نظام جمهوری اسلامی نیازمند رعایت آموزه‌های اسلامی در رفتارهای انتخاباتی است
کد خبر: 3975408
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کدخدایی:

نظام جمهوری اسلامی نیازمند رعایت آموزه‌های اسلامی در رفتارهای انتخاباتی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به اینکه نظام ما یک نظام اسلامی و قانون اساسی ما نیز مبتنی بر احکام اسلامی است، از این‌رو لازمه چنین نظامی، رفتارهای انتخاباتی همسو با آموزه‌های اسلامی است.

نظام جمهوری اسلامی نیازمند رعایت آموزه‌های اسلامی در رفتارهای انتخاباتی است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، شامگاه گذشته ۱۲ خردادماه در نشستی از سلسله نشست‌های تحلیلی گفتمان «ره‌بر» که به‌همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی در مشهد، به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در موضوع انتخابات و شورای نگهبان اظهار کرد: مقام معظم رهبری مانند همیشه که در مقاطع حساس، مباحث کلان نظام را با مردم در میان می‌گذارند و توصیه‌های موثری دارند، هفته گذشته نیز به مناسبت سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی مطالبی را بیان کردند که بخش مهمی از آن به مجلس و عملکرد آن و همچنین اصلاحاتی که باید در رویه‌های مجلس به عمل آید، مربوط بود.

جایگاه و اهمیت شورای نگهبان در بیانات معظم‌له

وی خاطرنشان کرد: همواره مقام معظم رهبری به جایگاه و اهمیت شورای نگهبان اشاره‌هایی داشته‌اند، به گونه‌ای که در بیانات ایشان همیشه حمایت از این شورا و اهداف آن چه در جلسات رسمی و چه در نشست‌های غیر رسمی وجود داشته و دارد. یکی از نکات مهمی را که مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) همیشه مورد توجه خود قرار داده‌اند، حمایت از شورا در مقابل هجمه‌هاست.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: یکی از نکاتی که ایشان در صحبت‌های خود داشته‌اند، این بود که شورای نگهبان مانع انحراف نظام اسلامی از مسیر آموزه‌های اسلامی خود است، لذا تأکید دارند که حراست از نظام اسلامی، وظیفه این شوراست و به همین جهت باید حرمت این شورا حفظ شود.

در حقیقت نباید این فشارها منجر به از بین رفتن حرمت شورای نگهبان شود. از طرفی دومین نکته‌ای که ایشان به آن اشاره داشته‌اند، این است که شورای نگهبان به عنوان یک هیئت امین مردم و نظام اسلامی فعالیت می‌کند و می‌تواند تضمین کننده راه درست اسلامیت نظام جمهوری اسلامی باشد.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در قانون اساسی به عنوان پاسدار دین و احکام اسلامی معرفی شده و از این جهت که یک نهادی است که باید نگاهی ویژه به آن داشت، اضافه کرد: بسیاری از قوانین اساسی نسبت به آموزه‌های دینی، خود را سکولار معرفی می‌کنند، اما در قانون اساسی ما تصریح می‌شود که کلیه احکام و مقررات باید مرتبط با قواعد اسلامی باشد و راه آن نیز مشخص است.

وی تأکید کرد: شورای نگهبان به عنوان یک نهاد عالی پاسدار اسلامیت نظام و قانون اساسی است و به همین جهت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، البته این جایگاه نه در سال‌های اخیر بلکه از همان ابتدای انقلاب نیز برای این نهاد تعریف شده بود و چنین موضوعی در فرمایشات حضرت امام(ره) نیز دیده می‌شد. حمایت‌هایی که ایشان از شورا داشت و نهیب‌هایی که بعضا در واکنش به هجمه‌هایی که علیه شورای نگهبان صورت می‌گرفت، حاکی از اهمیت این نهاد است و بعد از حضرت امام(ره) نیز این مسیر از سوی مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: همواره منظومه فکری مقام معظم رهبری در خصوص شورای نگهبان اینگونه است که ایشان در خصوص این شورا فرموده‌اند حفظ جایگاه شورای نگهبان به عنوان نهاد عالی پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران، حمایت از عملکرد این شورا در صحنه‌های گوناگون و اینکه مخالفت با شورای نگهبان نیز غیر قابل قبول است.

کدخدایی اظهار کرد: اصولا زمانی که یک نظام سیاسی ایجاد می‌شود، این نظام سیاسی باید بتواند در مسیری که برای او تعیین شده حرکت کند، اما از طرفی اگر ما بخواهیم هر روزه نهادهای نظام را از افتدار ساقط کنیم طبیعتا آن نظام نمی‌تواند حرکت کند. به عنوان مثال بخشی از ساختارهایی که در قوانین اساسی نظام‌های مختلف در سایر کشورها شکل گرفته معمولا این‌ها را به راحتی کنار نمی‌گذارند و بر این باور هستند که ارزش و اعتبار آن‌ها باید دست نخورده باقی بماند تا بتواند با اقتداری که دارد آن نظام را در مسیر صحیح خود پیش ببرد، مانند نظام‌های سیاسی آمریکا.

فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات نیز بیان کرد: ایشان در حوزه انتخابات اشاره می‌کنند که به هر حال در انتخابات افراد باید با سلایق گوناگون حضور داشته باشند که همیشه هم اینگونه بوده است، مگر در جایی که قانون مانع شده باشد و شورای نگهبان باید به گونه‌ای عمل کند که اعتماد بیشتر مردم را جلب کند و به عنوان مسئله اعتماد عمومی شناخته شود که این بیان ایشان نکته بسیار دقیقی است که به آن اشاره فرموده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در بخشی از فرمایشات ایشان آمده است که مخالفت با اصل شورای نگهبان غیر قابل قبول است. بحث هجمه‌ها نباید به سمت انتقام گیری از این نهاد که نهاد عالی نظام است، پیش رود. اما محور دیگری که ایشان آن را مطرح فرمودند و حمایت از شورای نگهبان را در خود داشت، موضوع مربوط به صلاحیت‌ها و تفاوت‌های احراز صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری با سایر انتخابات بود و بر همین اساس اعلام شد که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با انتخابات ریاست جمهوری یک تفاوت اساسی دارد.

کدخدایی تصریح کرد: اما قانون در انتخابات مجلس شورای اسلامی تعیین کرده که صلاحیت افراد احراز و یا رد می‌شود. به همین دلیل در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری شاهد هستیم که مراحل رسیدگی به شکایت و اعتراض افرادی که صلاحیتشان رد شده است وجود دارد. اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری چنین موضوعی وجود ندارد و بدین صورت است که شورای نگهبان صلاحیت افراد را با توجه امکانات و توانایی‌هایی که دارند تشخیص می‌دهد و این نکته مهمی است که مقام معظم رهبری نیز این موضوع را تبیین فرموده‌اند.

وی بیان کرد: در سایر موارد ما هیچگونه اظهار نظری نمی‌کنیم و در اینجاست که مقام معظم رهبری می‌فرمایند آن‌ دسته از افرادی که صلاحیتشان احراز نشده به مفهوم بی صلاحیتی آن‌ها نیست و فرمایش ایشان این است که البته که عدم احراز صلاحیت به معنای بی صلاحیتی نیست و این نکته مهمی است و کمک بزرگی در راستای تبیین نظرات در بین مردم و به ویژه نامزدها می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اصطلاح عدم احراز صلاحیت نامزدها نیز عنوان کرد: در حقیقت معنای عدم احراز صلاحیت این است که شورای نگهبان به دلیل اینکه اسناد و مدارکی در دست نداشته است نتوانسته صلاحیت نامزدها را تشخیص دهد و این بدین منظور نیست که تشخیص شورای نگهبان این بوده که نامزد مورد نظر صلاحیت ندارد و این بر خلاف آن چیزی است که در مجلس گفته می‌شود.

کدخدایی با بیان اینکه موضوعی مبنی بر اینکه رد صلاحیت از جهت حقوقی و یا فقهی در رابطه با نامزدهای ثبت نام کننده در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد، گفت: در حالی‌که ممکن است فردی از صلاحت بالایی برخوردار باشد، اما بنا به گزارش‌های شورای نگهبان اینگونه بوده که نتوانسته آن‌ها را تشخیص دهد و همین امر موجب شده که صلاحیت آن‌ رد شود.

وی ادامه داد: بنابراین عدم احراز صلاحیت نامزدها دلیل بر بی صلاحیتی آن‌ها نیست و این نکته بسیار مهمی بوده که در فرمایشات مقام معظم رهبری به خوبی توضیح داده شده و این باید سرمشق رسانه‌ها و افراد قرار گیرد و همچنین شورای نگهبان نیز باید بتواند این موضوع را تبیین کند تا در این راستا با مشکلی مواجه نشویم.

شورای نگهبان محلی در برابر اعتراضات مختلف

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نکته بعدی که ایشان به آن اشاره کرده‌اند این است که شورای نگهبان همیشه و به ویژه در انتخابات محل اعتراض است. رسانه‌های مختلف، فعالان سیاسی، نامزدها، طرفداران آن‌ها و... اعتراض‌هایی را نسبت به این نهاد دارند. بر همین اساس پیام‌های زیادی له و یا علیه افراد چه در انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی به دست ما می‌رسد که ممکن است برخی از این اعتراضات درست باشد و ما باید به آن‌ها توجه داشته باشیم. از این‌رو مقام معظم رهبری فرمودند که این اعتراضات یکجا و به صورت یک شکل نیستند.

کدخدایی بیان کرد: در همین انتخابات مجلس یازدهم گزارشاتی اعلام شد مبنی بر اینکه میزان تاثیر بررسی صلاحیت‌ها در افزایش یا کاهش مشارکت مردم حدود چهار درصد بود، اما فراتر از 50درصد تمایل به مشارکت یا عدم آن مربوط به مسائل معیشتی، ناکارآمدی‌ها و... بود که معظم‌له نیز به خوبی به این موضوع اشاره داشتند.

وی با اشاره به تأثیر کمی که شورای نگهبان در انتخابات دارد، اظهار کرد: در انتخابات مجلس یازدهم تعداد افرادی که صلاحیتشان مورد تأیید واقع نشد حدود 75 نفر بودند، اما از میان افرادی که صلاحیتشان تأیید شد و اتفاقا در گروه‌های سیاسی مختلف بودند حدود 117 نفر رأی نیاوردند، پس این حاکی از آن نیست که شورای نگهبان در این جهت مقصر است و یا تأثیر بسزایی دارد.

اختیارات رئیس جمهور اختیارات موسعی است

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ایشان وقتی که بحث مشارکت را تبیین می‌فرمایند اشاره می‌کنند که عامل اصلی مشارکت بحث کارآمدی و حل مشکلات است، یعنی ملاک مردم برای رأی دادن این نیست که نامزدی که انتخاب می‌شود متعلق به کدام جناح و یا قبیله سیاسی است، زیرا امروزه نگاه مردم به این سمت است که فرد تا چه اندازه کارآمدی و مدیریت صحیح دارد، می‌تواند معیشت را بهبود بخشد و در جهت رفاه مردم گام بردارد.

کدخدایی در ادامه با بیان اینکه این مسئله، مسئله بسیار مهمی است و ما باید آن را مورد توجه قرار دهیم، افزود: تأکید معظم‌له این است افرادی که صلاحیتشان احراز شده است، خوب است که در این جهت گام برداند، توانمندی‌های خود را برای مردم بیان کنند و بگویند که چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. ایشان محور اصلی مشکلات مردم را اقتصاد، بیکاری و معیشت در فرمایشات خود داشته‌اند که باید این موارد حل شود و همچنین کارآمدی، مدیریت، مدبر بودن، شناخت دهک‌های جامعه و صداقت داشتن با مردم را از جمله امور مهمی دانستند که یک نامزد انتخاباتی باید آن‌ها را مورد توجه خود قرار دهد.

وی اختیارات رئیس جمهور را اختیارات موسعی دانست و بیان کرد: در حقیقت قانون اساسی اختیارات فراوانی را در اختیار رئیس جمهور قرار داده و اگر از این اختیارات به خوبی استفاده کند فرصت به این نمی‌رسد که در جایی دیگر، کار دیگری داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: در واقع انتخابات در قانون اساسی ما به عنوان ابزار و روشی است که نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و خبرگان رهبری به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و از جایگاه بسیار بالایی قرار دارد و همواره انتخابات در اصل ششم قانون اساسی نیز مورد تأکید واقع شده و آن را به عنوان روش تصدی این مقام دانسته‌اند. البته در همه کشورهای امروزی انتخابات از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است، اما به دلیل اینکه نظام ما یک نظام اسلامی است و قانون اساسی ما نیز مبتنی بر احکام اسلامی است لازمه این امر آن است که در اینگونه رفتارها آموزه‌های اسلامی رعایت شود.

گاهی افراد فراموش می‌کنند که ساختار نظام ما مبتنی بر اسلام است

کدخدایی تصریح کرد: اما این در حالی است که متأسفانه به دلیل شباهت ظاهری برخی ساختارهای کشور ما با نظام‌های سیاسی دیگر، گاهی فراموش می‌کنیم که ساختارهای کشور ما باید مبتنی بر مبانی اسلامی باشد. وقتی از پارلمان یا مجلس جمهوری اسلامی سخن می‌گوییم، باید مبانی دینی را در آن لحاظ کنیم. لذا ایشان توصیه بسیار مهمی که دارند این است که از نسبت دادن اتهامات به دیگران باید پرهیز کرد که متأسفانه به این موضوع کمتر توجه می‌شود.

وی بیان کرد: در حقیقت در زمان انتخابات، نامزدهای ریاست جمهوری گمان می‌کنند حال که زمان انتخابات فرا رسیده، حرمت تهمت زنی و حرمت افترا به حلیت تبدیل شده و حلال است و سعی می‌کنند از هر طریقی که می‌توانند رقیب خود را از میدان خارج کنند. در این میان نیز مقام معظم رهبری تأکید دارند که ما از نسبت دادن اتهامات به دیگران باید پرهیز کنیم. پس این امر را می‌توان یک نوع تفکیکی در جهت انتخابات ما که مبنایی دینی دارد از انتخابات سایر نظام‌هایی که مبنایی دینی ندارند، عنوان کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: همچنین مباحثی همچون پرهیز از شعارهای غیر واقع بینانه و اینکه اگر افراد ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم و جامعه خود را بشناسند و هیچگاه وعده‌های فریبنده ندهند، پرهیز از هنجارشکنی‌ها که ایشان تأکید دارند که خطوط قرمز نظام باید رعایت شود و از هنجارشکنی نیز پرهیز شود، بحث رعایت ملاحظات اخلاقی و همچنین بحث مشارکت و حضور مردم در انتخابات نیز از جمله مباحثی است که مقام معظم رهبری در بیانات خود در خصوص انتخابات ریاست جمهوری اشاره فرموده‌اند.

کدخدایی تأکید کرد: بنابراین با توجه به اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات که مورد توجه رهبری قرار دارد، اگر عده‌ای برای عدم مشارکت تبلیغ کنند مقام معظم رهبری فرمودند که این افراد دلسوز نظام نیستند، از طرفی نیز اگر صلاحیت فردی تایید نشد، نباید از ناراحتی خود وسیله‌ای برای تبلیغ عدم مشارکت در انتخابات بسازد، چرا که چنین موضوعی گناهی نابخشودنی است. در حقیقت این امری است که هر مدعی علاقه به نظام، نمی‌تواند آن را تحمل کند.

وی خاطرنشان کرد: ما حوادث مختلفی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ مانند انقلاب، جنگ تحمیلی و فتنه 88 که در تمامی این حوادث مردم بودند که ایستادگی کردند، زیرا مردم نظام را متعلق به خود می‌دانستند و بر همین اساس نیز همیشه در صحنه حضور داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: انتخابات متعلق به 80 میلیون جعیت و شهدایی است که پیش از ما رفتند و با پایداری خود این نظام را تا کنون سرپا نگاه داشتند، بنابراین باید به این مسئله توجه داشته باشیم و بدانیم که این مردم هستند که در این انتخابات حق دارند و مهم‌ترین صلاحی که در برابر دشمن داشته‌ایم حضور مردم است. از این‌رو اگر دلسوز نظام، انقلاب و مردم هستیم باید مردم را به حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی دعوت کنیم و با این رأی خود در راستای تحکیم پایه‌های نظام گام برداریم.

انتهای پیام
captcha