ایده تشریفاتی بودن رای مردم بسیار خطرناک است
کد خبر: 3975485
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳

ایده تشریفاتی بودن رای مردم بسیار خطرناک است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: اگر بخواهیم انقلاب و ولایت فقیه‌مان بماند، باید به‌نقش مردم در تعیین سرنوشت خود اهمیت دهیم، آنچه که امام(ره) برای ما آورد براساس مبانی دینی است و ایده تشریفاتی بودن رای مردم بسیار خطرناک است.

ایده تشریفاتی بودن رای مردم بسیار خطرناک است.به گزارش ایکنا از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار امروز 13خرداد ماه در پایان درس خارج فقه خود طی سخنانی اظهار داشت: در ایام سالگرد ارتحال امام بزرگوار قرار داریم، امامی که اسلام را در زمان معاصر زنده کرد و این تعبیر در حق امام، مبالغه نیست؛ امام آن شخصیت بی‌نظیری است که جامعیت دین را هم به حوزه‌ها و هم به نسل جوان و بشر امروز معرفی کرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار در بخشی از این سخنان، با اینکه در زمان معصوم، حق حکومت کردن منحصر به‌امام معصوم است و هر حکومتی غیر از معصوم، حکومت جائر است و در زمان غیبت نیز حکومت حق فقیه جامع الشرائط است، افزود: این فکر را امام به میدان آورد، افکار امام باید زنده بماند متاسفانه حوزه‌های علمیه در شناخت امام و شناساندن افکار بلند امام کوتاهی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در نتیجه امروز شاهد طرح افکاری برخلاف فکر امام هستیم که می‌گویند رای مردم ارزشی ندارد، حضور مردم یک امر ظاهری تشریفاتی است حتی این اواخر هم گفتند که فرد اصلح را هم باید خدا معین کند.

فاضل لنکرانی بیان کرد: این نحوه معرفی کردن دین، با مبانی دینی سازگاری ندارد، باید دین را آن‌طوری که امام به ما یاد داد در جامعه پیاده کنیم.

وی گفت: چرا بگوییم که اصلح را هم خدا معین می‌کند؟ اگر اصلح را هم خدا معین می‌کند پس در زمان ما فقیه جامع الشرائط اصلح را معین کند و به مردم هم بگوید بروید دنبال کارتان! چه وجهی دارد این همه هزینه صرف انتخابات شود و این همه اصطکاک در جامعه بوجود بیاید، جز اینکه بخواهیم در دنیا بگوییم ما دموکراسی داریم.

وی یادآور شد: امام فرمود ما کاری به‌دموکراسی غربی نداریم، ما آن دموکراسی را که اسلام می‌گوید قبول داریم، دموکراسی که اسلام می‌گوید این است که مردم حق دارند حاکم خودشان را انتخاب کنند ولی باید به‌مردم بگوییم حاکم بر شما باید عادل، عالم، مدیر، مدبرک متقی و شجاع باشد و شما حق ندارید خارج از این دائره شرائط کس دیگری را انتخاب کنید.

وی ادامه داد: حال اگر مردم گفتند ما زید را عادل، عالم، شجاع، مدیر می‌دانیم، ولی این تشخیص به‌نظر من طلبه اشتباه هم باشد، ما حق نداریم بگوییم چون تشخیص من غیر از تشخیص شما است پس حق ندارید اظهار نظر کنید.

فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آقایان رای مردم اعتبار دارد و باید به‌مردم بها داد. حوزه‌ها نباید از این فکر امام فاصله بگیرند این خطر بسیار بزرگی است.

وی افزود: مدتی در حوزه‌ها زمزمه شد که مردم هیچ اعتباری ندارند آنها فقط یک ظاهر تشریفاتی دارند این فکر خیلی خطرناک است، اگر ما بخواهیم انقلابمان بماند، اگر بخواهیم ولایت فقیه‌مان بماند، باید به‌نقش مردم در تعیین سرنوشت خود اهمیت دهیم، آنچه که امام برای ما آورد براساس مبانی دینی است، امام روی هوی و هوس به‌مردم بها نداد، به‌خاطر این که مردم به‌او به‌به و چه‌چه بگویند به مردم بها نداده است؛ بلکه به جهت آن ارزشی است که مردم در نزد خدای تبارک و تعالی دارند، امام همان‌طور که فرمود دین در نزد خدا چقدر اعتبار دارد، همان‌گونه فرموده مردم هم در نزد خدا چقدر اعتبار دارند، این را ما تضعیف نکنیم.

وی گفت: ما حکومت دینی را برای چه کسانی می‌خواهیم پیاده کنیم؟ اگر مردم خدای نکرده دائما فاصله بگیرند، همچنانکه متاسفانه دشمن دائما القا می‌کند که دین نمی‌تواند حکومت کند.

آیت الله فاضل تصریح کرد: دشمن مدام تلاش می‌کند بگوید دین نمی‌تواند حکومت کند تا بتواند عده‌ای از معتقدان به‌ولایت فقیه را برگرداند آیا ما وظیفه نداریم که اثبات کنیم دین می‌تواند حکومت کند و بلکه بهترین حکومت را می‌تواند داشته باشد؟ اصلاً غیر از حکومت دین، حکومت دیگر به‌مصلحت بشر نیست، به‌رخ ما نکشند که در حکومت‌های غربی، مردم در رفاه و آسایش هستند.

عضو جامعه مدرسین گفت: حکومتی که بخواهد فقط دنیای مردم را آباد کند، آن حکومت مد نظر اسلام نیست، حکومتی که ما می‌گوییم یعنی امر دین و دنیای مردم را با هم اصلاح کند،‌ چنین کاری مشکل است! از این رو از یک طرف این توطئه‌های دشمن و از طرف دیگر حرف این خودی‌ها که می‌گویند مردم بروند دنبال کارشان، حکومت اقلیتی هم که شد عیبی ندارد آیا نباید پرسید این اقلیت بعدها چه خواهد شد؟ اگر ادامه یابد همین اقل هم باز می‌شود اقل، به کجا می‌خواهیم برسیم؟ ما باید همانند امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای اکثریت مردم اهمیت قائل شویم.

وی اضافه کرد: معتقدم اکثریت مردم پای نظام هستند، و گوششان بدهکار حرف جناح‌ها و گروه‌ها نیست، واقعاا آن مردم‌شناسی که امام داشت خودش یکی از کرامت‌های امام بود، امام مردم ایران را می‌شناخت، این مردم فداکار و انقلابی با همه اشکال‌هایی که به‌افراد و مسئولان دارند پای دین و انقلاب و فرمایش‌های رهبر خود ایستاده‌اند.

وی تاکید کرد: وظیفه داریم این مجموعه را نگه داریم و نگذاریم صدمه بخورد، نباید از یک جهت افراط کرده و بگوییم مردم بیخودند، عده‌ای دیگر نیز آن طرف بیفتند و بگویند جمهوریت و مردم، در حکومت اسلامی هم دین و هم مردم رکن هستند، و امام به‌هر ۲ تاکید داشتند نباید یکی از دیگری کمرنگ‌تر شود.

وی در ادامه افزود: به‌ هرحال این روزها ایام ارتحال امام و سالگرد نهضت ۱۵ خرداد است که مبدا این انقلاب بود که از همین قم آغاز شد، امیدواریم بتوانیم وظایف خود را به این انقلاب که واقعا یک عنایت خاص برای مردم ایران بود، انجام دهیم و بتوانیم آن را حفظ کنیم و استمرار پیدا کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: این انقلاب باید صادر شود اما نه فقط در ادعا، باید توجه

فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه مدیون شهیدان به ویژه شهیدان مدافع حرم هستیم، گفت: اگر حماسه شجاعت‌های اینها نبود قطعا با آن طراحی که برای داعش کرده ‌بودند، امروز نه اثری از عتبات مقدسه عراق بود و نه اثری از ایران، هنوز هم نمی‌دانیم این شهیدان مدافع حرم چه کرده‌اند؟ ثواب و اجر آنها از شهیدان جنگ تحمیلی بالاتر است.

وی همچنین گفت: قبلا عرض کرده‌ام و الان هم می‌گویم حوزه فراتر از این است که خودش را برای یک شخص هزینه کند، از نظر شخصی هر کدام از شما فردی را اصلح تشخیص می‌دهید اگر کسی روی اطمینانی که به شما دارند از شما سوال کرد او را معرفی کنید ولی خود اصل حوزه و بزرگان حوزه، فراتر از این است که هزینه اشخاص شوند، خاطرم هست در سال ۸۰، جامعه محترم مدرسین خدمت مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی رسیدند، یکی از نکته‌هایی که ایشان در آن جلسه فرمودند این بود که خود جامعه مدرسین مستقیما کسی را مطرح نکند بلکه ملاک‌هایی را ذکر کرده و آن را خوب تبیین بکنید، نظر شریف امام هم این بود ما باید بگذاریم مردم انتخاب بکنند تا قدرت انتخابشان بالا برود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار در پایان یادآور شد: چنانچه بپرسند به‌چه کسی رای بدهیم و ما هم بگوییم فلان آقا، او هم برود به جهت اعتماد به ما، به آن آقا رای دهد، با این روش قدرت انتخاب مردم بالا نمی‌آید، امیدوارم آن کسی که مورد رضایت امام زمان است و بتواند مبانی انقلاب را بفهمد و آن را حفظ کند در مسئولیت ریاست جمهوری ایران قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha