درک زوایای مفاهیم قرآنی با مطالعات تاریخی
کد خبر: 3974458
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
زوایاى تاریخى آیات قرآنى/ ۱

درک زوایای مفاهیم قرآنی با مطالعات تاریخی

امروزه علم تاریخ، علم مطالعه جوامع گذشته، سیر تحویل و تعامل بخش‏‌ها و عناصر آن با همدیگر و با دیگر جوامع است. براساس چنین تعریفى از علم می‌توان گفت تاریخ نشان می‌دهد، برخى زوایاى مفاهیم قرآنى تنها با به کارگیرى مطالعات تاریخى، به‌دست می‌‏آید و در این زمینه، جایگزینى هم براى مطالعات تاریخى نمی‌‏توان یافت.

زوایاى تاریخى آیات قرآنى 1/قرآن، کتاب مقدس مسلمانان زمانى که نازل مى‌‏شد، تأثیرى عمیق بر مخاطبان خود مى‏‌نهاد، درونشان را متحول مى‏‌ساخت، شوق را در آنان مى‌‏آفرید، گاه گریانشان مى‏‌کرد، گاه هراسان و گاه خرسند. قرآن سخنان خداوند با مردمانى بود که بسیارى از ایشان به عنوان مقرّب (داراى رابطه نزدیک با خداوند) شناخته شدند و چه احساسى داشتند مردمان آن زمانى که به زبان خود، به تمام اشارات آن توجه داشتند.

به‌عنوان نمونه بسیارى از جوانان انصارى به عنوان «قارى» شناخته شدند و این امر حاکى از انس آنان با سخنان خداوند بود، اما قرآن چه تعاملى با آنها داشت که این‏گونه بدان دل‌‌بسته بودند؟ آیا مردمان این زمانه نیز هر آنچه مردمان آن عهد، از قرآن مى‌‏فهمیدند، دریافت مى‏‌کنند؟ چه موانعى براى چنین تعاملى وجود دارد و براى رفع آن باید به‌دنبال چه راهکارهایى بود؟ آیا استفاده از فرهنگ لغت براى فهم واژگان قرآن کافى است؟ دانستن کلیاتى از تاریخ پیامبر(ص) چطور؟

پیش از پاسخ به چنین پرسش‏‌هایى، نخست باید پذیرفت که جوامع بشرى در مسیر تاریخى خود متحول و متغیر مى‌‏شوند و لزوماً همچون طبیعیات، منطقِ تکرار بر آن حاکم نیست. از این‌‏رو انسان و حوزه‌‏هاى انسانى دائماً در معرض تغییر است و همین امر حاکى از ضرورت ارسال رسل بود. توجه به این نکته، کمک مى‏‌کند که در برداشت‌‏هاى اولیه از قرآن، از باور یقینى فاصله گرفته، احتمال نرسیدن به مفهوم تاریخى آیه را، در برداشت‏‌هاى محتمل بگذاریم. بنابراین باید در پى علومِ کمکى بود. در این صورت، تاریخ اسلام به‌عنوان یک دانش، نقش محورى در مطالعات قرآنى خواهد داشت و شاید بتوان گفت بدون مطالعات تاریخى نمى‌‏توان به مفهوم بسیارى آیات دست یافت.

ظهور خارجى قرآن در طول 23 سال تحقق یافت و از این دوره بود که دسترسى به آن براى مسلمانان ممکن شد. تمامى آیات قرآن خطاب به‌مردمان آن عصر، به‏‌ویژه ساکنان مکه و مدینه نازل گردید و از همین‌رو آیات قرآن را به مدنى و مکى تقسیم کرده‏‌اند. بدین‌رو آیاتِ ناظر به شرایط زمانه قرآن، حاوى بسیارى از ناگفته‏‌ها است که به‌دلیل آنچه حجاب عصر خوانده مى‏‌شود، ناشناخته مى‏‌ماند. با دانش تاریخ و رویکرد تاریخى نه تنها مى‏‌توان به دوره‌‏هاى گذشته بازگشت، بلکه مى‏‌توان در آن دوره زیست و البته هر پژوهشگرى به قدر دانسته‏‌هاى خود از تاریخ جوامع بشرى هر دوره، مى‏‌تواند در آن عصر زندگى کند و به فهم و شناخت نزدیک‌‏تر از پدیده‏‌هاى آن دست یابد.

این تصور که مردمان عرب آن دوره، همگى چنین یا چنان بوده‌‏اند، از همان تصورات کلى و یقینى است که هیچگاه در صحت آن تردیدى نشده و در نتیجه براى کشف جزئیات بیشتر تلاشى صورت نگرفته است. امروزه شناسایى تمدن‌‏هاى عرب شبه جزیره پیش از اسلام، در کانون توجه محققان بسیارى قرار گرفته است و کشفیات باستان‏‌شناسانه آثار و رمزگشایى از خطوط باستانى هم به نتایج قابل توجهى دست‏ یافته‌‏اند. علاوه بر این منابع و متون اسلامى ـ به ‏ویژه متون روایى غیرتفسیری اطلاعات قابل استفاده‏‌اى از آن دوره وجود دارد که کمتر گردآورى شده و در تحلیل‌‏هاى تاریخى به کار رفته‌‏اند. همگى این داده‌‏ها عناصر اولیه بازسازى تاریخى جوامع گذشته را فراهم مى‌‏کنند.

پژوهشگر قرآنى، جامعه عرب پیش از اسلام را صرفاً با کلیاتى مى‏‌شناسد، با شاخصه‌‏هایى چون کافر، بت‌‏پرست، منحط،... . در واقع او چنین داده‏‌هایى را عمدتاً از خود آیات مى‏‌گیرد و گاه از روایاتى که در تفاسیر آمده‌‏اند و از این‌رو در معرفت خود به آن عصر دچار مى‏‌شود و از آنجا که جامعه عرب صدر اسلام را با تکیه بر متن قرآن مى‏‌شناسد، در توجه به اشارات مخفى قرآن که با روش‏‌هاى تاریخى مى‏‌توانند ظاهر شوند، ناکام مى‌‏ماند. اینکه مردم مکه و مدینه چه خاستگاهى دارند، از چه زمانى در آن مناطق مستقر شده‏‌اند، از چه پشتوانه‌‏هاى فرهنگى و تمدنى برخوردارند، نوع اقتصادشان چگونه بوده، جزء جوامع شهرى قرار مى‏‌گیرند یا روستایى یا عشایرى و اینکه از چه طبقاتى تشکیل مى‏‌شده‌‏اند، چه آداب و رسومى داشته‌‏اند و از علوم و هنر چه بهره‌‏اى داشته‌‏اند، براى پژوهشگر راهگشا است.

ابتدایى‏‌ترین، پیش‌‏فرض تاریخى از آن دوره آن است که جامعه مکه و جامعه مدینه، تفاوت‏‌هاى قابل توجهى داشته‏‌اند که بخشى از آن به تاریخ هر یک از این جوامع ارتباط دارد. اهالى مدینه از فرهنگى برخوردار بودند که ریشه در تمدن کهن و نسبتاً پیشرفته آنان داشت و در واقع از یمن به مدینه مهاجرت کرده بودند، در حالى‏‌که مردمان مکه از بومیان حجاز شمرده مى‏‌شدند که عمده بستگانشان به نام «کنانه» در بیابان‏‌هاى حجاز جزء عشایر بودند. از این‌‏رو مدینه و مکه از نظر فرهنگى تفاوت اساسى دارند و لذا در بررسى آیات مکى و مدنى به این نکته نیز باید توجه داشت.

نکته دیگرى که مى‏‌تواند پیش‏‌فرض مطالعات تاریخى قرآن قرار گیرد، توجه به جامعه‏‌شناسى تاریخى مردم این منطقه است. مردم مکه اقتصادى دارند که مبتنى بر دامدارى، بازرگانى یا خدمات بازرگانى است، در حالى‌که در مدینه اقتصاد عمدتاً بر محور کشاورزى است و دامدارى و بازرگانى در مرحله دوم و سوم قرار مى‏‌گیرد و این مسئله بر جوانب دیگر حیات آنان تأثیر مى‌نهد.

به عامل مذهب در مدینه نیز می‌توان اشاره کرد. از آنچه در معابد تمدن باستانى یمن یافت شده، نشانى از نام «الله» نیست و آنان چون دیگر ملل، رب‌‏النوع‏‌هاى خاصى داشتند. اوس و خزرج و نیز قبیله خزاعه از قبایلى بودند که موطنشان یمن بود. آنان همگى بت منات را مى‌‏پرستیدند. منات براى آنان رب‌النوع قضا و قدر و برکت بود. از این‏‌رو آن را در کنار دریا نصب کرده بودند و براى باران‏‌خواهى نیز نزد آنها مى‌‏رفتند. آنان به بسیارى از بت‌‏هاى دیگر هیچ‏گونه باورى نداشتند، اما تحت تأثیر آیین ابراهیم (پس از مهاجرت به یثرب) حج به جا مى‏‌آوردند، اما چون بر سر صفا و مروه بت‏‌هایى نصب شده بود، هیچ‏گاه سعى را به جا نمى‏‌آوردند، زیرا انجام سعى را، اداى احترام به بت‏‌هاى نصب شده روى صفا و مروه مى‏‌شمردند.

پس از آنکه پیامبر به یثرب هجرت کرد، همچنان بسیارى از اهالى مسلمان شده یثرب به حج مى‌‏رفتند. آیه 158 سوره بقره (إِنَّ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةَ مِن شَعَ‏آئرِ اللَّهِ...) در همین فضا نازل شده است تا آنان را مجاب سازد زمانى که هنوز مکه فتح نشده و در دست مکیان مشرک است، هرگاه خواستند به حج بروند، براى تکمیل مناسک خود سعى را انجام دهند، هر چند روى آن تپه بتى نصب شده باشد. بدون نگاه تاریخى به مسئله این پرسش پیش مى‌‏آید که ضرورت طرح بحث صفا و مروه چیست؟ آیا این امر ویژگى و مزیتى بر دیگر مناسک حج داشته است؟

نکته قابل توجه که از پرستش منات در میان مردم یثرب به دست مى‏آید، آن است که احتمالاً آنان نسبت به مردم مکه از شرک فاصله بیشترى داشته‏‌اند. اگر چنین امرى صحت داشته باشد، بازخوانى مفهوم شرک در قرآن، با توجه به این مسئله مى‏‌تواند نتایج جدیدى را به همراه داشته باشد.

نمونه دومى که در صدد طرح آنیم باز به باورهاى اوس و خزرج، ساکنان مدینه باز مى‏‌گردد. بخشى دیگر از اهل یثرب بنا به باورهاى خود زمانى که براى اداى فریضه حج مى‏‌خواستند از مدینه به مکه بروند، پس از آنکه احرام بستند، نباید زیر سایه روند. از این‏‌رو اگر پیش از حرکت خود مى‏‌خواستند سرى به خانه خود بزنند، براى آنکه از زیر سر در خانه وارد نشود، از پشت بام یا روى دیوارها وارد خانه می‌شدند و در این فضا آیه 189 سوره بقره نازل شد و از آنان خواسته شد از در وارد خانه شوند. با توجه به اینکه چنین باورها و عقایدى صرفاً به مردم یمنى‏‌تبار اوس و خزرج و خزاعه نسبت داده شده است، از این‌رو مخاطب چنین آیاتى صرفاً ایشانند و نه عموم مردمان جاهلى.

در مقابل آیاتى وجود دارد که صرفاً به برخى عناصر فرهنگى و تاریخى اقوامى اشاره مى‌‏کند که عمدتاً اهل مکه‌‏اند. به‌عنوان نمونه در منابع روایى، اشاراتى به این نکته وجود دارد که نظام خانواده در مکه نظامى پدرسالارانه بود، اما این نهاد در یثرب وضعیت متفاوتى داشت. از این‌‏رو جایگاه زنان مدینه در خانواده با وضعیت زنان مکه در خانواده‏‌هایشان تفاوت مى‏‌کرد. آیه زدن زنان(نساء، آیه 34) در مدینه نازل شد، اما مخاطب این آیه مردان مهاجر بودند، نه انصار. در واقع دستور خداوند به زدن زنان نوعى سیاست تربیتى است که خداوند براى تغییر رفتار مردان قریشى در مدینه، در نظر گرفته است و ناظر به همان دوره است.

شناخت ساختار سیاسى ـ اجتماعى شهرها نیز مى‏‌تواند بسیار مفید باشد. آیا اوس و خزرج را تنها به همان جنگ‏‌هاى دائمى مى‏‌توان شناخت؟ آیا توجه داریم که درباره شخصیت‌‏هاى مؤثر در زندگانى پیامبر(ص) که منشأ نزول بسیارى از آیات شدند باید به انتساب قبیله‏‌اى آنها توجه داشت؟ آیا می‌‏توان پذیرفت که یثرب از ویژگى‏‌هاى شهر برخوردار بوده است؟ آیا نظام ادارى، قضایى، امنیتى و رفاهى متمرکز شهرى در آن وجود داشته است یا خیر؟ آیا مردم بدان معنا که امروزه ما مى‏‌فهمیم، شهروند بوده‌‏اند؟ درباره مکه نیز مى‏‌توان چنین پرسش‌‏هایى را طرح کرد که نشان مى‏‌دهد با تردید در دانسته‏‌هاى پیشینى، می‌توان در پى کشف جزئیات بیشترى بود؛ جزئیاتى که با روش‌‏هاى تاریخى و متن شناختى به دست مى‏‌آیند.

منابع: کتب طبقات الکبری و تاریخ مکه و ensani.ir

ادامه دارد...

انتهای پیام
captcha