اسطوره‌های دینی؛ راهکار علمیاتی برای زندگی انسان
کد خبر: 3970709
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

اسطوره‌های دینی؛ راهکار علمیاتی برای زندگی انسان

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: تمام قصه‌ها و اسطوره‌های دینی راهکارهای عملیاتی را برای زندگی انسان‌ها به تصویر می‌کشند.

اسطوره‌های دینی راهکار علمیاتی برای زندگی انسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، طاهره طهماسبی، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، در نشست خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که امروز 20 اردیبهشت‌ماه، به‎صورت مجازی برگزار شد، در رابطه با قصه‌گویی اظهار کرد: تمام قصه‌ها و اسطوره‌های دینی راهکارهای عملیاتی را برای زندگی انسان‌ها به تصویر می‌کشند. فرهنگ مجموعه‌ای از همه دست‌آوردهای انسان اعم از مادی و معنوی و دارای تمام قوانین نوشته و نانوشته، ارزش‌ها است و انتقال فرهنگ ادوارهای مختلفی دارد که قصه را یکی از ابزارهای آن می‌دانیم.

وی ادامه داد: قصه‌ها یا معطوف به گذشته و برگرفته از تاریخ است و بسیاری از وقایع تاریخی را روایت می‌کند که یا اتفاق افتاده و یا افرادی که در مقاطع تاریخی گذشته حضور داشته‌اند، آن‌ها را نگارش یا نسل به نسل منتقل کرده‌اند، یا به رویاهای انسان برای آینده‌است بازمی‌گردد که در قالب قصه می‌تواند نمود پیدا کند که هر دو نوع برای جامعه و کودکان لازم است، چرا که چراغ راه آینده ما باید بر مبنای تاریخ و بر روی آن‌چه که از تاریخ در اختیار داریم بنا شود و برای آینده نیز خلاقیت و رشد و شکوفایی می‌تواند با کمک این ابزار مهم شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه قصه‌گویی در زمان کنونی دچار تغییر و تحولات شده است، بیان کرد: قصه در کشور ما سبقه طولانی دارد و شاید در گذشته راویان قصه‌ها، بیشتر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بوده‌اند اما اکنون همزمان با پیشرفت‌های تکنولوژی و اجتماعی مقداری، تغییراتی در رابطه با آن اتفاق افتاده است. در زمان گذشته، پدربزرگان و مادربزرگان به نوعی قصه را تعریف می‌کردند که شنونده خود را جزئی از داستان می‌دید و با اتفاقات قصه هم‌نوا می‌شد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: بهترین راه انتقال باورها و ارزش‌ها برای کودکان و نوجوانان، قصه است و شاید پند و نصیحت به صورت مستقیم جایگاهی برای انتقال درست نداشته باشد و مورد پذیرش کودکان و نوجوانان نیز نباشد، اما می‌توانیم آن پند و نصیحت‌ها در قالب قصه به آن‌ها منتقل کنیم‌.

وی با اشاره به اهمیت قصه‌گویی و هنر بیان کردن آن به نحوه‌ای که تاثیرگذار باشد، ادامه داد: قصه‌گویی هنر است و هر فردی که بتواند به خوبی بتواند آن کار را انجام دهند، می‌تواند در کنار انتقال ارزش‌ها و باورها، فاصله‌های بین نسلی را کاهش دهد و آثار و برکات بسیاری را به دنبال خود دارد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در رابطه با اهمیت توجه به استعداد کودکان و نوجوانان گفت: به نظر بنده هر کودکی که متولد می‌شد به صورت بالقوه یک نخبه است و اینکه این نخبه بتواند استعدادهای خود را بالفعل کند و تبدیل به یک فرد نمونه شود به شناسایی استعداد و پروش آن برمی‌گردد. اعتقاد دارم که اگر شناسایی استعداد بچه‌ها را جدی نگیریم گاهی اوقات استعدادهای نهفته آن‌ها نه تنها شکفته نمی‌شود بلکه سرکوب نیز می‌شود و این سرکوب استعدادها بسیاری از بحران‌ها و مصائب اجتماعی را در پی دارد.

طهماسبی تصریح کرد: طبق آماری که وجود دارد، ۳۱.۵ درصد از جمعیت کشور ما را کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند و باید توجه کرد که آیا برای آن‌ها در بودجه‌های دستگاه‌ها مبلغی را پیش‌بینی کرده‌ایم یا خیر. ان‌شالله بتوانیم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم با کمک یکدیگر و اهتمام جدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در راستای وظایفی که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای شناسایی و پروش استعداد دارند بتوانیم پیش برویم.

انتهای پیام
captcha