خدمت به ۱۲ هزار یتیم خراسان رضوی در طرح اکرام و محسنین + فیلم
کد خبر: 3969986
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶

خدمت به ۱۲ هزار یتیم خراسان رضوی در طرح اکرام و محسنین + فیلم

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: در طرح اکرام ایتام توفیق خدمت به ۱۲ هزار یتیم و حدود ۵۰ هزار فرزند زیر ۱۸ سال محسنین را داریم و این کودکان حدود ۹۰ هزار حامی دارند.

خدمت به 12هزار یتیم در طرح اکرام و محسنینحبیب‌الله آسوده، مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: همیشه در بلاها و گرفتاری‌هایی که اتفاق می‌افتد، این خود مردم هستند که به کمک یکدیگر می‌آیند و در دوران شیوع کرونا نیز همبستگی مردم برای کمک به هم‌نوعان خود افزایش یافت. در سال گذشته مشارکت‌های مردمی به‌صورت تهیه بسته‌های معیشتی، کمک‌های نقدی برای اجاره بهای منازل نیازمندان و... نسبت به سال 98، 9 درصد افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمیته امداد خراسان رضوی بیش از 200 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد که 55درصد آن‌ها، در مناطق روستایی و 45درصد در مناطق شهری سکونت دارند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه این نهاد، در پنج حوزه اجرایی مشغول به فعالیت است، بیان کرد: یکی از این فعالیت‌ها اشتغال‌زایی است، در سال 99 بیش از 400 میلیارد تومان اعتبار اشتغال و بیش از 15 هزار فرصت شغلی را در مشاغل خرد و به شکل‌های مختلف در سطح استان ایجاد شده است.

توانمندسازی در حوزه اقتصادی

آسوده با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی اقتصادی، سه مولفه مورد توجه کمیته امداد است، تصریح کرد: نخستین مولفه، مهارت و توانمندی خود فرد است و ما فرصت تجربه را به او می‌دهیم. علاوه بر این، علایق و سلایق فرد را می‌سنجیم و همچنین در حوزه کسب و کار، اشباع کار و به‌طور کلی بازارسنجی اهمیت بسیار زیادی دارد. نتیجه و ترکیب این سه مولفه، هدایت شغلی فرد با پیشنهاد طرح از سمت خود او یا همکاران و در نهایت ارائه تسهیلات و خودکفایی فرد است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته قبل از شیوع کرونا، در سال 2000 تا 6000 به تناسب حجم اشتغال‌زایی، خانواده‌های خودکفا داشتیم که از پوشش کمیته امداد خارج شدند، در سال 99، به دلیل شرایط ناپایدار کرونایی تلاش شد، تعداد کمی از خانواده‌ها از پوشش کمیته خارج شوند، همچنین درصدی از بودجه اشتغال را به تثبیت کسب و کارهای ایجاد شده اختصاص دادیم تا به‌دلیل شرایط اقتصادی نابه‌سامان از حالت پایدار و ثابت خارج نشوند و آسیب بیشتری نبینند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی اظهار کرد: فعالیت دیگری که در حوزه توانمندسازی کمیته امداد انجام می‌شود را تامین سرپناه و مسکن است، در سال گذشته بیش از 2000 واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهری با کمک بنیاد مسکن و خیرین ایجاد شده و تحویل داده می‌شود. همچنین فعالیت‌های عمرانی از جمله سرویس بهداشتی، گازکشی و دیگر تامیرات کلی و جزئی نیز بیش از 4000 مورد در سطح استان با کمک خیرین و اعتبارات دولتی صورت پذیرفته است.

آسوده در ادامه در خصوص فعالیت‌های حوزه معاونت فرهنگی اظهار کرد: این حوزه در سه بخش تحصیلی، مشاوره و بخش فرهنگی ـ آموزشی انجام می‌شود، حدود 50 هزار دانش‌آموز، 3400 دانشجو در مقاطع مختلف و بیش از 50 دانشجو در مقطع دکتری در سطح استان تحت پوشش کمیته امداد خراسان رضوی هستند.

وی افزود: در بحث مشاوره، در هر شهر یک کارشناس مشاوره وجود دارد که وظیفه راهنمایی افراد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، خانوادگی و تحصیلی را به عهده دارد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی، درخصوص فعالیت‌های حوزه حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد، افزود: وظیفه کمیته امداد در این حوزه، پذیرش، مددکاری و کمک به برطرف کردن نیازهای اولیه خانواده‌ها از جمله کمک‌هزینه جهیزیه، کمک به خرید لوازم منزل، بحث‌های معافیت سربازی، هزینه‌های درمان و بیمه است. البته از 200 هزار خانوار تحت پوشش، 170 هزار خانواده کمک معیشیتی و 30 هزار خانوار دیگر هم خدماتی علاوه بر کمک معیشتی دریافت می‌کنند.

آسوده با بیان به اینکه مشارکت‌های کمیته امداد به چهار بخش تقسیم می‌شود و یک بخش، حوزه زکات است که از سمت مودیان زکات کمک‌هایی صورت می‌گیرد، گفت: بخش دیگر این مشارکت‌ها طرح اکرام ایتام است که بسیار مورد استقبال مردم واقع شده است، در این طرح توفیق خدمت به 12 هزار یتیم و حدود 50 هزار فرزند زیر 18 سال محسنین را داریم. این کودکان حدود 90 هزار حامی دارند، اما با توجه به تورم و شرایط اقتصادی، ما باید سرانه درآمد آن‌ها را به 700 هزار تومان برسانیم تا بتوانند زندگی مناسبی را داشته باشند، درحالی که در حال حاضر درآمد سرانه ایتام 360 هزار تومان است.

شبکه‌های مردمی مشارکت‌های خیرانه

وی با اشاره به شبکه‌های مردمی که بخش دیگری از مشارکت‌ها را شامل می‌شوند، ابراز کرد: مراکز نیکوکاری نهاد‌های مردمی با محوریت معتمدین محلات و مساجد در مناطق مختلف هستند که اغنیاء و نیازمندان محلات را شناسایی کرده و به‌گونه‌ای تعادل اقتصادی در محل خود ایجاد می‌کنند. بیش از 500 مرکز نیکوکاری در استان وجود دارد و کمیته امداد بر فرآیند مالی و اجرایی آن‌ها نظارت دارد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه در سال 97، 123 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد بوده و هم‌اکنون این رقم به 170 هزار رسیده است، تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا، مراکز 500گانه نیکوکاری در مناطق مختلف و پوشش افراد آسیب‌دیده باعث شد که به کمیته امداد کمتر مراجعه صورت بگیرد. ما سعی کرده‌ایم تمامی خانواده‌هایی که با حداقل شرایط زندگی می‌کنند، به پوشش کمیته امداد درآیند و به صورت موردی یا مستمر به آن‌ها کمک کنیم.

آسوده در خصوص مشارکت‌هایی که به شکل صدقات انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته 26 میلیارد تومان صدقه از حدود 16 هزار صندوق در معابر و حدود 500 هزار صندوق کوچک خانگی جمع‌آوری شده است. در شرایط کرونایی به جای صندوق‌های کوچک خانگی، در فضای مجازی و به‌شکل الکترونیکی این کمک‌ها دریافت می‌شود و مبلغ این کمک‌ها نسبت به سال 98، کمی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه پس از فرمایش رهبری در نیمه شعبان سال 99، قرارگاه مواسات و همدلی در خراسان رضوی با حدود 18عضو و با مسئولیت ولی‌فقیه شکل گرفت، تصریح کرد: تا پایان سال 99، دو میلیون و 150 هزار بسته معیشتی تحویل نیازمندان داده و بیش از 14میلیون وعده اطعام در سه بخش اطعام مهدوی، علوی و حسینی انجام شد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی ادامه داد: برنامه‌ای که کمیته امداد برای ماه رمضان 1400 داشته است، 2 میلیون وعده‌غذایی و 100 هزار بسته‌معیشتی از نیمه‌شعبان تا عید فطر را شامل می‌شود. تاکنون حدود 70 هزار بسته معیشتی توزیع شده است و تا پایان ماه به کمک خیرین، مراکز نیکوکاری و همت نیک‌اندیشان، مابقی نیز تحویل نیازمندان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha