بهترین قصه‌گوی عالم؛ ذات اقدس الهی
کد خبر: 3970711
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸

بهترین قصه‌گوی عالم؛ ذات اقدس الهی

مدیر کل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: بهترین قصه‌گوی عالم، ذات اقدس الهی است که از طریق کتب و قصه‌های آسمانی با بشر صحبت کرده است‌. در قرآن کریم قصه‌های بسیار مختلفی را برای آموزش زندگی و چراغ راه ما ترسیم کرده و این قصه‌ها همیشه جاودان و بسیار نیز تاثیرگذار بوده است.

بهترین قصه‌گوی عالم؛ ذات اقدس الهیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در نشست خبری بیست‌وسومین جشنواره بین‌لمللی قصه‌گویی که امروز 20 اردیبهشت‌ماه، به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: قصه‌گویی و لزوم پرداختن به مباحث متواتر مباحث قصه‌گویی همیشه مورد بحث بوده و بنده بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ام که بهترین قصه‌گوی عالم، ذات اقدس الهی است که از طریق کتب و قصه‌های آسمانی با بشر صحبت کرده است‌. در قرآن کریم قصه‌های بسیار مختلفی را برای آموزش زندگی و چراغ راه ما ترسیم کرده و این قصه‌ها همیشه جاودان و بسیار نیز تاثیرگذار بوده و مورد سندیت واقع شده است. بر همین مبنا به قصه‌گویی به عنوان یک پدیده پرورشی نگاه می‌کنیم که کارکردهای بسیاری در حوزه خانواده و جمع شدن اعضای آن کنار یکدیگر دارد.

وی ادامه داد: از زمان‌‌های گذشته، قصه در خانواده باری را بر دوش می‌کشیده و بزرگترها قصه‌گوهای خوبی بوده‌اند. قصه‌ها در گذشته معمولا فضای تعلیمی، تربیتی و پرورشی برای اعضای خانواده داشته و نماد کامل این موضوع در شب یلدا همیشه مشخص بوده و خانواده‌ها به‌صورت تجمعی در شب یلدا از بزرگترهایشان توقع داشتند که قصه‌های کهن، تاریخی و دینی زیبایی که به صورت نسل به نسل به آن‌ها رسیده را به اعضای خانواده منتقل کنند.

مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این دوران که دوران کرونا است و اکثر اعضای خانواده بیشتر زمان خود را در خانه به سر می‌برند، بهترین موقعیت است که اعضای خانواده کنار یکدیگر بنشینند و از قصه‌هایی که بزرگترها برایشان می‌گویند بهره ببرند. ما نیز این موضوع را به عنوان یک پویش در فضای مجازی مطرح کردیم که بسیار موفق بود و بسیاری از کودکان و نوجوانان در شرایط کرونا با پدربزرگ‌ و مادربزرگ خود تماس می‌گرفتند تا برایشان قصه تعریف کنند‌.

فضای خوب، مفرح و آموزنده از طریق تبادل قصه

زره‌ساز با اشاره به اهمیت موضوع قصه‌گویی عنوان کرد: تبادل قصه می‌تواند فضای خوب، مفرح و آموزنده را برای مردم و خانواده‌ها داشته باشد. در فرهنگ ایرانی نیز، قصه ریشه دیرینه دارد و حس نوستالژیک را میان خانواده‌ها زنده می‌کند که بسیار حائز اهمیت است. به لحاظ تولید محتواهای فرهنگی و هنری هم قصه کارکرد بسیار زیادی دارد چرا که در تولید فیلم‌ سینمایی، تئاتر، متون ادبی، هنرهای تجسمی و موسیقی‌ها باید یک قصه خوب وجود داشته باشد که بر جان مخاطب بنشیند و مخاطب با آن اثر ارتباط خوبی برقرار کند. نگاه آینده‌نگر به توسعه فرهنگی و احیای فرهنگ بومی نیز از کارکردها و نکاتی است قصه می‌تواند در خدمت آن باشد و اتفاقات بسیار خوبی به واسطه این جریان در قالب مباحث اجتماعی رخ می‌دهد.

وی در رابطه با هدف برگزاری بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: هدف کلی جشنواره بیست‌وسوم قصه‌گویی، توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی با شعار آینده را باید ساخت است. ایجاد زمینه برای ارتقاء دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و موثر میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی، کارشناسان و اساتید قصه‌گویی، احیای سنت قصه‌گویی، تبیین و ترویج در اجرای قصه‌گویی، مشارکت مردم و ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه اهداف جزئی این جشنواره است.

مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی تصریح کرد: امسال تلاش داریم که سراغ جامعه نخبگانی برویم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم تا آن‌ها هم بتوانند از این فضا استفاده کنند. در جشنواره سال گذشته سراغ موسسه پیام آزادگان رفتیم و با راویان آن موسسه، در بخش قصه‌گویی نود ثانیه‌ای تولید آثار بسیار خوب و تاثیرگذاری داشته باشیم و سپس منجر به این شد که آن افراد بر اساس تجربه شرکت در جشنواره قصه‌گویی توانستند در بین دو نماز حرم مطهر رضوی، برای مردم روایت‌گری نود ثانیه‌ای انجام دهند.

زره‌ساز عنوان کرد: علاوه بر اینکه امسال بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی را برگزار می‌کنیم، از سال گذشته سند جشم‌انداز پنج‌ساله قصه‌گویی را برای استان خراسان رضوی تدوین کردیم که در این سند، احیاء و ثبت قصه‌های بومی و فولکلور، عروسک‌های بومی و فولکلور، رسیدن به قصه‌های نوین و بازیابی هویتی تاریخی، دینی و انقلابی به عنوان معیار قرار گرفته که امیدوارم این سند به صورت آموزش و تولید بتواند به اهداف خود برسد.

وی با بیان بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: جشنواره امسال قصه‌گویی در 6 بخش برنامه‌ریزی شده است. در بخش ملی شرکت‌کنندگان آن می‌توانند دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ سال، مردان و زنان بالای ۱۸ سال و پدربزرگان و مادربزرگان باشند و همه جامعه استان را دعوت می‌کنیم که در این بخش مشارکت فعالی را داشته باشند. محورهای موضوعی بخش ملی نیز، امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها، ایثار و از خود گذشتگی، جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی است.

مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه داد: دو بخش بین‌المللی و قصه‌گوی برتر ویژه مربیان کانون پروشی و فکری کودکان و نوجوانان و برگزیدگان جشنواره‌های قبل است و به‌صورت تخصصی برگزار می‌شود. بخش نوسانی نیز تحت عنوان قصه زندگی من، همه اقشار جامعه را شامل می‌شود و محورهای آن، «من و کرونا»، «روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان»، «روایت زندگی در روزهای قرنطینه»، «مهربانی و همدلی با دیگران»، «مدافعان حرم و شهدای دفاع مقدس» است.

زره‌ساز اضافه کرد: بخش پادکست نیز بخش دیگری است. پادکست فایل صوتی مشابه برنامه رادیویی است و ترکیبی از موسیقی و افکت کلام است که این‌روزها قصه‌ها در قالب پادکست شنیدنی‌تر است. عموم مردم و علاقه‌مندان حوزه پادکست نیز می‌توانند در این بخش شرکت کنند. بخش پژوهش‌های علمی نیز وجود دارد که شامل محورهای موضوعی مقاله‌های علمی، مضامین کارکردی و اجرایی قصه‌گویی است و هر کتاب و پایان‌نامه‌ای که در این حوزه وجود دارد می‌تواند در این جشنواره شرکت داده شود.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی جزو سه استان برتر در حوزه قصه‌گویی است، اظهار کرد: در دوره پیشین جشنواره بالغ بر ۱۵۰۰ اثر ثبت شده در بخش ملی، بین‌المللی و ویدئوهای نوسانی داشتیم و بیش‌ترین شرکت‌کننده را خراسان رضوی داشت. امسال کیفیت از کمیت برای ما مهم‌تر است و اگر قصه‌گو‌ها بتوانند تاثیرگذار باشند و با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند، ما به هدف خود در این جشنواره رسیده‌ایم، اما ارسال ۲۰۰۰ اثر را برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم و تا ۱۵ خردادماه سال جاری نیز مهلت ارسال آثار است.

مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بیان کرد: کانال‌های ارتباطی امروزه در حوزه رسانه فعال هستند و از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند و ما می‌توانیم به این موضوع بپردازیم که هنر قصه‌گویی شاید در گذشته به عنوان کانال ارتباطی یک‌سویه مطرح بوده، اما در دنیای امروز و فضای تکنولوژی و کانال‌های ارتباطی گسترده، قصه می‌تواند دوسویه یا چندسویه باشد و کارکردهای مختلفی داشته باشد. بر این مبنا تاکید می‌کنم اگر اصحاب رسانه قصه را به عنوان یک ابزار که می‌تواند در کانال‌های ارتباطی کارکرد خاص خود را داشته باشد تبلیغ و ترویج کنند، جامعه مخاطب نیز حضور فعال‌تری خواهد داشت و این حضور منشاء خیر برای توسعه فرهنگ می‌شود.

انتهای پیام
captcha