امام خمینی(ره) وابسته‌ دنیا نبود
کد خبر: 3975466
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

امام خمینی(ره) وابسته‌ دنیا نبود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام هرگز وابسته‌ دنیا نبود، گفت: بعد از فتح خرمشهر ۲۵ نفر از رهبران کشورهای دنیا نزد امام آمدند و از امام خواستند تا جنگ تمام شود اما امام در پاسخ به آنها گفتند که «بروید و بر دل‌های مردم خود حکومت کنید» که این جمله ابهت امام و کوچک بودن دنیا در نظر ایشان را نشان می‌داد و هرکس که دنیا برایش کوچک باشد از تهدید دیگران هراسی نخواهد داشت.

امام خمینی(ره) وابسته‌ی دنیا نبودبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، 13 خردادماه، در مراسم گرامیداشت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام ۱۵ خرداد در مصلی اعظم امام خمینی(ره) تبریز، اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) در حدیثی فرموده است که هر شخص دارای شش ویژگی باشد، یک انسان کامل و بهشتی است و من قصد دارم این شش ویژگی را در شخصیت امام خمینی(ره) تبیین کنم.

وی ادامه داد: اولین ویژگی خداشناسی و اطاعت از خداوند است و در کل رمز همه موفقیت‌های انسان دراین ویژگی خلاصه شده است؛ امام خدا محور بودند و مهمترین شاخصه‌ ایشان خدایی بودنشان بود و همانطور که انسان‌های باخدا با تشویق و یا سرزنش دیگران خودشان را گم نمی‌کنند امام نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید از اینکه به ایران برمی‌گردید چه احساسی دارید فرمودند هیچ احساسی ندارم چه زمانی که مرا از این فرودگاه تبعید کردند و چه امروز که همه به استقبال من ایستاده‌اند.

رفیعی، به بیان ویژگی‌های امام خمینی(ره) از زبان رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: ایشان خودشان را شاگرد، فرزند مطیع و مرید دلباخته امام می‌دانستند که در تمام دوران تا لحظه‌ عروج از چشمه‌ فیاض امام سیراب گشتند. رهبر انقلاب در توصیف شخصیت امام اشاره کردند که «انصافاً پس از پیامبران و اولیاءالهی با هیچکس قابل مقایسه نبود و امام قوت ایمان را با عمل صالح، اراده را با همت بلند، شجاعت اخلاقی را با حکمت، صفای معنوی را با کیاست و تقوا را با قاطعیت در هم آمیخته بود.

این استاد حوزه و دانشگاه شناختن شیطان و دشمن و دوری از وسوسه‌های او را دومین ویژگی یک انسان بهشتی به تعبیر امام علی(ع) بیان کرد و افزود: شیطان معمولاً از چهار طریق سبک جلوه دادن قیامت و معاد، سنگین جلوه دادن اولاد و نسل، بزرگ کردن دنیا و کوچک کردن دین انسان ها را فریب می‌دهد.

وی ادامه داد: سومین ویژگی یک انسان کامل و بهشتی شناختن دنیا و دوری کردن آن است البته این به معنی اسیر نشدن در دنیا است و اینکه نباید اجازه دهیم دنیا سوار ما شود.

وی با بیان اینکه امام هرگز وابسته‌ دنیا نبود، گفت: بعد از فتح خرمشهر ۲۵ نفر از رهبران کشورهای دنیا نزد امام آمدند و از امام خواستند تا جنگ تمام شود اما امام در پاسخ به آنها گفتند که «بروید و بر دل‌های مردم خود حکومت کنید» که این جمله ابهت امام و کوچک بودن دنیا در نظر ایشان را نشان می‌داد و هرکس که دنیا برایش کوچک باشد از تهدید دیگران هراسی نخواهد داشت.

رفیعی در بیان ویژگی‌های بعدی انسان‌های بهشتی افزود: شناخت آخرت و تشخیص حق و باطل و تلاش برای رسیدن به آخرت و حق و دوری از باطل ویژگی های بعدی هستند.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اصولی که باید نه تنها انتخابات بلکه در کل زندگی رعایت کنیم، اصل انصاف است و می‌بایست در این انتخابات نیز انصاف را رعایت کنیم

وی در واکنش به برخی اعتراضات در خصوص بحث تایید و رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان قانون اساسی نیز بیان کرد: در تمامی کشورهای دنیا سازوکار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی وجود دارد که بطور مثال در فرانسه، بلغارستان، اتریش، آلمان و ترکیه شورای قانون اساسی، در بعضی کشورها شورای عدالت و در آمریکا نیز از طریق دو مجلس صلاحیت کاندیدا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه به انتخابات‌های قبلی نیز اشاره کرد و گفت: در یکی از انتخاباتها از میان ۷۹ نفر از ثبت نام کنندگان تنها صلاحیت آقایان هاشمی و شیبانی مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفت و یا در انتخابات هفتمین دوره‌ مجلس شورای اسلامی صلاحیت ۹۰ نماینده دوره ششم احراز نشد و حتی ۳۱ استاندار به همراه وزیر کشور به دیدار رهبر انقلاب رفته و گفتند که یا انتخابات را برگزار نخواهند کرد و یا استعفا خواهند داد که رهبر انقلاب فرمودند حتی یک روز هم نباید انتخابات به تاخیر بیفتد و اگر تمامی استانداران استعفا بدهند نفرات جدید جایگزین و انتخابات برگزار شود.

وی با انتقاد از کسانی که علیه شورای نگهبان سخن گفته و انتخابات را زیر سوال می‌برند، گفت: چرا یک عده در مقابل قانون غوغا سالاری کرده و به رسانه‌های معاند خوراک درست می‌کنند؟ ما خطاب به این افراد می‌گوییم که از خون شهدا، از خون شهید سلیمانی و از خانواده‌ شهدایی که فرزندان خود را تقدیم انقلاب کرده اند، بترسند و خجالت بکشند.

وی اضافه کرد: با اضافه شدن یک یا دو نفر به تعداد کاندیداها مشکلی حل نخواهد شد چرا یک عده به مردم آدرس غلط می‌دهند؟ در حالیکه مردم از تبعیض، تورم، سوءمدیریت ها، اشتغال جوانان و... ناراحت هستند.

رفیعی تاکید کرد: آیا اگر اکنون شهید سلیمانی در میان ما بود، مردم را برای حضور در انتخابات دعوت می‌کرد یا برای عدم حضور؟ کسانی که می‌دانند در بین مردم تاثیرگذار هستند و با این همه مردم را به رای ندادن تشویق می‌کنند، باید در روز قیامت پاسخگوی شهدا و شهید سلیمانی باشند.

این استاد حوزه علمیه در پایان به آیه ۱۲۰ سوره توبه «مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» اشاره کرد و گفت: ما باید بدانیم هر کاری که باعث عصبانی شدن دشمنان شود، برای ما عمل صالح محسوب خواهد شد و اکنون نیز ببینیم که چه کساتی از عدم مشارکت در انتخابات خوشحال و چه کسانی ناراحت می شوند.

انتهای پیام
captcha