تفاوت و تشابه شیوه حفظ قرآن با نهج‌البلاغه
کد خبر: 3973288
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴

تفاوت و تشابه شیوه حفظ قرآن با نهج‌البلاغه

یک حافظ قرآن و نهج‌البلاغه با اشاره به وجوه تشابه و تمایز حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، اظهار کرد: اولین تفاوت در حفظ قرآن و نهج‌البلاغه این است که شروع حفظ قرآن آسان به نظر می‌رسد، اما تداوم و تکرار آن کمی مشکل بوده و در نهج‌البلاغه این کار برعکس است.

تفاوت و تشابه حفظ قرآن با نهج‌البلاغهرسول خیاط، حافظ قرآن و نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب بیان فرمودند ما در کشور به ۱۰ میلیون حافظ قرآن نیاز داریم، البته برای رسیدن به این هدف تلاش‌هایی انجام شده، هرچند این تلاش‌ها کم است، اما برای نمونه مسابقات برگزار می‌شوند، موسسات قرآنی به آموزش می‌پردازند و اقداماتی از این دست انجام می‌شود تا برای خارج شدن قرآن از مهجوریت حرکتی انجام شده باشد.

وی با بیان اینکه مظلومیت نهج‌البلاغه از قرآن بیشتر است، اضافه کرد: قرآن و نهج البلاغه در عرض هم قرار دارند که به همین منظور باید در کنار حفظ قرآن به مباحث مربوط به حفظ نهج‌البلاغه هم توجه کرد، چرا که ثمره قرآن بدون علی(ع) اثرش تربیت افرادی همچون ابن ملجم است.

توجه محدود اهل علم به نهج‌البلاغه

این حافظ قرآن و نهج‌البلاغه بیان کرد: در زمینه مطالعه و پژوهش نهج‌البلاغه جدای از عموم جامعه، قشر علمی و فعالان در حوزه و دانشگاه هم توجه زیادی به نهج‌البلاغه ندارند و اگر هم کار علمی در این مورد صورت گرفته باشد این اقدامات محدود به بخش‌هایی از نهج‌البلاغه نظیر حکمت‌ها، نامه‌های ۵۳ و ۳۱ و خطبه همام است.

خیاط گفت: در حفظ نهج‌البلاغه در کل حوزه علمیه خراسان تنها دو نفر حافظ نهج‌البلاغه وجود دارد و در حوزه علمیه قم هم حدود ۱۰ حافظ نهج‌البلاغه فعالیت دارند، در صورتی که بسیاری از علما تأکید بر حفظ نهج‌البلاغه دارند؛ علامه حسن زاده آملی فرمودند: اگر نور و عطر نهج‌البلاغه به قبری ببارد، صاحبان قبر از عطر جان افزای نهج‌البلاغه زنده می‌شوند.

این حافظ نهج‌البلاغه با اشاره به وجوه تشابه و تمایز حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، افزود: اولین تفاوت در حفظ قرآن و نهج‌البلاغه این است که شروع حفظ قرآن آسان به نظر می‌رسد، اما تداوم و تکرار آن کمی مشکل است و حافظ قرآن حتی پس از حفظ قرآن هم نیاز به مرور بخشی از محفوظات خود دارد، اما در نهج‌البلاغه این کار برعکس است و حفظ نهج‌البلاغه در ابتدا بسیار دشوار به نظر می‌رسد، اما در ادامه کار ساده‌تر می‌شود، چرا که الفاظ و عبارات نهج البلاغه تازه و نو است و کمتر تشابه دارد.

وی با بیان اینکه عبارات و الفاظ متشابه در نهج‌البلاغه به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد، اظهار کرد: طبق توصیه اساتید، یک حافظ نهج‌البلاغه برای مرور محفوظات خود تنها نیاز به یک سی‎ام محفوظات خود دارد، اما حافظ کل قرآن باید هر روز حدود 3 جزء از قرآن را مرور کند.

خیاط با اشاره به جذاب بودن حفظ نهج‌البلاغه اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد عبارات قرآنی مشابه است و همین امر مرور در حفظ قرآن را دشوار می‌کند، تفاوت دیگر در حوزه حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، همراهی و عدم همراهی تحفیظ با ترجمه است. قرآن را حتی بدون ترجمه هم می‌توان حفظ کرد، اما در نهج‌البلاغه اگر شما ترجمه روان متن را متوجه نشده باشید، نمی‌توانید به خوبی الفاظ و عبارات آن را حفظ کنید.

اهمیت پرداختن به ترجمه در حفظ نهج‌البلاغه

وی بیان کرد: پیش از پرداختن به متن نهج‌البلاغه و حفظ آن ابتدا نیاز است تا فرد چند ترجمه را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد تا بتواند از عهده ترجمه متن مورد نظر برآید و پس از آن به حفظ متن نهج‌البلاغه بپردازد.

خیاط ادامه داد: اولین شباهت حفظ قرآن با نهج‌البلاغه در این است که هر دو نیازمند حفظ اولیه دقیق هستند و اگر حفظ قرآن و نهج‌البلاغه به صورت صحیح و دقیق انجام شود در مرور هم زحمت بسیاری ایجاد نمی‌کند. عجله کردن در حفظ قرآن و نهج‌البلاغه کار مرور را سخت می‌کند.

این حافظ نهج‌البلاغه تصریح کرد: حفظ نهج‌البلاغه برای کسانی که حافظ قرآن هستند آسان‌تر به نظر می‌رسد، کسانی که حافظ قرآن هستند اگر تمایل به گام برداشتن در مسیر حفظ نهج‌البلاغه دارند طی حدود هشت ماه می‌توانند حافظه نهج‌البلاغه شوند. مسیر حفظ نهج البلاغه هم بهتر است از انتها به ابتدا باشد، به این معنا که ابتدا حکمت‌ها و پس از آن خطبه‌ها و نامه‌ها را حفظ کنند.

خیاط افزود: افرادی که حافظ قرآن نیستند و قصد دارند ابتدای امر نهج‌البلاغه را حفظ کنند کار کمی دشوارتر و طولانی‌تر است و حدود یک سال و چند ماه نیاز است تا فرد بتواند حافظ نهج‌البلاغه باشد. اولین گام در حوزه مقدمات حفظ نهج‌البلاغه داشتن انگیزه الهی و انسانی فرد است.

استماع متن، گام دوم در حفظ نهج‌البلاغه

وی اضافه کرد: در مباحث آموزشی توصیه می‌شود که افراد از نهج‌البلاغه مرحوم دشتی که نهج‌البلاغه رسمیت پیدا کرده در کشور است استفاده کنند. برای حفظ کردن، اولین اقدام مطالعه ترجمه است، ترجمه‌هایی مثل ترجمه آقایان دشتی، مکارم شیرازی، بهرام پور و انصاریان ترجمه‌های مناسبی است. دومین مرحله حفظ پس از ترجمه، استماع متن نهج‌البلاغه است که از طریق فایل‌های نرم‌افزارهای موجود می‌توان متن قرآن را به درستی گوش داد تا آشنا نبودن ذهن با متن نهج‌البلاغه در حفظ آن اشکال ایجاد نکند.

این حافظ قرآن و نهج البلاغه تصریح کرد: برای حفظ نهج‌البلاغه نیاز است تا عبارات و جملات طولانی را به چند قسمت تقسیم کرده و پس از آن هر قسمت را به صورت جداگانه حفظ کنیم. توجه به موضوع، محوریت سخن و شأن بیان حضرت علی(ع) به حفظ نهج‌البلاغه کمک می‌کند.

خیاط با اشاره به اهمیت توجه به سخنان حضرت علی(ع) گفت: شخصیت حضرت علی(ع) همچنان در جامعه مظلوم است و این مظلومیت حضرت علاوه بر عوام در بین خواص علمی جامعه هم عیان است. مردم اگر روزی ۱۰ دقیقه نهج‌البلاغه بخوانند، می‌توانند هر ۱۱۰ روز یکبار یک ختم داشته باشند و این یک تلقی اشتباه است که پرداختن به آن کار سختی است و فهم آن فقط و فقط نیاز به تشریح متن دارد، چرا که به فرمایش رهبر انقلاب نهج‌البلاغه جامع‌ترین منبع برای پرداختن به نیازهای بشر و آئین‌نامه انقلاب ما است.

انتهای پیام
captcha