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است که اسرائیل دست از هر گونه هتک حرمت مسجدالاقصی و ماه مبارک رمضان و تلاش برای تغییر هویت عربی و اسلامی و مسیحی شهر قدس و مقدسات آن بکشد.

کویت

وزارت خارجه کویت هم در بیانیه‌ای گفت: حمله نظامیان اسرائیل به صحن‌های مسجدالاقصی یک چالش آشکار برای احساسات مسلمانان جهان و قانون بین‌الملل و ساده‌ترین قوانین حقوق بشر است.

کویت افزود: رفتارهای رژیم اشغالگر فرزندان ملت فلسطین را به خطر انداخته و هشداری درباره تشدید خشونت‌هاست که حرکت جامعه بین‌الملل برای توقف این اقدامات تحریک‌آمیز و حفظ حقوق ملت فلسطین و سلامت آنها را می‌طلبد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت: ما به شدت حمله پلیس اسرائیل به مسجدالاقصی و شلیک بمب‌های صوتی در آنجا را محکوم می‌کنیم. نظامیان اشغالگر حرمت قداست ایام مبارک را نگه نداشتند و باید فورا مسجدالاقصی را ترک کنند.

واکنش الازهر

احمد الطیب، شیخ الازهر هم سحرگاه امروز شنبه حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی را محکوم و آن را نماد تروریسم وحشیانه صهیونیست‌ها در سایه سکوت شرم  آور جهانی خواند.

شیخ الازهر در پیامی که در فیس بوک منتشر کرده است، گفت: حمله به صحن‌های مسجدالاقصی و نقض مقدسات خدا با حمله آشکار به نمازگزاران مومن و قبل از آن حمله مسلحانه به تظاهرات مسالمت‌آمیز محله الشیخ جراح قدس و آواره کردن اهالی آنجا تروریسم وحشیانه صهیونیستی در سایه سکوت شرم‌آور جهانی است.

الطیب گفت: طلاب و علمای الازهر با ملت مظلوم فلسطین در برابر استبداد و طاغوت رژیم صهیونیستی اعلام همبستگی می کند و از خداوند متعال ‌می‌خواهد آنها را یاری دهد زیرا آنها صاحب حق و خاک و آرمان عادلانه فلسطین هستند.

قطر

وزارت خارجه قطر هم با صدور بیانیه‌ای حملات دیشب نظامیان صهیونیست به قدس و مسجدالاقصی را محکوم کرد و گفت: حمله نظامیان اسرائیل به مسجدالاقصی تحریک احساسات میلیون‌ها مسلمان در جهان و نقض آشکار حقوق بشر و منشور‌های بین‌المللی است.

وزارت خارجه قطر از جامعه بین‌المللی خواست برای توقف حملات اسرائیل علیه ملت فلسطین فورا وارد عمل شود.

در پایان این بیانیه آمده است ما بر موضع ثابت خود در دفاع از آرمان عادلانه فلسطین و حقوق مشروع ملت فلسطین تأکید می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha