جایگاه واقعی حافظان قرآن تبیین شود
کد خبر: 3972259
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
مدیر مؤسسه قرآن پرتو صبح صادق(ع):

جایگاه واقعی حافظان قرآن تبیین شود

مدیر مؤسسه قرآن پرتو صبح صادق(ع) کرج گفت: متأسفانه به حافظان قرآن چندان اهمیتی داده نمی‌شود و آنها هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند.

جایگاه واقعی حافظان قرآن تبیین شود

عطیه افخمی، مدیر مؤسسه قرآنی پرتو صبح صادق(ع) کرج در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، به راهکارهای حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: گذراندن دوره روخوانی و تجوید برای افرادی که می‌خواهند حفظ قرآن را شروع کنند الزامی است، اما کسانی که شرایط لازم را برای گذراندن دوره تجوید و روخوانی ندارند می‌توانند از اساتیدی همچون استاد پرهیزکار تقلید محض کنند که البته چنین کاری همت بالایی می‌خواهد و اغلب قرآن‌آموزان در این زمینه به سختی موفق می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه قرآن‌آموزان برای حفظ حتماً باید از کلاس استفاده کنند، افزود: استفاده از کلاس و مربی در مبحث حفظ قرآن نقش کلیدی دارد، چراکه با حضور استاد برنامه منظمی برای قرآن‌آموزان تدوین می‌شود و مربی از آن‌ها تکالیف می‌خواهد در حالی که اگر خود فرد بخواهد قرآن را به تنهایی در منزل حفظ کند، تکالیف خود را به روزهای آینده موکول خواهد کرد.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن ارتباط مستقیمی با نظم دارد، یادآور شد: مربی برای دوره‌های حفظ قرآن‌آموزان برنامه‌ریزی می‌کند و به آن‌ها نظم می‌دهد، علاوه بر این با ترجمه و تفسیر آیات ذهن آن‌ها را برای حفظ بهتر قرآن آماده می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر کسی بخواهد بدون گذراندن دوره‌های حفظ، قرآن را حفظ کند نهایتاً تا سه یا چهار جزء می‌تواند پیش رود و نمی‌تواند تا حفظ کل قرآن پیش رود، با حضور افراد در کلاس‌ها و استفاده از محضر استاد، امکان مباحثه آیات بین استاد و قرآن‌آموز فراهم شده و استاد تذکرات لازم را ارائه می‌کند.

افخمی در ادامه به نقش والدین در حفظ قرآن خردسالان اشاره کرد و گفت: در گروه خردسالان تقریباً می‌توان گفت 50 درصد کار حفظ قرآن با والدین است، اگر والدین اهمیت بسزایی برای مقوله حفظ قائل باشند روند حفظ قرآن به‌خوبی پیش خواهد رفت در غیر این‌ صورت پیشرفت خوبی نخواهد داشت.

وی به اهمیت حفظ قرآن اشاره کرد و افزود: در احادیث داریم، کسی که اندرونش چیزی از قرآن نباشد مانند خانه‌ای ویرانه است، بزرگان و ائمه اطهار(ع) ما اغلب حافظ کل قرآن بودند.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه متأسفانه به حافظان قرآن چندان اهمیتی داده نمی‌شود و آنها هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند، تصریح کرد: در جامعه همان اندازه كه به يک قهرمان يا دانش‌آموز توجه می‌شود اگر به حافظان قرآن بها داده شود بی‌شک جوانان بيشتر به حفظ كتاب خدا روی می‌آورند.

افخمی گفت: اگر بتوانيم حفظ قرآن را در جامعه توسعه دهيم و به‌صورت همگانی در بياوريم بسياری از مشكلات از بين خواهد رفت و بسياری از معضلات دیگر در جامعه هرگز به‌وجود نمی‌آيد ولی متأسفانه در زمينه قرآنی در جامعه ضعيف عمل كرده‌ايم.

وی در پايان گفت: مسئولان می‌توانند با تشويق مردم و ارائه تخفيفات اداری و معافيت‌های مالياتی به حافظان قرآن، مردم را به‌سوی حفظ قرآن سوق دهند كه اين كار مستلزم همكاری تمامی ادارات و ارگان‌هاست و با اين كارها می‌توان جامعه‌ای قرآنی داشت.

انتهای پیام
captcha