امام رضا(ع)؛ پرچم‌دار گفت‌وگوی ادیان
کد خبر: 3978160
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

امام رضا(ع)؛ پرچم‌دار گفت‌وگوی ادیان

در پنجمین روز از دهه کرامت، نشست بین‌المللی«امام رضا(ع) و ادیان الهی» شامگاه گذشته در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد.

امام رضا(ع)؛ پرچم‌دار گفت‌وگوی ادیانبه گزارش ایکنا از خراسانن رضوی و به‌نقل از آستان نیوز، در این نشست که به‌همت مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد، جمعی از نمایندگان اقلیت‌های دینی، سرکنسول پاکستان و همچنین مهمانانی از کنسولگری‌های عراق و پاکستان، حضور داشتند.

گفتگوی ادیان مورد تایید قرآن و سنت است همایون سامه یح نجف‌ آیادی؛ نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، در این نشست، گفت: گفت‌وگوی ادیان مورد تایید قرآن و سنت است و با نگاهی به سیره ائمه طهار(ع)، گزارش‌هایی از گفت‌وگو با اهل کتاب و سایر ادیان مشاهده می‌شود که در رأس آن‌ها، امام رضا(ع) الگوی گفتمان موثر با علمای دیگر ادیان را به منصه ظهور می‌رسانند.

رئیس انجمن کلیمیان تهران، به حدیث«رأس‌الجالوت» اشاره کرد و گفت: این حدیث از گفت‌وگوهای عقلی و مناظره‌های علمی امام رضا(ع) با رئیس دین یهود است که درباره اثبات نبوت پیامبر اسلام(ص) بوده و به رأس‌الجالوت معروف است، درباره این حدیث، شرح‌های بسیاری نوشته شده‌ است که قدیمی‌ترین آن‌ها متعلق به قاضی سعید قمی است.

وی افزود: امام رضا(ع) در این گفت‌وگو در ابتدا بیان می‌کند که نبوت را پیامبران دیگر ادیان نیز شهادت داده‌اند و سپس برای اثبات، شواهدی از کتب مقدس آن‌ها یعنی انجیل و تورات می‌آورند.

نجف ‌آیادی تصریح کرد: مهمترین مناظره و گفت‌وگو حضرت رضا(ع) با بزرگان یهود و نصارا نیز، گفت‌وگویی است که قبل از ولایت‌عهدی امام رضا(ع) و در حضور مأمون انجام شد، این گفت‌وگو در منابع معتبر شیعی ثبت و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه مطالعات شیعی کم توجهی شده است، گفت: تفاسیر در حوزه بین ادیانی کمتر انجام شده و ما در این خصوص ضعف داریم.

امام رضا(ع) پایه گذار گفتگو با ادیان مختلف

امیرعلا سالاری؛ رئیس انجمن کلیمیان شیراز دیگر سخنران این مراسم نیز به حضور فعال اندیشمندان جامعه کلیمییان ایران در همایش‌ها و نشست‌هایی از این دست اشاره کرد و گفت: ما کلیمیان، ارزش گفت‌وگوی بین ادیان را درک می‌کنیم.

احترام متقابل پیروان ادیان الهی در ایران

وی یکی از دستاوردهای این گونه همایش‌ها را، نزدیک شدن پیروان ادیان و مذاهب به یکدیگر بر شمرد و افزود: احترام متقابل ادیان توحیدی در ایران، خاموش کردن صدای دشمنان و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی، انسجام و وحدت ملی و وحدت کلمه‌ای که امام رضا(ع) بر آن تأکید داشته‌اند، از دیگر برکات برگزاری این نشست‌هاست.

روش علمی مناظرات حضرت، راهگشای امروز

سالاری با بیان اینکه امام رضا(ع) پایه گذار گفت‌وگو با ادیان هستند، تصریح کرد: شناخت سیره و روش عملی حضرت در مناظرات و گفت‌وگوها می‌تواند راهگشای ما باشد.

وی به ویژگی‌های مناظرات امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در این گفت‌وگوها هیچگونه توهین، تحقیر و نگاه از بالا به پایین وجود نداشته و علاوه بر آن امام رضا(ع) با تسلطی کامل در این جلسات حضور داشتند.

زندگی مسالمت‌آمیز در کنار هم

ولسون یونن؛ رئیس شواری حل اختلاف اقلیت‌های دینی ارومیه نیز در این نشست، گفت: برای نخستین بار است که در شهر مشهد و بارگاه نورانی ثامن‌الحجج(ع) حضور می‌یابم و از این بابت خدا را شاکرم.

وی ادامه داد: وطن ما ایران است و افتخار ما این است که در این سرزمین زندگی می‌کنیم؛ ما مسیحیان همواره در تمام صحنه‌های سخت و دشوار در کنار مردم ایران بوده‌ایم و هستیم، تعداد بسیاری از مسیحیان همراه با جوانان مسلمان ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند و شهید و جانباز شدند.

یونن با بیان اینکه پیروان همه ادیان و مذاهب در صلح و آرامش در ایران زندگی می‌کنند، گفت: امیدواریم تمام ادیان و مذاهب در کل جهان به هم نزدیک شوند و در صلح و اتحاد و آرامش زندگی کنند.

انتهای پیام
captcha