جامعه فاقد علم و دانش به تمدن نمی‌رسد
کد خبر: 3977964
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
حجت‌الاسلام مروی بیان کرد:

جامعه فاقد علم و دانش به تمدن نمی‌رسد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در حقیقت جامعه‌ای که فاقد علم و دانش باشد آن جامعه به تمدن نمی‌رسد که البته منظور از این علم تنها علم معارف دینی نیست، بلکه هر نوع علمی است که در جامعه وجود دارد.

جامعه فاقد علم و دانش به تمدن نمی‌رسدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز 26 خردادماه، در آیین افتتاح پروژه‌های آموزشی واحد خواهران دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) که در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: زمانیکه ما از عالم آل‎‌محمد(ص) سخن می‌گوییم در حقیقت این عنوان تنها نباید در کتاب‌ها و روایات دیده شود، بلکه همواره این عالمیت حضرت باید در فرهنگ جامعه و  به‌ویژه در دستگاه‌های منتسب به‌حضرت، ظهور، بروز، جلوه و امتداد داشته باشد.

وی بیان کرد: ما باید به مسائل فرهنگی و دانشی در دستگاه‌های منتسب به امام‌رضا(ع)، چه در حوزه خواهران و برادران توجه ویژه داشته و سرمایه‌گذاری کنیم و سیاست ما این است که با عنایت و کمک آن امام، بتوانیم جریان فکری، دانشی و تربیتی امام رضا(ع) را در جامعه انتقال و گسترش دهیم.

وظیفه ما تنها مرقدداری نیست، هرچند به آن بسیار افتخار می‌کنیم

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ما به مرقدداری و پاک کردن غبار چشم زائران امام‌رضا(ع)، بسیار افتخار می‌کنیم اما وظیفه ما تنها مرقدداری نیست، بلکه ما باید به سایر مسائلی که در کنار این امر وجود دارد توجه داشته باشیم. ما در کتاب‌های بزرگان و علما می‌خوانیم که ایشان هر جایی که بودند آنجا مرکز نشر معارف دین، فضیلت‌های انسانی و اخلاقی بوده‌اند.

وی اضافه کرد: از این‌رو ما نیز باید همانگونه که این اولیای الهی در زمان حیات خود منشأ نور، علم، دانش، پیشرفت، فضیلت و کرامت برای جامعه بودند و امروز که شاهد بر ما هستند، مرقد شریفشان باید همانند زمان حیات ظاهری ایشان مرکز پخش نور، علم، فضیلت، کمال و تربیت انسان‌ها باشد که اگر این کار را انجام دهیم، شاید در روز قیامت بتوانیم در مقابل حضرت رو سفید باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در حقیقت جامعه‌ای که فاقد علم و دانش باشد آن جامعه به تمدن نمی‌رسد که البته منظور از این علم تنها علم معارف دینی نیست، بلکه هر نوع علمی است که در جامعه وجود دارد.

دنیا مرهون تمدن اسلام است

مروی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) بر علم و دانش تأکید داشتند و بر این اساس بزرگترین تمدن را با دو بال علم و دین تأسیس کردند، اظهار کرد: بنابراین امروزه دنیا مرهون همان تمدن اسلام است، اما این در حالی است که امروز با وجود اینکه ما در عصر علم و دانش هستیم، نمی‌توانیم عمق منویات و تأکیدات پیامبر(ص) را به لحاظ علم و دانش درک کنیم، چرا که ما باید در همان زمان قرار داشته باشیم تا به اهمیت این موضوع پی ببریم.

وی بیان کرد: در زمان جاهلیت، تنها چیزی که در تعاملات، معاملات، مراودات، گفتمان و فرهنگ حاکم بر جامعه معنایی نداشت علم، دانش، فضیلت و کرامت بود و این پیامبر گرامی اسلام بود که توانست در آن دنیای تاریک اینگونه بر علم و دانش تأکید و توجه کنند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: پیغمبر اکرم(ص) به‌وسیله دین و دانش با جاهلیت آن زمان مقابله کردند و در نهایت یک تمدن عظمی را به وجود آوردند و اگر امروزه به تمدن بشری بگوییم که مرهون پیغمبر اکرم(ص) هستیم، مبالغه نکرده‌ایم، بلکه عین واقعیت و حقیقت را به آن‌ها گفته‌ایم.

ضرورت توجه آستان قدس به تربیت دانشجویان

مروی بیان کرد: همواره گفته‌ایم که ما بر مقوله‌های فرهنگی و دانش اهتمام داشته و داریم و بر همین اساس نیز به لحاظ زیرساختی و بناهای زیارتی نیز کمبودی نداریم و ما به این نکته توجه داریم که امروز ما باید با همکاری و مشورت یک تیمی از مهندسین و متخصصین برای 20 سال آینده برنامه‌ای را تدوین و طراحی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما از طرفی نیز ما باید به حوزه فرهنگی هم توجه داشته باشیم و مرحوم طبسی نیز از ابتدای انقلاب این توجهات را داشته‌اند و تمرکز و توجه ایشان تنها به مسائل صحن، رواق و حرم نبوده، بلکه به حوزه‌های مختلف به‌ویژه به مسائل فرهنگی نیز توجه می‌کردند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: باید به مسئله تربیت دانشجویان نیز توجه ویژه‌تری داشته باشیم، اگر بخواهیم در راستای زیارت و معنا بخشیدن به زیارت امام رضا(ع) در این دنیا حرفی برای نسل جدید و نسل‌های آینده داشته باشیم و همواره اثرگذار باشیم، باید دانشگاهمان را توسعه دهیم که به نسل امروز و نسل‌های آینده بگوییم که اگر ما به حق بر زیارت و مکان‌های زیارتی اهتمام داشته‌ایم و بر گسترش آن‌ها تلاش کرده‌ایم و باید هم این کار را می‌کردیم، در کنار این امور نیز به برکت امام رضا(ع) مراکز علمی و دانشگاهی را هم تأسیس کرده‌ایم.

مروی ادامه داد: بنابراین با توجه به اهمیت دانش نیز باید گفت کسانی که در این دانشگاه‌ها درس می‌خوانند باید بهترین امکانات را در اختیار داشته باشند و ما نیز در مقابل تا جایی که امکانات داشته باشیم کمک‌های خود را دریغ نخواهیم کرد.

وی بیان کرد: اگر سرمایه و امکاناتی را داشته باشیم، قطعاً اقدامات و پیشنهاداتی که در این جلسه به آن‌ها اشاره شد را انجام می‌دهیم و این اقدامات را ادامه خواهیم داد، اما اگر این امکانات و سرمایه‌ها قابل توجه نبودند، آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم که در راس آن، حرم مطهر رضوی را قرار خواهیم داد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: از همه ابزار روز و مدرن برای دانشجویان که بتوانند به‌لحاظ علمی و دانشی تخصص‌های بالایی را به دست آورند، استفاده می‌کنیم اما از طرفی نیز به اهمیت مسائل فرهنگی و تربیتی نیز توجه داشته‌ایم و می‌دانیم که دانشجویی که در دانشگاه ولی و حجت خدا تحصیل می‌کند، نباید به لحاظ علمی و دانشی با دانشجویان دیگری که در سایر دانشگا‌ه‌ها تحصیل می‌کنند، تفاوت داشته باشند.

مروی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه امام‌رضا(ع) باید به لحاظ اخلاقی، کمالات انسانی و کسب فضیلت‌ها نیز به‌گونه‌ای باشد که بعد از فارغ‌التحصیلی، هر دو بال علم و تهذیب را با هم داشته و به‌لحاظ علمی و تخصصی و نیز دینی سرآمد باشند و این پرواز بدون وجود هریک از بال‌ها شکل نمی‌گیرد.

وی گفت: امیدواریم که ما در حد توان و وظیفه خود کمک کنیم و یک برنامه 20 تا 50 ساله‌ای را در جهت تجهیزات و امکانات برای این دانشگاه تدوین کنیم، چرا که دانشگاه امام رضا(ع)ريال باید دانشگاه فاخر باشد.

انتهای پیام
captcha