حضور حداکثری مردم در انتخابات؛ نشان‌‎دهنده استحکام نظام سیاسی اسلام
کد خبر: 3972196
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

حضور حداکثری مردم در انتخابات؛ نشان‌‎دهنده استحکام نظام سیاسی اسلام

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات نشان‌دهنده استحکام نظام سیاسی اسلام است و یکی از پیامدهای این موضوع مأیوس شدن دشمن از دشمنی‌های خود نسبت به این نظام است.

حضور حداکثری مردم در انتخابات؛ نشان‌‎دهنده استحکام نظام سیاسی اسلامبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)، شامگاه 27 اردیبهشت‌ماه، در نشست مجازی «جایگاه رأی مردم در نظریه سیاسی مقام معظم رهبری» که به‎‌همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مشهد و حوزه علمیه خراسان، برگزار شد، اظهار کرد: در اندیشه مقام معظم رهبری و عمده متفکران اسلامی مانند امام(ره) و آنچه که در صدر اسلام رخ داده این است که نظام‌های سیاسی ما با رویکرد سیاست اسلامی به سه دسته تقسیم می‌شود و علاوه بر شاخصه مردم از یک شاخصه دیگری هم استفاده می‌شود و آن بحث رضایت خدای متعال است.

تقسیم‌بندی نظام‌های سیاسی براساس اسلامی و مردمی بودن

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تعبیری دارند که می‌فرمایند: «نظام سیاسی اسلامی بر دو اساس بنا شده است، اسلامی بودن و مردمی بودن». اسلامی بودن را می‌توان همان خدایی بودن و توحیدی بودن تلقی کنیم. اگر از این منظر نظام‌های سیاسی را تقسیم کنیم، این نظام‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول نظام‌هایی هستند که به رضایت خدا و به رضایت مردم توجهی ندارند.

لکزایی افزود: در حقیقت افرادی که در این دسته از نظام‌های سیاسی قرار می‌گیرند، در تعبیر قرآنی از این نظام‌ها به عنوان نظام‌های سیاسی فرعونی و طاغوتی یاد می‌شود و به تعبیر رایج در ادبیات علوم سیاسی از این نظام‌ها تحت‌عنوان نظام‌های استبدادی، دیکتاتوری، بسته، ناپلئونی و... مطرح می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دسته دیگری از نظام‌های سیاسی که تنها به مردم توجه دارند، اظهار کرد: این دسته از نظام‌های سیاسی هیچگونه توجهی نسبت به رضای خدا و آموزه‌های توحیدی ندارند که از این نظام‌ها تحت‌عنوان سکولار یاد می‌شود و همواره نظام‎‌هایی هستند که دین را جدای از خدای متعال می‌‎دانند و به‌نوعی می‌توان گفت که این‌ها نظام‌های سیاسی ضددین هستند و معقتدند که در بحث نظام‌سازی تنها به رأی اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات توجه می‌کنند.

این مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: در حقیقت این نظام‌ها می‌گویند که در سیاست نباید به دین و مذهب توجه شود و در قانون اساسی‌های خود نیز هرگونه تظاهر دینی در صحن جامعه را ممنوع اعلام کرده‌اند. در این میان می‌توان به نظام سیاسی فرانسه اشاره کرد که در قانون اساسی این نظام تأکید شده که هیچکس حق ندارد در صحنه اجتماع با حجاب ظاهر شود و دلیل این قانون خود را اینگونه عنوان می‌کنند که ما نظامی هستیم که نباید هیچگونه علامت دینی در صحنه اجتماعی ظهور و بروز داشته باشد.

وی دسته سوم نظام‌های سیاسی را نظم اسلامی دانست و افزود: با توجه به اینکه دسته سوم نام‌های سیاسی، نظامی هستند که اولا به رضای خدای متعال، آموزه‌های اسلامی و دینی معتقدند و این امر برای آن‌ها مهم است که ببیند خداوند، پیغمبر و ائمه معصومین(ع) چه گفته‌اند و دوما معتقد به رضایت و بیعت مردم و همچنین رأی اکثریت و شرکت حداکثری مردم در انتخابات، هستند که نظام اسلامی در این دسته قرار می‌گیرد. به این نظام نظام مردم‌سالاری دینی نیز گفته می‌شود، زیرا از سویی متکی به رأی مردم بوده و از سویی نیز اسلامی است و سعی دارد که حدود الهی را رعایت کند.

لکزایی تأکید کرد: با توجه به این تقسیمات سه‌گانه، مشخص شد که جایگاه مردم در نظام‌سیاسی اسلامی یک جایگاه اساسی و مهم است. از این‌رو ما می‌توانیم از منظر جایگاه مشارکت و رأی مردم در نظام سیاسی اسلامی بگوییم که رأی مردم در سه بخش ورودی، فرایند و خروجی نظام سیاسی جمهوری اسلامی تأثیر دارند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه به‌طور کلی در هر نظام سیاسی سه بخش ورودی‌ها، فرایندها و خروجی‌ها وجود دارد، ادامه داد: این در حالی است که برخی از نظام‌های سیاسی تنها در بخش ورودی‌های نظام به نقش مردم توجه دارند که این‌ها نظام‌های سیاسی تبعی هستند، برخی نیز هیچ‌گونه نقشی برای مردم قائل نیستند، مانند نظام استبدادی، فرعونی و طاغوتی که این نظام‌ها در رده نظام‌های سیاسی بسته قرار می‌گیرند و دسته سوم نظام‌های سیاسی نیز نقش مردم را در سه قسمت ورود، فرایندها و خروجی‌ها در نظر می‌گیرند که این‌ها نظام سیاسی مشارکتی هستند که نظام سیاسی اسلامی در این دسته قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: بنابراین جایگاه مردم که امروزه در رأی متجلی می‌شود، جایگاه ویژه‌ای است، زیرا در ورودی‌ها، فرایندها و خروجی‌های سیستم نظام سیاسی نقش موثری دارند و جمهوری اسلامی بر این باور است که مردم نباید موجودات بی‌تفاوتی تلقی شوند.

نظریه ولایت در آثار مقام معظم رهبری

وی افزود: نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد، بحث نظریه ولایت است که در آثار مقام معظم رهبری این موضوع به خوبی مطرح شده است. ایشان در خصوص ولایت به آیات مختلفی استناد کرده‌اند. همواره ایشان در خصوص جایگاه مردم در زمینه ولایت را اینگونه بیان می‌کنند که ولایت دارای سه وجه است.

این مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: ایشان در وجه اول نظریه ولایت خود به پیوند مؤمنان با یکدیگر اشاره کرده‌اند که این امر به وجه تولی اشاره دارد. وجه دوم به دشمن‌شناسی مردم و اتحاد در برابر دشمن اشاره دارد که این امر نیز در بیانیه گام دوم توصیه شده است، این وجه به وجه سلبی و یا تبری اشاره دارد. وجه سوم این موضوع این است ارتباط مردم با رهبر خودشان است که از این ارتباط تحت عنوان ولایت یاد می‌شود که این ولایت ضامن پیوستگی درونی جبهه اسلامی و برائت جبهه اسلامی از دشمن می‌شود.

لکزایی بیان کرد: در حقیقت اگر مومنان دارای ولایت باشند و با رهبری خود هم سو باشند یکی از مظاهر تجلی این موضوع مسئله انتخابات و رأی مردم می‌شود. یعنی در جامعه اسلامی حضور مردم، پای صندوق‌های رأی که مسئله جدی می‌شود و همانگونه که در حکومت رسول‌الهی، نیز اینگونه بود.

وی تأکید کرد: انتخابات از منظر رهبری نظری حضور حداکثری در انتخابات است. در یک دوگانه‌ای بین اینکه چه کسی انتخاب شود و یا اینکه چه تعداد از مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، ایشان فرموده‌اند که آنچه برای من مهم‌ تلقی می‌شود، حضور حداکثری مردم است، از این‌رو ما باید کاری کنیم که حضور مردم پای صندوق‌های رأی حضوری حداکثری باشد.

چرا حضور حداکثری در انتخابات مهم است؟

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به چرایی حضور حداکثری مردم در انتخابات اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده‌اند که من بارها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات حتی از انتخاب اصلح هم مهم‌تر است و اگرچه که انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد. دلیل این امر نیز تأثیر این مسئله بر مسائل کشور است. ایشان می‌فرمایند که اگر مردم در صحنه انتخابات به صورت حداکثری حاضر شوند، اولا این امر نشان‎دهنده رشد و بلوغ سیاسی مردم و ثانیاً نشانه مردم‌سالاری دینی است، یعنی اراده ملی مردم در تأسیس نظام سیاسی ایفای نقش می‌کند.

لکزایی اظهار کرد: علاوه بر این نیز نشان‌دهنده استحکام نظام است. نظام سیاسی که مردم پای او باشند که یکی از مهم‌ترین علامت‌های این موضوع مشارکت در انتخابات است و نشانه دیگر این امر آگاهی، بصیرت و هوشیاری مردم در این زمینه است، زیرا یکی از پیامدهای حضور مردم در انتخابات این است که دشمن را از دشمنی مأیوس می‌کند و دشمن هم زمانیکه ببیند مردم در دفاع از نظام خود به‌صورت جدی حضور دارند از صدمه زدن به این نظام سیاسی اسلامی ناامید خواهند شد.

وی تأکید کرد: بنابراین حضور مردم در انتخابات موجب خنثی شدن توطئه‌های دشمنان، زمینه‌سازی حل مشکلات کشور می‌شود و در نهایت هم کشور ایران اسلامی از تهدیدات مصون خواهد ماند. در حقیقت حضور حداکثری مردم نشان‌دهنده ولایت ایمانی و جبهه متحد امت در برابر توطئه‌های دشمنان است و لذا در نهایت باعث می‌شود که دشمن از دشمنی خود با این کشور نا امید شود. چون این حضور باعث افزایش اعتبار و عزت کشور در عرصه بین‌المللی می‌شود و هیچ دشمنی نمی‌تواند به نظامی که اکثریت مردم پای آن نظام هستند ضربه‌ای وارد کند.

راهکارهای حضور حداکثری مردم در دیدگاه معظم‌له

این مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: نخبگان، اصحاب رسانه، رهبران جامعه، ائمه جماعات و آگاهان جامعه در نظام اسلامی وظایفی را دارند که یکی از این وظایف این است که کارهایی کنند که حضور مردم در پای صندوق‌های رأی حداکثری باشد. از این‌رو باید بحث آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی مردم که در فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید شده است، نیز در نظر گرفته و به صورت جدی به آن پرداخته شود.

لکزایی با بیان اینکه مسئله دوم که بر عهده نخبگان و اصحاب رسانه قرار دارد، امیدبخشی به مردم است که این امر باعث انگیزه بخشی به مردم می‌شود، ادامه داد: از این‌رو مقام معظم رهبری در این خصوص به پرهیز از سیاه‌نمایی شرایط کشور اشاره می‌کنند. در حقیقت اگر ما در فصل انتخابات شروع به سیاه‌نمایی کشور کنیم هرچه این سیاه‌نمایی پررنگ‌تر باشد باعث افزایش بی‌انگیزگی مردم می‌شود و زمانیکه مردم بی‌انگیزه شوند در نهایت ناامیدی مردم را به‌دنبال خواهدد داشت و در این صورت نیز سقف مشارکت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: همچنین ایشان می‌فرمایند که امروزه دشمنان در تبلیغاتشان سعی می‌کنند، سایه ناامیدی و بحران را بر روی حوادث کشور بیندازند و به نوعی مشکلات کوچک را چند برابر بزرگ کنند، آینده را تاریک نشان‌دهنده و این ناامیدی از نظر آن‌ها مقدمه‌ای است، برای از رونق انداختن انتخابات، بنابراین شما باید بالعکس عمل کنید و به مردم امید دهید که این امید، امید واقعی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: نکته دیگری که مقام معظم رهبری به‌صورت خاصی به آن تأکید دارند، مربوط به رسانه‌های کشور می‌شود که رسانه‌ها باید سعی کنند از طریق انجام چند اقدام زمینه‌ای را فراهم کنند که حضور حداکثری مردم را شاهد باشیم. اول ایجاد فضای رقابت سالم و مناسب میان نامزدها با پرهیز از بد اخلاقی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها که اگر این اتفاق رخ دهد یک فضای شور انگیز انتخاباتی تحقق پیدا می‌کند.

لکزایی اضافه کرد: نکته دوم در این راستا مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن است. مطلب بعدی مورد تأکید ایشان برای انتخابات رعایت اخلاق انتخاباتی است که این امر نیز در فرمایشات ایشان به صورت مکرر متجلی شده است، دعوت ایشان به پرهیز از نزاع‌های فردی و جناحی و همچنین رعایت امانت در انتخابات، شفافیت، صداقت و اطمینان‌بخشی است.

وی نکته دیگری که مورد تأکید مقام معظم رهبری است را بحث ملاحظه گرایش‌های دینی مرد در انتخابات عنوان کرد و گفت: یعنی اهتمام ما باید در جهت رویکرد توحیدی، الهی و دینی باشد، حضور مردم در صحنه مهم است، اما از آن مهم‌تر این است که مردم این امر را به‌عنوان یک تکلیف دینی انجام دهند و به این اقدام رنگ و بوی الهی ببخشند.

این مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: در حقیقت حضور در انتخابات یک قدم مهم در تقویت پیوند با ولی اسلامی که همان رهبری است و از یک سو یک پیوند و ارتباط با دیگر آحاد جامعه اسلامی است. ایشان هشدار می‌دهند که از انتخابات هیچکس نباید استفاده ابزاری کند، این انتخابات و رأی مردم یک امری است در جهت استحکام نظام اسلامی.

لکزایی تصریح کرد: همچنین ایشان فرموده‌اند که نامزدها نیز باید برنامه‌ها و راه‌حل‌های عملی و روشنی برای برون‌رفت از مشکلات مردم ارائه دهند، از کلی‌گویی و رفتارهای شعاری بپرهیزند و همچنین حضور سلایق و گرایش‌های متنوع را البته به شرط پرهیز از جناح‌بازی‌های سیاسی از دیگر عوامل حضور حداکثری مردم در انتخابات دانسته‌اند.

انتهای پیام
captcha