قبول داشتن من شرط همکاری با دولت سیزدهم نیست
کد خبر: 3979474
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
حجت‌الاسلام رئیسی:

قبول داشتن من شرط همکاری با دولت سیزدهم نیست

سیزدهمین رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی گفت: همه کسانی که در جای‌جای این دولت مشغول به کار هستند باید بدانند، قبول داشتن من شرط کار در دولت نیست اما، حفظ کرامت مردم شرط خدمت در دولت است.

قبول داشتن من شرط همکاری با دولت سیزدهم نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب مردم، در دیدار با مردم مشهد در حرم مطهر رضوی، ضمن تبریک ایام دهه کرامت، با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی دولت خدمت‌گذار مردم است، نه منت‌گذار بر سر ایشان، اظهار کرد: در این دولت تمام کارگزاران باید خود را خدمت‌‍گزار به مردم بدانند. ما اعتقاد به دوست داشتن مردم داریم؛ این نوع جدیدی از خدمت‌گذاری و مدیریت است که باید چنین بحثی را در علم مدیریت مورد بررسی قرار داد. بر این اساس مدیران باید دوست‌دار خدمت و  عاشق مردم باشند. چنین خدمتی مرتبه نازله محبت‌الله است. به قول شهید مطهری «راه خدا از میان خلق می گذرد». اگر کسی می‌خواهد جلب رضای خدا کند، باید گره‌گشای مردم باشد.

عدالت؛ محور کار در مسئله اقتصاد

وی افزود: امروز همه کسانی که در جایی از کشور به مردم خدمت می‌کند، بدانند به نام علی ابن موسی الرضا(ع) باید کرامت مردم را حفظ کرد و هیچکس حق ندارد به این کرامت کوچکترین خدشه‌ای وارد کند. در اقتصاد باید محور کار را عدالت قرار دهیم، چون مردم به تحول رای داده‌اند. تحول باید به نفع مردم، ارزش‌های انقلاب اسلامی و همچنین به نفع سفره مردم و کسب و کار آنان و در نهایت شکل‌گیری دولتی کارآمد باشد. خواست مردم آن است که اجازه ندهیم، کوچکترین حقی از آنان ضایع شود. من به عنوان نماینده مردم اجازه نخواهم داد هیچکدام از حقوق ملت ضایع شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: برای حفظ کرامت مردم در اقتصاد، محور کار عدالت اقتصادی و تقسیم ظرفیت‌های کشور براساس عدالت است. بر این اساس امکانات باید بر مبنای عدالت توزیع شود. در مسائل داخلی نیز توجه به عدالت در حوزه آموزش با پیاده‌سازی عدالت آموزشی، در حوزه مسائل اجتماعی با پیاده‌سازی عدالت اجتماعی، در حوزه سیاست خارجی با توجه به کرامت ملت و اینکه در هیچ نشست و گفت‌وگویی نباید کرامت ملت مخدوش شود، عدالت پیاده‌سازی خواهد شد. در سیاست داخلی و خارجی و تعامل با همه کشورها محور را حفظ کرامت ملت ایران قرار می‌دهیم. 

فرهنگ رضوی فرهنگ گفتمانی کشور شود

وی یادآور شد: ما معتقدیم روابط ناسالم اداری فاسد، ظلم و هرگونه روابط غیرعادلانه برخلاف کرامت انسان است. باید فرهنگ رضوی فرهنگ گفتمانی کشور شود. اگر مردم شیرینی عدالت را بدانند، به غیر از آن رضایت نمی‌دهند. مردم باید فاعل عدالت باشند. امروز من به عنوان امین مردم می‌گویم شما مردم که در صحنه باشید، بدانید با مدد الهی و دست توانای‌تان عدالت در کشور اجرایی خواهد شد.

سیزدهمین رئیس جمهور منتخب عنوان کرد: امروز اگر می‌بینیم به جهت بلای کرونا مردم در آسیب قرار گرفته‌اند، باید برای آن فکری کرد، از همین رو موضوع واکسیناسیون عمومی را در دستور کار داریم و یکی از برنامه‎های فوری دولت خواهد بود که از روز نخست با جدیت دنبال می‎‌شود. امروز موضوع کرونا مردم ما را نگران کرده است. در برخورد با این ویروس منحوس باید جدی کار کرد و از واکسن ‎های داخلی و خارجی، اگر ضرورت دارد، لازم است به‌صورت فوری و سریع تهیه نمود تا دغدغه مردم پایان پذیرد.

رئیسی اضافه کرد: به نام علی ابن موسی الرضا(ع) و به نام فرهنگ رضوی و همچنین به نام آموخته‌های آن حضرت، بر خود فرض می‌دانم آموخته‌های امام رضا(ع)، به ویژه موضوع کرامت را در همه شئون اداره کشور به عنوان یک محور مورد توجه نه تنها خود، بلکه همه همکاران در تمام لایه‎های اداری کشور قرار دهم. در ادوار گذشته اگر کسی در دولت مسئول می‌شد، کسانی که به او رأی نداده بودند یا هر دلیل دیگری، گاهی برای آنان مشکل ایجاد می‌شد. محور عمل ما در انتخاب همکاران شایستگی است و حقیقتا به‌دنبال شایسته‌سالاری و توجه به آن در همه شئون در همه ادارات و سازمان‌هاست. باید تشکر کنم از همه کسانی که در انتخابات، چه به من و چه دیگران رأی دادند و از برخی کسانی که در ساعات اولیه به زحمت افتادند و در صف‌های طولانی منتظر ماندند، باید عذرخواهی کنم و همه ما شرمنده این مردم هستیم.

خدمت‌گذار کسانی که به من یا به دیگران رأی دادند هستم

وی بیان کرد: همچنین از کسانی که در خارج از کشور با برخوردهای ناشایست عده‌ای مورد آزار قرار گرفتند و رای دادند، تشکر می‌کنیم. باید از این دولت‌های مدعی دموکراسی سوال کرد، چگونه برای کسی که می‌خواهد رای دهد، امنیت ایجاد نمی‌کنند. چنین مساله‌ای مورد سوال است و باید جبران شود. من خدمت‌گذار همه مردم، چه کسانی که به من یا به کسان دیگر رأی دادند و همچنین افرادی که موفق به رای دادن نشدند، هستم. این حضور مردم در انتخابات باشکوه و پرمعنا بود و باید شکرگزار خداوند از این جهت باشیم.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم شناخت مقام امام بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در شناخت امام شناخت شناسنامه‌ای امام و دیگری شناخت و معرفت نسبت به مقام ایشان است. شناخت مقام ولایت امام گره‌های ذهن و عمل ما را خواهد گشود. باید توجه داشت ما در پرتو نورانیت وجود آن حضرات معرفت پیدا می‌کنیم و آنچه باید را می‌یابیم. در واقع کرامت یافتن انسان در پرتو معرفت به مقام امام است. کرامت بر دو قسم است؛ خداوند یک مقام ذاتی به همه انسان‌ها بخشیده که به موجب انسان بودن، آدمیان موجب دریافت کرامت از سوی ذات اقدس الهی شده‌اند و این قسم از کرامت به همه انسان‌ها داده شده است. قسم دیگر کرامت، کرامت اکتسابی است که برای برخورداری از آن نیاز است انسان تلاش کند و تا بتواند آن را به دست آورد. این کرامت در پرتو شناخت حجت خدا کسب می‌شود. چنین کرامتی نیازمند کار، تلاش، فکر، اندیشه و اخلاق کریمه است.

وی ادامه داد: مقام کرامت اکتسابی مقامی نیست که همه انسان‌ها از آن برخوردار باشند. چنین مقامی مربوط به انسان‌هایی که است که دل، اخلاق و جان خویش را مرتبط به آیات خدا کرده‌اند. ما نیز به دنبال کسب این مقام از کرامت هستیم چون در پرتو این مقام انسان جایگاه پیدا می‌کند. در باب معنای کرامت معمولا در افواه اینگونه تعبیر می‌شود که کسی که مقام بخشش دارد، کریم شناخته می‎شود، اما حقیقتا مقام کرامت در اختیار کسی است بخشنده است به آن معنا که پیش از درخواست ببخشاید. بخشش جلوه‌ای از کرامت است. در حقیقت انسان باید ابتدا به مقام کرامت برسد؛ سپس اهل بخشش می‌شود. بخشش مال، بخشش آبرو، بخشش جان و... جلوه‌های مختلف این مقام است. شهدای ما پیش از مقام شهید، مقام کریم داشتند و ابتدا به کرامت رسیدند و سپس به شهادت. آنان ابتدا آماده شدند جان خود را تقدیم کنند و تمام هستی خود را در طبق اخلاص در راه خدا بدهند، سپس به مقام شهادت نائل گردیدند. پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) آمده‌اند که چنین انسان ‌هایی تربیت کنند. آنان آمده‌اند شخصیت‌هایی مانند سلمان، ابوذر و مقداد را تربیت کنند که جز خدا نبینند و نیندیشند.

رئیسی بیان کرد: با عنایت به این موضوع، معنای خدمت نیز از همین رو متفاوت می‌شود. امروز همه کسانی که در زمین هستند، مدعی خدمت هستند، اما نباید از یاد برد که خدمت چند نمونه دارد که یکی از آن معنایی مادی‌گرایانه و ماتریالیستی دارد. نگاه افراد در چنین نوعی از خدمت منفعت‌گرایانه است. به‌عنوان نمونه امروز برخی کشورها در قاره آفریقا حضور دارند و مدعی این هستند که به مردم این قاره کمک می‎کنند، اما به این هم اشاره دارند که در این قاره منافعی نیز دارند. نوع دوم خدمت، خدمت مبتنی بر انسان دوستی است که به تعبیر معروف با نگاه اومانیستی همراه است و اقدامی انسان‌مدارانه است. به‎عنوان نمونه فردی از سر دلسوزی به کسی کمک می‌‎کند که البته نوع‌دوستی انسان و کمک به حل مشکلات دیگران موضوع پسندیده‌ای است.

وی با بیان اینکه خدمت سوم خدمتی است که برای خداست، گفت: در این پرتو این نوع از خدمت، به دیگران توجه کردن در پرتو خدادوستی صورت می‌گیرد. در سیره امیرالمومنین(ع) نیز چنین موضوعی مشاهده می‌شود؛ کمک ایشان به ایتام و بینوایان و رفتن به در خانه‌هایشان از این قسم خدمت است.

سیزدهمین رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: حضرت علی(ع) در همین باب به مالک فرمود مردم دو دسته اند؛ یا مسلمان هستند، به اعتبار مسلمانی و یا انسان هستند؛ به اعتبار انسان بودن، باید به حقوق آن‌ها از منظر هر دو نوع اعتبار توجه کرد.

انتهای پیام
captcha