«درآمدی بر پدیدارشناسی هوسرل» منتشر شد
کد خبر: 3973631
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه؛

«درآمدی بر پدیدارشناسی هوسرل» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر پدیدارشناسی هوسرل؛ بررسی بعضی مفاهیم اساسی» تألیف بهمن پازوکی از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

به گزارش ایکنا، کتاب «درآمدی بر پدیدارشناسی هوسرل؛ بررسی بعضی مفاهیم اساسی» تألیف بهمن پازوکی از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به بهای 40 هزار تومان در اسفند 1399 منتشر شد.

در پشت جلد این اثر در معرفی آن آمده است: این نوشته گزارشی است مختصر از سیر پدیدار‌شناسی هوسرل از رهگذر بررسی بعضی از مفاهیم اساسی اندیشه‌اش. کتاب از چهار فصل تشکیل شده است: فصل اول با عنوان «کلیات»، مشتمل است بر خلاصه‌ای از زندگی هوسرل، اصطلاح پدیدارشناسی، سیر فکری او و در آخر مراحل آغازین پدیدارشناسی.

سه فصل بعدی این کتاب مطابق با تقسیم‌بندی سه‌مرحله‌ای سیر فکری هوسرل انجام گرفته است: مرحله اول فلسفه هوسرل که با کتاب پژوهش‌های منطقی شروع می‌شود به دوره «پدیدار‌شناسی توصیفی» مشهور است. غایت هوسرل در پرورش پدیدارشناسی توصیفی تأسیس علم و فلسفه به‌عنوان رشته‌هایی متقن بود. مرحله دوم فلسفه هوسرل را که با انتشار کتاب ایده‌ها در سال 1911 آغاز می‌شود، دوره «فلسفه استعلایی» می‌نامند. اندیشه بنیادین و راهبر هوسرل در این دوره، یافتن پاسخ به مسئله وجود عالم و واقعیت آن است.

مرحله سوم تفکر هوسرل با انتشار کتاب بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی شروع می‌شود. محرک فکری او بحرانی بود که در آن دوران در فلسفه به‌وجود آمده بود. او این محرک را وارد فلسفۀ استعلایی خود کرد و بدین‌ترتیب، تحولی در اندیشه خود به‌وجود آورد. مفهوم عمده‌ای که هوسرل در این دوره مطرح می‌کند، مفهوم «عالم زیسته» است.

فصل دوم به پدیدارشناسی توصیفی اختصاص یافته است. پژوهش‌های منطقی، پیشگفتارهایی(تمهیداتی) بر منطق ناب، قول به اصالت روان‌شناسی و نسبت آن با منطق، ایده منطق ناب، حیث التفاتی، شهود مقولی عناوینی است که در این فصل گنجانده شده است.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «پدیدارشناسی استعلایی» به تعلیق حکم و تحویل بردن نوئزیس و نوئما، بعضی کژفهمی‌ها در مورد نوئما و قوام‌بخشی پرداخته است.

نویسنده فصل چهارم را به «مرحله پایانی پدیدارشناسی» اختصاص داده است. در این فصل عالم زیسته، مفهوم افق، عالم زیسته و علوم طبیعی، عالم زیسته و فرهنگ(مسئله نسبی‌انگاری در فرهنگ‌ها)، تأثیر اندیشه‌های هوسرل، پدیدارشناسی در زمان حیات هوسرل، هوسرل و هیدگر، هوسرل در فلسفه اروپایی و رد پای هوسرل در علوم  گنجانده شده است.

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم بهمن پازوکی آمده است: مرلوپونتی، از پدیدارشناسان بنام فرانسوی، در پیشگفتار کتاب خود با عنوان پدیدارشناسی ادراک می‌پرسد: «پدیدارشناسی – چیست آن؟ اینکه نیم قرن بعد از انتشار اولین کار هوسرل این پرسش همچنان مطرح می‌شود، شاید به نظر عجیب برسد؛ با این حال هنوز پاسخی بدان داده نشده است.» این نوشته ادعا ندارد که توانسته است پدیدارشناسی هوسرل را به نحو مبسوط و جامع و با ورود به جزئیات شرح کند، بلکه با توجه به محدودیت‌های زمانی طرح پژوهشی، گزارشی است مختصر از سیر پدیدارشناسی هوسرل از رهگذر بررسی بعضی از مفاهیم اساسی اندیشه‌اش.

انتهای پیام
captcha