بیانیه‌های انتخاباتی دستگاه‌های قرآنی و افتخارآفرینی قاری ایرانی
کد خبر: 3978206
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

بیانیه‌های انتخاباتی دستگاه‌های قرآنی و افتخارآفرینی قاری ایرانی

در آخرین هفته خردادماه شاهد صدور بیانیه‌های متعددی از سوی دستگاه‌های قرآنی کشور برای حضور پررنگ مردم در انتخابات و نیز انتشار خبر افتخارآفرینی یکی دیگر از قاریان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بنگلادش بودیم.

بیانیه‌های دستگاه‌های قرآنی و افتخار آفرینی قاری ایرانی

به گزارش ایکنا، خردادماه 1400 و به خصوص آخرین هفته این ماه بیش از هر خبر دیگری شاهد انتشار بیانیه‌های دستگاه‌ها، نهادها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای دعوت از مردم جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری بودیم، بیانیه‌هایی که شاه‌بیت همه آنها معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و ترغیب مردم برای حضور گسترده در انتخابات بود، در این بین نهادها و شخصیت‌های قرآنی نیز با صدور بیانیه‌های مختلفی سعی در ترغیب بیش از پیش مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی داشتند.

در کنار این مهم، شاهد موفقیت یکی دیگر از جوانان این مرز و بوم در مسابقات بین‌المللی قرآن بودیم، علیرضا بیژنی در این هفته موفق شد بالاترین رتبه قرائت تحقیق مسابقات مجازی کشور بنگلادش را به دست آورد و افتخار دیگری برای ایران اسلامی بیافریند. اعلام پایان آزمون سوم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و موفقیت بیش از 300 نفر در این طرح، برگزاری مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و آغاز به کار دوره‌های تربیت معلم حفظ قرآن کریم ذیل ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن از جمله رویدادهای مهم آخرین هفته آخرین ماه بهار 1400 بود. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت.

انتقادات بی‌سابقه به عملکرد دولت در حوزه قرآن 

در اولین روز این هفته دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور در یکی از برنامه های رادیویی نقدهای تندی در مورد عملکرد دولت در حوزه قرآن مطرح کرد. وی در این گفت‌وگو به بیان برخی مطالبات جامعه قرآنی از دولت آینده پرداخت و گفت: با استقرار دولت جدید، باید عقب‌ماندگی چهل‌ساله عرصه فعالیت‌های قرآنی به خصوص در هشت سال اخیر اعلام شود و به صورت جدی بر روی تحقق آن تمرکز کرد. مطالبه کلیدی جامعه قرآنی از دولت جدید قرآنیزه کردن حکومت و توجه به مضامین و گزاره‌های قرآنی است. وضعیت قرآنی در این سال ها نه تنها فاجعه بوده، بلکه در حد جنایت است.

بیانیه جمعی از فعالان قرآنی در مورد انتخابات 

در این هفته بیانیه‌های متعددی از سوی نهادهای مختلف قرآنی صادی شد. در یکی از موارد، جمعی از فعالان قرآنی کشورمان که تعداد آنها در روزهای آغازین هفته به بیش از 670 نفر رسید، با امضای بیانیه‌ای خواستار حضور با شکوه مردم در انتخابات شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در شرایط پیش رو هر صدا و هر قلمی که به دنبال دلسرد کردن مردم در انتخابات است، قطعاً از جانب افرادی است که اگر خائن نباشند، جاهل‌اند و تأکید می‌کنیم که با هیچ استدلال و حجت عقلی و شرعی نمی‌توان صلاح و خیر مملکت را در عدم مشارکت یا کاهش مشارکت مردم در انتخابات دانست».

برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه 

در این هفته شاهد برگزاری صد و پانزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در روز یکشنبه، ۲۳ خردادماه بودیم، این جلسه به منظور بررسی چهار دستور در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به دو صورت حضوری و مجازی برپا ‌شد. بررسی امضای گواهینامه های تخصصی قرآن، بررسی چگونگی تعریف مزایا برای دارندگان اجازه نامه قرائت، بررسی وضعیت موسسات قرآنی مردم نهاد در دوران کرونایی، بررسی شاخص‌های انتصاب مدیران در دستگاه های قرآنی و بررسی وضعیت تصدی‌‌گری موسسات بخش مردمی از جمله دستورهای مطرح شده در این جلسه بود.

بیانیه اتحادیه مردمی در مورد انتخابات 

یکی دیگر از بیانیه‌های دعوت از مردم برای حضور در انتخابات این هفته از سوی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور صادر شد. این نهاد مردمی در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با صدور بیانیه‌ای، آحاد ملت قهرمان و مقاوم، به‌ویژه جامعه قرآنی را به حضور در این عرصه حساس و سرنوشت‌ساز دعوت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «اینک همزمان با ورود انقلاب به پنجمین دهه خود و ناظر بر بیانیه گام دوم انقلاب، حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی و تحقق این بیانیه ارزشمند و انتخاب فردی شایسته و اصلح جهت اداره امور کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، نقطه عطفی است بر چهار دهه مقاومت در مقابل زیاده خواهی استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جهان‌خوار و صهیونیست کودک‌کش که با تداوم جنایات خود و با تبلیغات وسیع، قصد درهم شکستن مقاومت در منطقه را دارد.»

افتخارآفرینی قاری ایرانی در مسابقات بنگلادش 

علیرضا بیژنی‌، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بنگلادش، موفق به کسب رتبه نخست این مسابقات شد. این مسابقات، امسال به صورت مجازی در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شد. مرحله مقدماتی این مسابقات، فروردین‌ماه امسال به صورت غیر حضوری برپا شده و نماینده کشورمان موفق به حضور در مرحله نهایی شد، در ادامه نیز طی روزهای گذشته فینال آن برگزار و نتایج آن روز، ۲۴ خردادماه اعلام و علیرضا بیژنی از جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه نخست شد. این جوان قرآنی پس از کسب این رتبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد رقبایی که در این مسابقات حضور یافته بودند، گفت: معمولاً در مسابقات بین‌المللی چند قاری سطح بالا حضور دارد و بقیه نسبتاً ضعیف هستند. در فینال مسابقات که اکثر تلاوت‌ها را به صورت آنلاین شنیدم تلاوت ضعیفی وجود نداشت و همه تقریباً در سطح خوبی بودند.

اعلام جزئیات نحوه برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزی 

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، گفت: مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در دو بخش آوایی و پژوهشی طی تیرماه برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه بخش آوایی در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این بخش از ۲۷ تا ۳۱ تیر در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل‌خوانی، اذان و حفظ قرآن به صور ت ارتباط مجازی با داوران ملی و بین‌المللی(ارتباط با اتاق هیئت داوران) برپا خواهد شد.

ریشه‌یابی مشارکت اندک شهروندان لرستانی در مسابقات قرآن 

پس از پایان مهلت ثبت‌نام برای حضور در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که اواسط خردادماه بود،‌ آمار میزان استقبال از این رقابت‌ها در استان‌های مختلف از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد. بر اساس این آمار استان اصفهان با سه هزار و ۱۱۶ ثبت‌نام‌کننده بیشترین و استان لرستان نیز با ۲۳۰ متقاضی، کمترین میزان مشارکت را داشته است. ایکنا پس از انتشار این آمار به ریشه یابی دلایل کاهش مشارکت شهروندان لرستانی در مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و یکی از مهم ترین دلایل آن ضعف اطلاع‌رسانی از سوی برگزارکنندگان مسابقات اعلام شد.

موفقیت 322 نفر در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن 

احمد حاجی‌شریف، مسئول کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن در این هفته از پایان یافتن آزمون مرحله سوم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن خبر داد و گفت: در پایان این مرحله ۳۲۲ نفر، موفق به دریافت حد نصاب‌های لازم شدند. این افراد در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت حضور خواهند یافت. تمام افرادی که پذیرفته شده‌اند، سابقه داوری خوبی دارند و بسیاری از آنها بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال در امر داوری حضور داشته‌اند. ضمن اینکه سطح‌بندی داوران براساس شهرستانی، استانی و کشوری نخواهد بود و به احتمال زیاد بر اساس سطح مسابقات اعم از درجه یک، دو و سه خواهد بود.

ارتقای کانون‌های دانشجویی به دارالقرآن 

رئيس اداره فعاليت‌های دينی و قرآنی وزارت علوم با بیان اینکه با ارتقای کانون‌های قرآن و عترت به دارالقرآن،‌ دانشجویان می‌توانند متناسب با رشته‌های خود مطالعاتی را انجام دهند، گفت: دارالقرآن‌ها می‌توانند میزان مشارکت را تقویت کنند و به‌ویژه در حوزه محتوا وارد مباحث عمقی‌تر شوند. رشید جعفرپور، در این مورد گفت: برای تشکیل این دارالقرآن ها به حداقل‌هایی از امکانات نیاز است، ولی خیلی از این فعالیت‌ها مجازی انجام می‌شود و به فضا و مکان چندان نیازی نیست. اگر چنین طرحی پیش برود دانشگاه‌ها استقبال می‌کنند و امکانات بیشتری را در اختیار کانون‌ها خواهند گذاشت، چون فعالیت‌های کانونی منحصر به دانشجویان نیست، بلکه اساتید، کارکنان و ... می‌توانند در برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

تربیت 3840 معلم حفظ قرآن تا پایان تابستان 

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این هفته به برنامه‌ریزی اجرای دوره‌های تربیت معلم قرآن در جلسات ستاد راهبری طرح ملی حفظ اشاره کرد و‌ گفت: پس از اختصاص بودجه پنج میلیاردی به این ستاد، بخشی از آن برای بحث تربیت معلم قرآن اختصاص یافت. در ادامه و پس از انعقاد تفاهم‌نامه با برخی دستگاه‌های عضو ستاد، این دوره‌ها طی روزهای گذشته در دستگاه‌های مختلف آغاز به کار کرده است. در این طرح اتحادیه موسسات قرآنی مردم‌نهاد ۱۲۴۰ نفر، دارالقرآن‌های آموزش و پرورش ۴۰۰ نفر، حوزه علمیه برادران ۴۰۰ نفر،‌ حوزه علمیه بانوان ۴۰۰ نفر، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ۲۸۰ نفر، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ۶۰۰ نفر، ستاد کل نیروهای مسلح ۴۰۰ نفر، دارالقرآن حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ۴۰ نفر و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز ۸۰ نفر سهمیه دارند.

بیانیه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد انتخابات 

چهارشنبه 26 خردادماه و به فاصله دو روز تا زمان شروع انتخابات ریاست جمهوری، شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بیانیه‌ای از ملت شریف ایران درخواست کرد تا با وجود سختی‌هایی که در این ایام پشت سر گذاشته است، یک بار دیگر حماسه‌ای بیافریند. در این بیانیه همچنین علت بسیاری از مشکلات، مسائل و مصائب کشور ناشی از فاصله گرفتن از تعالیم قرآن و اندیشه امام و رهبری عنوان شده و پیشنهاد شده است، دولت آینده برای جبران فرصت‌های از دست رفته و احیای ظرفیت‌های مغفول‌مانده، قرآن را مبدأ تحولات و در عينيت اجتماع و اساس سياست‌گذاری‌ و برنامه‌ريزی‌ها قرار دهد.

انتهای پیام
captcha