هنرمند با لطایف هنری، معاصر بودن قرآن را نشان می‌دهد
کد خبر: 3973544
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷

هنرمند با لطایف هنری، معاصر بودن قرآن را نشان می‌دهد

نفر دوم رشته داستان‌نویسی در سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور گفت: رسالت هنرمندان این است که معاصر بودن قرآن را در هر زمان یادآوری کنند، چرا که در جامعه امروز رویکردهایی وجود دارد که قرآن را یک مقوله سنتی نشان می‌دهد و این امر در واقع به حاشیه بردن و مهجور کردن آن است.

هنرمند با لطایف هنری معاصر بودن قرآن را نشان می‌دهدمصطفی توفیقی، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات دانشگاه فردوسی و نفر دوم رشته داستان‌نویسی در سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: فعالیت قرآنی و داستان‌نویسی را از دوران کودکی آغاز کردم که این دو فعالیت مجزا پیگیری می‌شد، اما در دوره دانشجویی قرابتشان بیشتر شد و ماحصل این قرابت تالیف 30 جلد کتاب بود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در حوزه ادبیات قرآنی نیز در جشنواره قرآن و عترت سه دوره شرکت داشتم که در هر سه دوره در حوزه شعر و داستان برگزیده شدم و در سی و چهارمین دوره در حوزه شعر و در این دوره در حوزه داستان موفق به کسب رتبه دوم ملی شدم.

توفیقی ابراز کرد: سال گذشته هشت جلد کتاب تالیف کردم که از این تعداد یک مجموعه شعر در حوزه دفاع مقدس با عنوان «گل‌هایی که در جنگ می‌روید» و یک مجموعه شعر آیینی با محوریت قرآن و عترت با عنوان «روضه گل سرخ» به همت بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس منتشر شد.

 نفر دوم رشته داستان‌نویسی در سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور ادامه داد: اثر برگزیده در این جشنواره داستانی با موضوع مدافعان سلامت و تاثیر فداکاری آنان در جامعه است.

وی تصریح کرد: مقوله قرآن و عترت مرتبط به همه زمان‌ها است و لذا معتقدم مفاهیم قرآنی باید در همه قرون و در ابعاد مختلف زندگی بشر به‌کارگیری شود و داستان من نیز پیوندی بین نگاه قرآن که در واقع حفظ جان یک نفر حفظ جان همه انسان‌هاست و از این زاویه به خدمات آنان توجه شده است.

توفیقی بیان کرد: باور قلبی ما این است که قرآن و عترت مربوط به زمان و جغرافیای خاصی نیست و لذا با ورود از زاویه هنر به مقوله قرآن و عترت می‌توان به شیوه بهتری مفاهیم قرآنی را به جامعه شناساند و لذت درک مفاهیم قرآن را به افراد چشاند.

نفر دوم رشته داستان‌نویسی در سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور افزود: در سی و چهارمین دوره جشنواره نیز با اثر «گل‌های عاشورا» شامل یک مجموعه غزل پیوسته شعر حضور یافتم و توانستم رتبه برتر ملی را نیز کسب کنم.

وی با اشاره به موضوع هنر در قرآن گفت: رسالت هنرمندان این است که معاصر بودن قرآن و عترت را در هر زمان یادآوری کنند، چرا که در جامعه امروز رویکردهایی وجود دارد که قرآن را یک مقوله سنتی نشان می‌دهد و سنتی جلوه دادن قرآن در واقع به حاشیه بردن و مهجور کردن آن است و لذا ضرورت دارد هنرمندان لطایف قرآن را هنرمندانه به جامعه نشان دهند، چرا که این کار مؤثرترین روش برای ترویج فرهنگ قرآنی در عرصه هنر است.

توفیقی در خصوص نحوه داوری در این رشته بیان کرد: داوری در این رشته فراز و فرود دارد و علاوه بر در نظر گرفتن معیارهای ادبی بر اساس سلیقه داور است، چرا که یک اثر ممکن است به لحاظ معیارهای ادبی یکی باشد، اما در نظر داوران متفاوت جلوه کند و لذا ارزش کار شرکت کننده و داور به تمسک جستن به اهل بیت و قرآن کریم است.

نفر دوم رشته داستان‌نویسی در سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور افزود: اولین داستان من در سنین نوجوانی با عنوان «مرثیه‌ای برای گنجشک‌ها» و بعد از آن نیز کتاب «حلقه محاصره» و سپس آثار دیگر من به چاپ رسید.

انتهای پیام
captcha