شکل‌گیری مطالبات قرآنی از نامزدهای ریاست‌جمهوری
کد خبر: 3976550
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۶
مروری بر اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

شکل‌گیری مطالبات قرآنی از نامزدهای ریاست‌جمهوری

همسو با دیگر اقشار جامعه، فعالان حوزه قرآن نیز به بیان مطالبات خود پرداخته و خواستار پاسخگویی نامزدهای ریاست‌جمهوری به پرسش‌هایی در حیطه توسعه فعالیت‌ها و موضوعاتی حول فرهنگ قرآنی شده‌اند.

به گزارش ایکنا، از مهم‌ترین خبرهای هفته سوم خردادماه 1400، که با دو روز تعطیل به مناسبت سالروز قیام 15 خرداد و شهادت امام جعفر صادق(ع) آغاز شد، می‌توان به اعلام ثبت‌نام نزدیک به ۳۲ هزار نفررشته در چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن، خبر درگذشت علی مرادخانی، فعال فرهنگی و قاری قرآن، برگزاری دومین نشست مُقریان از سوی شورای عالی قرآن و اعلام میزبانی اصفهان از مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه پیام‌‌نور و... اشاره کرد.

ثبت‌نام نزدیک به ۳۲ هزار نفررشته در مسابقات سراسری قرآن

براساس نفررشته، ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام آمادگی کردند.

بر اساس آمار مربوط به چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که از سوی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد، میزان استقبال از مسابقات به لحاظ تعداد نفر با رشدی نزدیک به سه برابر همراه بوده است. در این دوره از مسابقات مجموعاً ۲۸ هزار و ۳۷۹ نفر با مراجعه به سامانه، ثبت‌نام کردند. با توجه به اینکه در این دوره هر شرکت‌کننده می‌توانست علاوه بر رشته تخصصی خود در رشته تفسیر نیز حضور یابد یا اعضای گروه‌های تواشیح نیز می‌توانستند در یک رشته دیگر حضور پیدا کنند، این آمار بر حسب نفررشته به ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته رسیده است.

ریشه‌یابی رشد ۷ برابری استقبال از رقابت‌های تواشیح ۱۴۰۰

پس از مشخص شدن تعداد متقاضیان شرکت در مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، طی یادداشتی در سایت ایکنا، موضوع استقبال گروه‌های تواشیح از چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن مورد بررسی قرار گرفت. این استقبال در حالی رقم خورده است که برگزارکنندگان مسابقات تغییر بنیادینی در شکل برگزاری آن ایجاد نکرده‌اند و رقابت‌های این رشته بر همان سیاق سابق به پیش می‌رود، اما با این وجود شاهد رشد هفت برابری حضور گروه‌های حاضر در این مسابقات نسبت به دوره قبل بوده‌ایم.

سیاست‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های اخیر که عمده‌ترین آن غیرحضوری کردن این مسابقات در مراحل مقدماتی بود، باعث شد تا گروه‌های تواشیح بدون شکل‌گیری هیچ کمپینی و به صورت خودجوش عطای حضور در مسابقات را به لقای آن ببخشند و تقریباً سال به سال از گروه‌هایی که تمایل به حضور در مسابقات پیدا می‌کنند، کاسته شود.

سال گذشته تنها ۱۲ گروه از هفت استان، تمایل خود برای حضور در مسابقات تواشیح اعلام کردند، ولی امسال به 80 گروه رسیده است.

برنامه‌ریزی برای ارتقای کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها به دارالقرآن

رئيس اداره فعاليت‌های دينی و قرآنی وزارت علوم در چهارمین گفتار رویش به تشریح برخی انتظارات مطرح شده از کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: در راستای ارتقای فعالیت‌ کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها طرحی آماده شده که در صورت نهایی شدن،‌ این اجازه را خواهد داد تا کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها به سطح دارالقرآن ارتقا پیدا کنند.

چهارمين گفتار رويش که به بررسی فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها می‌پردازد، به همت دانشگاه علامه طباطبایی و با موضوع «تنوع، فراگيری و خلاقيت در فعاليت‌های دينی و قرآنی» ویژه کارشناسان فرهنگی و مذهبی دانشگاه‌های کشور با حضور رشيد جعفرپور،‌ رئيس اداره فعاليت‌های دينی و قرآنی وزارت علوم برگزار شد.

وضعیت ایران در مقوله «اِقراء» و «اجازه قرائات» بررسی شد

دومین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این نشست تعدادی از استادان، قاریان و حافظان به صورت حضوری و تعدادی هم از طریق ارتباط برخط تصویری مشارکت داشتند.

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن طی سخنانی ضمن با اهمیت شمردن ورود تخصصی قرآنیان کشورمان به مقوله اقراء، که طی سال‌های اخیر با حضور شیوخ صاحب اجازه از کشورهای مصر، سوریه و عراق در دستور کار شورای عالی قرآن بوده است، نکاتی را نیز در مورد ضرورت توسعه سنت اقراء، به عنوان یک روش و شیوه اصیل و مؤثر در آموزش قرآن، بیان کرد.

اصفهان؛ میزبان مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه پیام‌ نور

دانشگاه پیام‌نور اصفهان به عنوان میزبان مرحله کشوری بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه، که آذرماه امسال برگزار می‌شود، انتخاب شد.

دانشگاه پیام نور در دوره گذشته جشنواره ملی قرآن و عترت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد، حدود ۸۰ نماینده داشت که از بین آنها ۱۰ نفر حائز رتبه در بخش‌ها و رشته‌های مختلف شدند.

درگذشت «علی مرادخانی»

17 خردادماه، خبر درگذشت علی مرادخانی، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اثر عوارض ابتلا به ویروس کرونا منتشر شد، این چهره فرهنگی کشورمان از قاریان ممتاز کشورمان نیز محسوب می‌شد و در محضر اساتیدی همچون ابراهیم پورفرزیب(مولایی) و محمد غفاری شاگردی کرده است.

علاوه بر بازتاب این خبر در صفحات مجازی، افرادی از میان چهره‌های فرهنگی و هنری کشور، مانند کیهان کلهر، عبدالجبار کاکایی، محمدعلی بهمنی و ...، برخی چهره‌های قرآنی از جمله رحیم خاکی، سیدحسین موسوی‌بلده و محمدرضا پورزرگری نیز نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. پورزرگری در کانال تلگرامی خود متنی را منتشر کرد: «حاج علی مرادخانی (جعفری) از قاریان ممتاز قرآن مجید و از شاگردان مرحوم استاد پورفرزيب(مولايی) و اولین مدرس تجوید هیئت سالار شهیدان(ع) تهران در سال‌های قبل از انقلاب و ‏معاون سابق هنری ‎وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند. جامعه قرآنی کشور، این مصیبت جانسوز را به خانواده ایشان و اعضای محترم هیئت تسلیت عرض نموده و از خداوند غفار برای آن عزیز سفر کرده غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت می‌دارد.»

اندوه فقدان «آسیه ابراهیمی» حافظ کل قرآن و معلم جوان بوشهری

آسیه ابراهیمی برای جامعه قرآنی نامی شناخته‌شده نیست، اما دختر جوان بوشهری بود که دغدغه قرآنی داشت. یک معلم و مربی قرآن گناوه‌ای که لیسانس الهیات داشت و به تازگی حافظ کل قرآن شده بود. به تربیت شاگردانش اهتمام داشت و گاهی با حضور حتی یک نفر، کلاس قرآن را برگزار می‌کرد.

برخورد پدرانه مرحوم «محمد سعادتمند» در جلسات قرآن

محمد سعادتمند از پیشکسوتان قرآنی سیستان و بلوچستان، اواخر هفته گذشته دار فانی را وداع گفت. وی در دهه ۴۰ شروع به برپایی برنامه‌های قرآنی کرده است و با وجود بیماری، همواره جلسات قرآن هفتگی‌اش را برپا می‌کرد.

او از پیشکسوتان قرآنی بود که تعداد زیادی از قاریان، حافظان استان، تربیت یافته مکتب درسی‌اش بودند. همواره در برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن، تجوید و فنون قرائت در سطوح مقدماتی و پیشرفته فعال بود و به عنوان استاد مدعو با ادارات قرآنی سطح استان همکاری و تعامل داشت. همچنین ایشان جلسه سنتی قرآن به صورت هفتگی داشت که با شور شرکت‌کنندگان در مقاطع مختلف سنی همراه بود.

برگزاری اختتامیه مسابقه تلویزیونی «اسراء» در تیرماه

پخش تکرار فصل دهم مسابقه تلویزیونی اسراء از هفدهم خردادماه از شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد. بر همین اساس تمام ۸۰ برنامه این مسابقه تلویزیونی طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. پخش فصل دهم این مسابقه تلویزیونی طی هفته‌های گذشته به پایان رسید و با برگزاری مراسم اختتامیه، پرونده فصل دهم مسابقه تلویزیونی اسراء بسته می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود، مراسم اختتامیه این مسابقه تلویزیونی بعد از انتخابات ریاست جمهوری و در تیرماه برپا شود، همچنین این مراسم با حضور محدود برگزیدگان رشته‌های مختلف برگزار خواهد شد.

جزئیاتی از فراخوان جذب هزار مربی قرآن پشتیبان طرح ملی نهضت آموزش قرآن

محمد مقومی، دبیر اجرایی طرح ملی نهضت آموزش قرآن کریم با عنوان «من قرآن را دوست دارم» گفت: فراخوان طرح ۲۵ اردیبهشت‌ماه اعلام شد که تا ۲۵ خردادماه ادامه دارد.

مقومی در رابطه با میزان استقبال از این طرح تاکنون گفت: مراحل تأیید ۳۷۹ مربی انجام شده است، هنوز هم استقبال هست، اطلاعات ارسالی بررسی و سطح علمی‌ افراد سنجیده می‌شود. یک جلسه تدریس را نیز باید برای ما ارسال کنند و امیدواریم بتوانیم حداقل هزار مربی پشتیبان برای این طرح داشته باشیم.

همچنین سی و ششمین نشست کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدس ایران اسلامی در آستانه دهه کرامت به میزبانی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و با حضور نمایندگان آستان‌های قدس رضوی، حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت احمد بن موسی شاهچراغ، مسجد مقدس جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان حج و زیارت برگزار شد. در این نشست مقرر شد تا رونمایی از این طرح ملی در روز اول تیرماه مصادف با میلاد حضرت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی انجام و در ادامه بقیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرک از این طرح رونمایی و اطلاع‌رسانی کنند.

4 مطالبه جامعه قرآنی از دولت آینده

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با برنامه والعصر رادیو قرآن به بیان مطالبات جامعه قرآنی از دولت آینده پرداخت و با اشاره به اینکه موسسات قرآنی مردم‌نهاد، عقبه استراتژیک نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: دولت آینده بایستی از هرگونه مداخله در امور اجرایی قرآنی بپرهیزد و واگذاری حداکثری امور به مردم را در دستور کار قرار دهد. بخشی از اجرای مردم‌سالاری دینی در حوزه قرآن توجه به این حجم عظیم از ظرفیت‌های مردمی است. یعنی دولت آینده باید توسعه مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های قرآنی و تقویت نقش حمایتی خود در گسترش فرهنگ قرآنی در داخل و خارج از کشور را مدنظر قرار دهد. 

وی افزود: نکته دیگر حمایت از برنامه تحول نیروی انسانی دست اندرکار آموزش قرآن است. شاه‌بیت همه تحولات قرآنی کشور تحول در وضعیت قرآنی آموزش و پرورش است. برای ایجاد این تحول طرح اتقان یک و دو در شهر کرج کلید خورده است. در این طرح بالغ بر ۴۴۰ هزار آموزگار دبستانی زیر پوشش ارتقاء توانمندی قرآنی قرار می‌گیرند. این، یک طرح فوق‌العاده مهم است و تحول نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت.

غفلت از طرح ایده‌های قرآنی در مناظرات

سعید رحمانی، مدرس رشته وقف و ابتدا و داور مسابقات بین‌المللی قرآن نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت‌های قرآنی گفت: یکی از مهم‌ترین اصول و ارکانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که بر اساس آن انقلاب اسلامی شکل گرفت و راهگشای حرکت انقلابی بود، آموزه‌های قرآن کریم بود که مسیر روشنی را برای ملت ایران ترسیم کرد.

وی از غفلت از فعالیت‌های قرآنی در انتخابات و ارائه برنامه‌های کاندیدا در این رابطه انتقاد کرد و افزود: یکی از بخش‌هایی که توجه شایسته و بایسته‌ای در انتخابات ریاست جمهوری بدان نشده و مقداری کمرنگ است، حرکت‌های فرهنگی قرآن‌محور و جایگاه قرآن و آموزه‌های آن و همچنین راهبردهای اصلی و استراتژیک در مسیر فعالیت‌های قرآنی است زیرا نقش اصلی، جامعیت و اکمالی که قرآن کریم دارد می‌تواند در همه فعالیت‌های فرهنگی بسیار تأثیرگذار باشد اما متأسفانه این جایگاه در گفتمان‌ها، اصول و ترسیم خطوط و مناظرت کم‌رنگ است.

مناظره احسن از دیدگاه قرآن و مقایسه آن با مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری

همچنین حول موضوع انتخابات، مصطفی عباسی‌مقدم، پژوهشگر قرآنی نیز یادداشتی در اختیار ایکنا قرار داد که به بررسی مناظره و گفت‌وگو در قرآن و مقایسه این نوع از مناظره با مناظره‌های انتخاباتی که این روزها در فضای کشور جریان دارد، پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است؛ سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز نشان می‌دهد که آنها شنوندگان خوبی برای دیدگاه‌های مردم و به خصوص نقدها و انتقادات بوده‌اند. یعنی آنها فقط پذیرای مدح و تمجید نبوده‌اند، اگر مردم نقدی هم در مورد مسائل مختلف داشته‌اند آن را ‌شنیده و اگر با عقاید و مبانی دینی و عقلی سازگار بود به آن عمل هم می‌کردند. خداوند به پیامبر امر می‌کند «وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ» یعنی در امور زندگی با آنها مشورت کن و وقتی به تصمیم واحد رسیدید آن زمان عمل کرده و توکل بر خدا کنید.

لزوم توجه کاندیداهای ریاست جمهوری به رسانه‌های قرآنی

زهرا صریحی‌نژاد، مدرس و داور مسابقات قرآن نیز طی یادداشتی کوتاه به بیان برخی نکات در مورد انتخابات ریاست جمهوری و بی‌توجهی به مسئله قرآن و فرهنگ در تبلیغات پیش از این انتخابات پرداخته است و اینگونه نوشته است که این روزها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مشغول تبلیغ و اعلام برنامه‌های خود در شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی در رسانه ملی هستند و ذکر نکاتی قابل تأمل خواهد بود. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، جایگاهی برای نقل فرمایشات در مورد مسائل فرهنگی و ترویج فرهنگ اصیل قرآن کریم در شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن در نظر نگرفته‌اند.

«گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع)»؛ محور برنامه‌های آستان قدس در دهه کرامت

نشست هم‌اندیشی برنامه‌های دهه کرامت با حضور جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، نصرپور، مدیر‌کل صدا و سیمای خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین گنابادی‌نژاد، معاون تبلیغات آستان قدس رضوی و خیرجو، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد ضمن ارائه گزارش از برنامه‌های ماه مبارک رمضان آستان قدس که با پوشش کامل رسانه ملی از شبکه‌های مختلف سیما و شبکه‌های استانی همراه بود، گفت: برنامه‌های آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت حول محور «گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع) و خدمت کریمانه» برنامه‌ریزی و با توسل جهانی به حضرت رضا(ع) این برنامه‌ها با هماهنگی صورت گرفته در دهه کرامت از صدا و سیما پخش می‌شود.

قاری قرآن باید ویژگی پیامبرگونه داشته باشد

دومین جلسه سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم ۱۹ خردادماه با رعایت تدابیر بهداشتی، به صورت نیمه حضوری و مجازی و با برقراری تعامل دوسویه و برخط با قاریان شرکت‌کننده به همت شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این جلسه که با دبیری محمودرضا بیژنی‌اول از قاریان پیشکسوت قرآن همراه بود، محمد عباسی و سعید رحمانی از داوران مسابقات بین‌المللی به ارائه نکات فنی و مفاهیمی و تحلیل قرائت قاریان پرداختند. محمدحسن موحدی از تهران و وحید براتی از بیرجند به صورت حضوری و مجید جدیدی از اراک با پخش تلاوت تصویری وی، قاریانی بودند که هر سه نفر آیات ١٩۶ تا ٢٠۶ سوره أعراف را از حفظ تلاوت کردند.

تشکیل کارگروه تدوین سند همکاری ستاد اقامه نماز و ارتش

جلسه کارگروه مشترک تدوین سند همکاری ستاد اقامه نماز کشور با اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به منظور انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شد.

سیداحمد زرهانی، قائم‌مقام ستاد در این جلسه با اشاره به سابقه همکاری‌هایی که با خانواده ارتش انجام گرفته است، گفت: ارتش، امروز نهادی منظم، پاک، مقتدر و مایه افتخار و مباهات در کشور و بلکه در جهان اسلام است. زمینه همکاری‌های خوبی میان ستاد و ارتش وجود دارد که می‌توان طی آن از محتواهای آموزشی ناب بهره‌مند شد.

در ادامه سرهنگ آقابایی، مدیر نماز ارتش با اعلام اینکه از سال گذشته با تدبیر حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و موافقت دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی کل قوا برای موضوع نماز، واحد مستقلی در سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای تابعه سازمان، ایجاد شده است، به گوشه‌هایی از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته از سال گذشته تا کنون اشاره کرد و افزود: ظرفیت خوب ایجاد شده، در خدمت برنامه‌های ستاد اقامه نماز خواهد بود.

انتهای پیام
captcha