شکاف میان حرف تا عمل مسئولان و متولیان قرآنی
کد خبر: 3971061
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

شکاف میان حرف تا عمل مسئولان و متولیان قرآنی

مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه مسئولان حتی از حمایت معنوی جلسات قرآنی نیز دریغ می‌کنند، گفت: مسئولان و متولیان قرآنی بیشتر حرف می‌زنند و کمتر عمل می‌کنند.

شکاف بین حرف تا عمل مسئولان و متولیان قرآنیسیدمحمدجواد سادات فاطمی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص ضعف جلسات تفسیر قرآن کریم، اظهار کرد: برای رشد در یک موضوع نیاز است که تنوع، تکثر و فراوانی ایجاد کرد؛ برای نمونه اگر بخواهیم دوچرخه‌سواری در شهر مرسوم شود باید دوچرخه در اختیار مردم باشد تا این فرهنگ جا بیافتد.

وی افزود: اگر توقع داریم تعداد بسیاری قاری در حد بالا پرورش یابد ضرورت دارد تعداد ورودی افراد و جذب آنان در جلسات قرآن افزایش یابد، چرا که از این تعداد چند نفر نخبه و مستعد پیدا می‌شوند و در این راستا استعدادشان شکوفا خواهد شد تا در سطوح مختلف افتخارآفرینی کنند.

ضرورت برگزاری جلسات تفسیر با رویکردهای متفاوت

سادات فاطمی تصریح کرد: در زمینه تفسیر نیز باید جلسات متنوع با گرایشات متنوع، اساتید مختلف، برای سلیقه‌ها و رویکردهای متفاوت برگزار شود تا افراد با همه نوع سلایق را جذب کند که متأسفانه چنین جلساتی در مشهد وجود ندارد.

این مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: در کل شهر مشهد تعداد انگشت‌شمار، آن هم جلسات معین برای تفسیر قرآن برگزار می‌شود و برخی افراد هستند که در آن شرکت می‌کنند، لذا نمی‌توان توقع داشت افراد با سلایق و گرایشات مختلف در جلسات تفسیر شرکت کنند.

سادات‌فاطمی با اشاره به ضرورت ایجاد تنوع و تکثر در راستای گسترده شدن یک موضوع بیان کرد: برای جذب افراد با سلایق مختلف باید اساتید مختلف با گرایشات متفاوت جلسات تفسیر را برگزار کنند تا جذب در این رشته افزایش یابد.

وی ادامه داد: جایگاهی به‌عنوان تفسیر قرآن باید تعریف شود و در مساجد محوری نیز که استقبال فراوان دارند باید هفته‌ای یک شب استاد برجسته تفسیر را دعوت و مردم را با این فضا آشنا کنند که متأسفانه در حال حاضر وجود ندارد.

سادات‌فاطمی اضافه کرد: از آستان قدس رضوی به‌عنوان جایگاهی که دارد توقع می‌رود در این راستا اهتمام کند و در این خصوص باید سرمایه‌گذاری انجام شود تا به این هدف یعنی توجه به امر تفسیر و درک مفاهیم قرآن در جامعه دست پیدا کنیم.

این مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم افزود: من به شخصه از سن چهار سالگی و در واقع از طفولیت وارد حوزه فعالیت‌های قرآنی شدم و احساسم این است که در این خصوص مسئولان و متولیان قرآنی بیشتر حرف می‌زنند و کمتر عمل می‌کنند. کشور ما نیازمند این حجم از سخنرانی نیست، بلکه باید کمتر حرف زده و بیشتر کار شود.

وی گفت: واضح است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی کارهای فرهنگی است، لذا ما در استان توقع داریم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دستگاه‌های مختلف را در رابطه با امور فرهنگی و قرآنی هماهنگ، شارژ و حمایت کنند و اگر بودجه‌ای ندارند و نمی‌توانند حمایت مالی کنند لااقل کار را بین سایر ارگان‌ها تقسیم و دستگاه‌ها را هماهنگ کنند که متأسفانه این انسجام برای فعالیت‌های قرآنی بین دستگاه‌ها وجود ندارد، لذا حداقل توقع ما جامعه قرآنی در خصوص مطالبه‌گری از اداره فرهنگ و ارشاد این است که این هماهنگی را بین دستگاه‌ها به وجود آورند.

سادات‌فاطمی با بیان اینکه مسئولان حتی از حمایت معنوی جلسات قرآنی هم دریغ می‌کنند تصریح کرد: من سال‌های سال است که در هفته دوبار و در ماه رمضان هر شب در مشهد جلسه قرآن دارم و مشغول آموزش هستم آیا یکی از مسئولان ارشد استان هست که به این جلسه آمده باشد؟ در سال حداقل 80 جلسه آموزشی هفتگی در مسجد حوض لقمان دارم که این جلسات نیز حتی در ایام کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری در حال برگزاری است، اما حتی یکی از مسئولان ارشد استانی برای خداقوت به این جلسات نیامده است.

جامعه از مهجوریت قرآن متضرر است

این مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به مهجوریت قرآن اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورً؛ا پيامبر (در روز قيامت از روى شكايت) مى‌گويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند. بنابراین اگر اعتقاد داریم قرآن کتاب زندگی و حیات‌بخش است و صرفا حرافی نمی‌کنیم باید تلاش کنیم تا مفاهیم این کتاب حیات‌بخش را در زندگی و جامعه پیاده کنیم. آیا مهجور ماندن قرآن ضررش برای ما یا برای قرآن است؟ یک بیماری که دارو نمی‌خورد به خودش ضرر می‌رساند یا به پزشک؟ ما با مهجور کردن قرآن در واقع به خودمان ضرر می‌رسانیم.
 
وی ادامه داد: اگر در جامعه امروز ما آسیب‌های اجتماعی رشد کرده علتش روشن است. اگر یک جوان اعتقادات قوی در دین و قرآن نداشته باشد آنگاه با نگاه به اطراف و مقایسه داشته‌ها و نداشته‌های همسالان خود تنها راه رسیدن به خواسته‌های مادی را مواردی از جمله دزدی می‌بیند و یا اگر اهل دزدی نباشد در گیر و دار مشکلات زندگی به اعتیاد روی می‌آورد، لذا با ندیدن واقعیات، واقعیات عوض نمی‌شود. اینکه مانند کبک سرمان را زیر برف کنیم این حماقت است، چرا که باید واقعیت را دید و برای حل معضل دنبال راهکار بود.

سادات‌فاطمی در خصوص چالش قاریان در راستای حضور در عرصه‌های بین‌المللی، بیان کرد: متأسفانه این چالش وجود دارد و چاره‌ای برای آن نیست. این چالش دقیقاً مانند برگزاری آزمون سراسری است که از بین حدود دو میلیون شرکت‌کننده به دلیل ظرفیت محدود تعداد محدودی به دانشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند و از این تعداد نیز افراد محدودی به دانشگاه‌های مطرح و برجسته راه می‌یابند.

وی افزود: در مسابقات قرآن هم همینطور است، لذا نخبگان قرآنی در سطح بالاتر به مسابقات بین‌المللی نیز راه پیدا می‌کنند که این یک امر طبیعی است و نمی‌شود گفت چرا همه قاریان بین‌المللی نمی‌شوند که دلیل این امر روشن است و آن هم محدود برگزار شدن این مرحله از مسابقات است، چرا که در سال تعداد چهار تا پنج مسابقه بین المللی قرآن برگزار می‌شود.

سادات‌فاطمی ادامه داد: ما در ایران ده‌ها قاری در سطح بین‌المللی داریم که در نوبت هستند تا به این مسابقات راه یابند و این آمار هر سال رو به افزایش است، چرا که قاریان نوجوانان به عرصه جوانی می‌رسند و خواهان شرکت در مسابقات بین‌المللی هستند، لذا از این چالش نمی‌توان فرار کرد.

انتهای پیام
captcha