اجرای طرح کرامت رضوی در 50 بقعه متبرکه خراسان رضوی
کد خبر: 3977478
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷

اجرای طرح کرامت رضوی در 50 بقعه متبرکه خراسان رضوی

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از اجرای ویژه برنامه های دهه کرامت رضوی در 50 بقعه متبرکه استان خبر داد.

اجرای طرح کرامت رضوی در 50 بقعه متبرکه خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز 24خردادماه، در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت در محل این اداره کل، ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت اظهار کرد: علاوه بر سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و امام‌رضا(ع) در طول دهه کرامت نیز بزرگداشت وتکریم مقام امامزادگان را در تقویم داریم که به مناسبت این روز نیز برنامه‌هایی در بقاع‌متبرکه استان تدارک دیده شده است.

وی افزود: به برکت خون شهدا و انقلاب و آنان که به این انقلاب خدمت کردند، امروز شاهد ثمرات و برکات وقف هستیم. اگر عواید این موقوفات به عموم منتقل می‌شود، این از خدمات نظام اسلامی است.

ایزدی ادامه داد: در روز پنجم ذی‌القعده نیز ما مراسم بزرگداشت امامزادگان را داریم. شرایط امسال نسبت به سال گذشته و سال‌های قبل از شیوع کرونا متفاوت‌تر است، در سال‌های گذشته از شیوع کرونا مراسمات پرشوری در بقاع شاخص استان برگزار می‌کردیم، این مراسم در سال گذشته و با شیوع کرونا بسیار محدود برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: امسال شرایط نه طوری است که مراسم را با شکوه برگزار کنیم و نه مانند سال گذشته محدود برگزار کنیم، بلکه براساس برنامه‌ریزی طبق رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراسم را به نحو مطلوب برگزار خواهیم کرد.

ایزدی تصریح کرد: در سال جاری ۵۰ بقعه متبرکه میزبان برگزاری برنامه‌های دهه کرامت خواهد بود. این برنامه‌ها از 22 خردادماه و همزمان با ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) آغاز شده و تا روز ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: این برنامه‌ها شامل غبارروبی بقاع متبرکه، فضاسازی آستان مقدس امامزادگان، اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و... خواهد بود، ضمن اینکه غبارروبی در طی سال چندین بار برگزار می‎شود، اما هدف از غبارروبی در این ایام ارائه یک کار فرهنگی و تربیتی است که شامل آیین خاص بوده و با حضور زائران انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: امسال موضوع انتخابات را نیز داریم و در این راستا تلاش داریم، نسبت به حضور حداکثری مردم در بقاع متبرکه نیز فعالیت داشته باشیم چرا که هر چه آمار حضور بیشتر باشد، این نیز به تقویت نظام اسلامی بیشتر کمک خواهد کرد.

ایزدی تصریح کرد: برپایی ایستگاه صلواتی، برپایی جشن میلاد امام رضا(ع)، راه اندازی کاروان‌های شادی نیز از دیگر برنامه‌ها در این دهه است، ضمن اینکه طی این مدت از فضای مجازی در راستای ترویج فرهنگ دینی و معرفتی نیز بسیار استفاده شده و در این دو سال کانال‌هایی راه‌اندازی شد که ما از سراسر کشور بیش از 10 هزار مخاطب داشتیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: برپایی محافل انس با قرآن کریم، دیدار با خانواده شهدا، برپایی ایستگاه مشاوره و ترویج فرهنگ وقف در بقاع متبرکه مجری طرح نیز از جمله برنامه‌های عمومی اداره‌کل اوقاف در ایام دهه کرامت است.

وی گفت: در این راستا چهار برنامه ویژه استانی داریم که در چهار شهرستان برگزار خواهد شد و در مشهد و در بقعه متبرکه خواجه اباصلت نیز یک برنامه شاخص تدارک دیده شده که تجلیل از اصحاب بقاع اعم از خادمان، مدیران، مسؤلان و خیرین در دستور کار است، این برنامه در قالب شاخص استانی همزمان با 25 خردادماه بعد از نماز ظهر و عصر و با حضور حجت‌الاسلام ماندگاری برگزار خواهد شد.

ایزدی تصریح کرد: در طول دهه کرامت مراسم اختتامیه موقوفه «مهر فاطمی» را همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) داریم. این موقوفه مشارکتی با هدف شرکت اکثریت افراد در سطوح مختلف طبقاتی در سنت حسنه وقف با ارائه 320 هزار سهم به مبلغ 50 هزار تومان از سال 91 آغاز و منحصر به خراسان رضوی نشد، در این موقوفه از تمام استان‌ها مشارکت کردند و با خرید بیش از 80 هزار سهم از سوی واقفان خیراندیش این موقوفه تکمیل شده و در واقع با توجه به جمعیت کشور از هر هزار نفر یک نفر واقف این موقوفه هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: ایجاد مرکز خیریه که در اوقاف ایجاد و ابلاغ آن به استان‌ها از دیگر اقدامات بود که این مرکز نیز در استان با تشکیل شورای هماهنگی نیز شکل گرفت و خروجی خوبی در خصوص تشکیل کارگروه‌های اشتغال، خانواده، ازدواج، بهداشت و درمان، تحصیل و آموزش، آزادی زندانیان غیرعمد و رسیدگی به ایتام داشتیم که در این راستا فعالیت دو کارگروه اشتغال و ازدواج برجسه‌تر بوده است.

وی بیان کرد: در خصوص تشکیل کارگروه ازدواج یک قراردادی با رسیدگی به امور مساجد منعقد شد و در حال حاضر تعداد 150 مسجد و در چند محور با موضوع ازدواج، فرزندآوری و تربیت فرزند آماده شده که آغاز کار آن در دهه کرامت خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: در این راستا نیز پنج کمیته با عناوین همسان گزینی، آموزش و مشاوره در خصوص ازدواج، کمیته تسهیل‌گری در موضوع تهیه جهیزیه با مشارکت خیرین، حل مشکلات به موقع در زمینه زناشویی و کمیته فرزندآوری و تربیت فعال شد و از افراد متخصص برای فعالیت در کمیته‌ها دعوت به عمل آمد و برای این مباحث بکارگیری شدند.

ایزدی اظهار کرد: علاوه بر تشکیل کمیته تسهیل‌گری برای تهیه جهیزیه از محل کمک خیرین و موقوفات مرتبط با تامین جهیزیه جوانان که همه ساله با اجرای طرح «پیوند آسمانی» از سوی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه انجام می‎شود، نیز برای حمایت از ازدواج جوانان طرح هر مسجد یک جهیزیه با هدف تامین جهیزیه برای زوج‌های نیازمند نیز در دستور کار است.

انتهای پیام
captcha