بررسی آسیب‌‌شناسی تبلیغات نامزدهای انتخاباتی
کد خبر: 3977508
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

بررسی آسیب‌‌شناسی تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

رئیس گروه تبلیغی پیام انقلاب اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به بررسی آسیب‌ شناسی تبلیغات نامزدهای انتخاباتی پرداخت.

بررسی آسیب‌‌شناسی تبلیغات نامزدهای انتخاباتیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید نوروزی، رئیس گروه تبلیغی پیام انقلاب اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امروز 24 خردادماه در نشستی مجازی با موضوع «آسیب‌‌شناسی تبلیغات نامزدهای انتخاباتی»، اظهار کرد: آسیب‌شناسی در اینجا بدین منظور است که ما در اینجا به دنبال اخلالی هستیم که در یک سیستم ایجاد می‌شود و این سیستم، سیستم تبلیغات است. در حوزه تبلیغات سه اصطلاح تحت عنوان کلیت تبلیغات، تبلیغات سوء که با اهداف صحیحی صورت نمی‌گیرد و همچنین تبلیغات حوزه تجاری وجود دارد و در اینجا بنا داریم به تبلیغات سویی که در انتخابات توسط نامزدها و یا ستادهای نامزدها صورت می‌گیرد اشاره کنیم.

تبلیغات سوء در حوزه انتخابات

وی عنوان کرد: شاید این موضوع که تبلیغات سوء در حوزه انتخابات می‌تواند آسیب‌های فردی به دنبال داشته باشد کمتر مورد توجه قرار گرفته که این آسیب‌های فردی نیز خود آسیب‌های روانی و جسمانی را به دنبال دارد؛ مانند ترس و وحشتی که در ایام انتخابات در مردم به وجود می‌آید، اما این در حالی است که از آسیب‌های اجتماعی این موضوع نیز بیشتر سخن به میان می‌آید.

این فعال فرهنگ و رسانه عنوان کرد: این در حالی است که برخی از افراد ایجاد ترس و نگرانی در مردم را عامل پیروزی خود می‌دانند که این ترس و وحشت یک فشار روانی را برای مردم ایجاد می‌کند و این اخلال روانی در ایام انتخابات مشهود است و در واقع انتخاباتی که می‌تواند موجب نشاط و پویایی جامعه و ایجاد انگیزه در مردم شود تبدیل به یک ترس و وحشت در مردم می‌شود.

نوروزی ادامه داد: در حقیقت به دلیل بازه زمانی طولانی که این ایام دارد یک نوع فشار روانی را برای مردم به وجود می‌آورد که این فشار و فضای روانی برای آن دسته از افرادی که دغدغه اجتماعی دارند و برای خود و آینده فرزندان خود نگران هستند، اختلالات جسمانی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی یکی از این آسیب‌های اجتماعی را حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: همواره برای تبلیغ پنج رکن وجود دارد که در این میان می‌توان به مبلغ و یا همان نامزد انتخاباتی، مخاطبان، حوزه محتوا، حوزه ابزار و روش برای تبلیغ و اهداف تبلیغ اشاره کرد که در حقیقت هر یک از نامزدها باید به این موارد توجه داشته باشند.

ناهمگونی گفتار و رفتار و رشد نفاق در سطح جامعه

رئیس گروه تبلیغی پیام انقلاب اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از آسیب‌هایی که در حوزه تبلیغات نامزدها وجود دارد، بحث ناهمگونی گفتار و رفتار برخی از آن‌هاست و این در حالی است که خداوند نیز در قرآن کریم فرموده‌: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»؛ همواره خداوند در این آیه اشاره می‌کند که اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد چرا چيزى مى‌گوييد كه انجام نمى‏دهيد. البته حتی آیات دیگری هم در این خصوص وجود دارد و در حقیقت هشدارهای قرآن کریم تنها به این آیه ختم نمی‌شود.

نوروزی عنوان کرد: همواره یکی از آسیب‌های فرهنگی این است که جامعه ما طی سال‌های اخیر به سمت نوعی نفاق پیش رفته است و اگر یک تحلیل میدانی در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، حوزه‌های علمیه و سایر نهادهای فرهنگی ما صورت گیرد این نفاق پنهان، مشاهده خواهد شد که متأسفانه در حال رشد است.

وی خاطرنشان کرد: البته خط نفاق پس از سرنگونی رژیم مستکبر یک کار طبیعی است و وقتی بت کفر کنار زده شود، این بت کفر با چهره نفاق باز می‌گردد و در حالی‌که گاهی این نفاق در چهره برخی از مسئولین و خواص و گاهی نیز این موضوع در آحاد جامعه رشد می‌کند و در صورتی که جامعه به سمت نفاق سوق داده شود خطر بیشتری را برای جامعه خواهد داشت.

این فعال فرهنگ و رسانه بیان کرد: نفاق این است که گفتار و رفتار افراد با یکدیگر هماهنگی نداشته باشد. این در حالی است که پیامبر(ص) فرمودند من پس از مرگ خودم از مومن و کافر، هراسی ندارم، بلکه ترس من از آن منافق دو رویی است که هر لحظه یک گفتار و رفتاری دارد.

نوروزی تصریح کرد: از این‌رو اگر نامزدهای انتخاباتی ما در عرصه انتخابات، کلامی را بیان کنند که با اعمال و رفتار آن‌ها سازگاری نداشته باشد، در حقیقت این امر موجب ایجاد فضای نفاق برای مردم می‌شود و مردم به سمت و سوی نفاق کشیده می‌شوند.

مانور تجمل گرایی

وی خاطرنشان کرد: آسیب بعدی که در این میان باید به آن اشاره کرد، مانور تجمل است که مقام معظم رهبری نیز از زمانی که به رهبری رسیدند تا کنون این موضوع را مطرح کرده‌اند و این هشدار هنوز هم به مسئولین داده می‌شود.

از طرفی نیز یکی از موضوعات فرهنگی که باید به آن اشاره کرد بحث مصرف گرایی و تجمل‌ گرایی است که این دو مقوله زمانی در میان آحاد جامعه رشد خواهد کرد که مانور آن توسط مسئولین صورت می گیرد و به نوعی آن‌ها هستند که این موضوع را به جامعه تزریق می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه خراسان بیان کرد: در حقیقت اگر در میان جامعه مانور تجمل گرایی تزریق شود در این صورت دیگر اداره کشور سخت خواهد شد.

تخریب رقبا

نوروزی آسیب بعدی را تخریب رقبا دانست و افزود: اخیرا دیده شده که یک فضای مقابله با تخریب در میان مسئولین و مردم راه‌اندازی شده که موج خوبی است، اما باید دقت کرد که نبایستی هر موضوعی را به عنوان یک تخریب قلمداد کرد.

وی افزود: اما این در حالی است که همواره تخریب چارچوبی دارد و اینگونه نیست که هر نقدی به عنوان تخریب دانسته شود و در حقیقت این امر باید به عنوان یک مسئله فرهنگی برای آحاد جامعه و به ویژه خواص و نخبگان ما روشن شود که هر نقدی تخریب نیست.

رئیس گروه تبلیغی پیام انقلاب اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در حقیقت ما مردم باید از صداوسیما و یا نهادهای نظارتی بر انتخابات مطالبه داشته باشیم تا یک کمیسیون تشکیل شود که این کمیسیون، نظارت واقعی بر انتخابات داشته باشد تا اگر در این مناظرات و تبلیغات نسبت ناروایی به یکدیگر داده شد و یا اینکه تخریب ناروایی اعمال شد، این ستاد آن موضوع را برای مردم روشن و اطلاع رسانی و به نوعی از آن نامزد مورد نظر دفاع کند.

نوروزی اظهار کرد: در اقع این کار به معنای دخالت در انتخابات نیست، بلکه به معنای صیانت از نامزدهای ریاست جمهوری، انقلاب و نظام است..

انتهای پیام
captcha