انتشار کتاب اسلام‌شناس برجسته آلمانی در روسیه
کد خبر: 3973030
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵

انتشار کتاب اسلام‌شناس برجسته آلمانی در روسیه

جلد نخست مجموعه تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام با عنوان «کلام و جامعه در سده‌های دوم و سوم هجری» نوشته «یوزف وان اس»، اسلام‌شناس برجسته آلمانی با حمایت بنیاد ابن سینا و مشارکت انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه، در این کشور چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایکنا، اثر حاضر  به وسیله «پیتر کازاکو» از آلمانی به روسی ترجمه شده و نظارت علمی آن را الشاد نصیراُف (فوق دکترای فلسفه و عرفان)، استاد انستیتو فلسفه روسیه بر عهده داشته است.

بنا به اعلام بنیاد مطالعات اسلامی روسیه(ابن سینا) اثر مذکور یکی از عمیق‌ترین پژوهش‌های کلامی است که در دو بخش «ویژگی‌های دین و دیانت در قرن اول هجری» و «ولایات اسلامی در قرن دوم هجری»، به تاریخ اندیشه دینی مسلمانان می‌پردازد.

وان اس در بخش نخست به مطالبی نظیر ختم نبوت، تحولات خاص دینی در اوایل سده دوم، پیدایش کلام و ... پرداخته و در بخش دوم، جریان‌های کلامی قرن دوم همچون قدریان، زندقه، مرجئه سوریه، جهمیان، شیعیان و ... را معرفی و تشریح کرده است.

این مجموعه در شش جلد به زبان آلمانی به نگارش درآمده و یک منبع مستند و کم‌نظیر برای شرق‌شناسان محسوب می‌شود و به شکل کم‌سابقه‌ای مورد استقبال اساتید و دانشجویان روس قرار گرفته است.

پروفسور «یوزف وان اس» آلمانی، استاد بازنشسته دانشگاه توبینگن، از مدرسان و پژوهشگران نامدار در اسلام‌شناسی است. وی که عضو آکادمی علوم هایدلبرگ،‌ آکادمی ادبیات بارسلونا، آکادمی علوم عراق، انجمن فلسفه ایران،‌ آکادمی علوم تونس، آکادمی قرون وسطای آمریکا و آکادمی اروپا بوده است، در سال 2009 جایزه خدمات شایان پروس و در سال 2010 جایزه‌ای از کنگره جهانی مطالعات خاورمیانه و جایزه صلیب بزرگ دولت فدرال آلمان را دریافت کرده است. وی دارای تحقیقات و نوشته‌های متعددی در حوزه کلام اسلامی است.

انتشار اثر حاضر به زبان آلمانی در شش جلد در فاصله سال‌های 1991 تا 1997 موجب شهرت جهانی این پژوهشگر و نویسنده شد. این کتاب جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را هم دریافت کرده است.

بنیاد ابن سینا قصد دارد دیگر مجلدات را هم با همکاری و نظارت علمی انستیتو فلسفه روسیه ترجمه و منتشر کند.

انتهای پیام
captcha