کاربرد واژه حقوق بشر از سوی آمریکا؛ ویترین شیکی برای این کشور
کد خبر: 3982271
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
حسین امیر عبداللهیان بیان کرد:

کاربرد واژه حقوق بشر از سوی آمریکا؛ ویترین شیکی برای این کشور

مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: کاربرد واژه‌هایی مانند حقوق بشر، دموکراسی و مبارزه با تروریسم از سوی مقامات آمریکایی، فقط یک ویترین شیکی برای این کشور است.

کاربرد واژه حقوق بشر از سوی آمریکا تنها ویترین شیکی برای این کشور استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین امیرعبداللهیان، مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، شامگاه 14 تیرماه، در نشستی از سلسله نشست‌های مجازی، تحلیلی و گفتمانی تحت عنوان «مبنا» با موضوع «حقوق بشر آمریکایی» که به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مشهد، برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خود اشاره می‌کنند که حاکمان آمریکا به‌نام حقوق بشر به دنبال تأمین منافع آمریکا و غرب بوده و به نام دموکراسی به‌دنبال دخالت نظامی هستند و به گونه‌ای که برنامه و روش اقدام آن‌ها، روش مداخله‌گرایانه نظامی بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین ایشان می‌فرمایند که به نام مبارزه با تروریسم مشغول بمباران روستاها، شهرها و مناطق مسکونی در کشورهایی که چنین ادعایی را دارند، هستند.

دموکراسی آمریکایی‌ها در بدو ورود به عراق

مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی گفته می‌شود به نام دموکراسی، در اینجا آمریکا متوسل به جنگ، خشونت و کشتار می‌شود، این کشتار آمریکا در منطقه ما چند روش دارد که یکی از این روش‌ها، بمباران‌های هوایی است که در مقاطع مختلف اعلام کردند که ما این بمباران‌ها را متوجه مراکز قدرت طالبان و القاعده در افغانستان و همچنین حزب بعث و رژیم صدام در عراق می‌کنیم و به‌دنبال این اعلامیه نیز هواپیماهایی را می‌فرستادند و مراکزی را بمباران می‌کردند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: آمریکایی‌ها در سال 2003 میلادی به نام دموکراسی و مبارزه با رژیم بعث عراق و حمایت از مردم عراق، سراسر این کشور را اشغال کردند، اما زمانیکه آن‌ها وارد عراق شدند، برای اینکه ناامنی‌ها را در عراق مدیریت کنند، در چند سطح مداخله نظامیتی و امنیتی کردند که یکی از این سطوح، استفاده از تروریست‌ها و ابزار تروریستی در داخل عراق بود.

وی تصریح کرد: شاید در 10سال گذشته، باور این ادعا که آمریکایی‌ها، تروریست را در عراق ایجاد کردند، سخت بود، اما پس از مناظرات ترامپ و کلینتون در سال‌های اخیر و مباحثی که در این مناظرات مطرح شد، امروز سخن گفتن از این موضوع کار سختی نباشد، اما باید گفت که لایه‌های اقدامات امنیتی آمریکایی‌ها فراتر از این موضوع است.

مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من همیشه گفته‌ام که حلب به این دلیل زودتر از موصل عراق از دست داعش آزاد شد که در حلب، جمهوری اسلامی با هماهنگی‌هایی که انجام داد و البته نقش مهم و بارزی که شهید سردارسلیمانی در کنار تمامی رایزنی‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و امنیتی بخش‌های مختلف نظام و متقاعد کردن مقامات ارشد روسیه در جهت کمک به مبارزه با تروریسم داشتند، حلب با سرعتی بیش از آنچه که انتظار می‌رفت، آزاد شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اما این در حالی است که برای آزادسازی موصل عراق هیچ اقدامی از سوی آمریکایی‌ها صورت نگرفته بود که در حقیقت این رفتارهای متناقض آمریکایی‌ها در راستای مبارزه با تروریسم در کشور عراق، خسارات بسیاری را به منطقه وارد کرد، به‌گونه‌ای که از سال 2003 که آمریکایی‌ها به نام دموکراسی، عراق را به اشغال نامی درآورد و تا سال 2019 بیش از 1 میلیون و 100 هزار عراقی کشته و شهید شدند و از طرفی نیز از سال 2011 تا 2019 میلادی در سوریه به‌دلیل مداخلات آمریکا و تلاش آن‌ها برای فروپاشی نظام سیاسی نیز بیش از 700 هزار سوری کشته و شهید شدند.

وی تصریح کرد: از این جهت است که کاربرد واژه‌هایی چون حقوق بشر، دموکراسی و مبارزه با تروریسم از سوی مقامات آمریکایی، صرف‌نظر از دموکرات بودن یا جمهوری‌خواه بودن، امروز تنها یک ابزار و ویترین شیکی است که پشت این ویترین، واقعیت‌های بسیار تلخی نهفته است.

امروز چیزی جز افول آمریکا را شاهد نیستیم

مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: نمونه‌های بسیاری از رفتار ضددموکراسی و صرفا در قالب شعارهای زیبای آمریکایی در افغانستان، یمن، فلسطین و کشورهایی که تحت تحریم آمریکایی‌ها هستند، مانند کشور ایران، وجود دارد. به‌عنوان مثال ماه‌هاست که به دروغ به مردم آن کشورها از جمله کشور ما می‌گویند که ما تحریمی بر روی داروی ایران نداریم و مجددا خودشان به دروغ اعلام می‌کنند که تحریم دارو برداشته شده است.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: اینکه امروز در نقاط مختلف با استفاده از ابزارهای متنوع و شعارهای شیک و زیبا برای اینکه با روش‌های تروریستی، نظامی و غیردموکراتیک اهداف خود را پیش ببرند و اهداف و نیات خود را عملیاتی سازند، چیزی جز افول ارزش‌های آمریکا را شاهد نیستیم.

وی در خصوص بحث افول آمریکا در جوامع دیگری به جز ایران بیان کرد: هنگامیکه از افول آمریکا سخن می‌گوییم، در حقیقت شعار نمی‌دهیم، زیرا اگر به تاریخ حوزه اندیشمندان اسلامی نگاهی داشته باشیم، ابن‌خلدون یکی از دانشمندان بزرگ حوزه اسلامی است که درخصوص افول و اوج‌گیری امپراطوری مطالعات جامعه‌شناختی ویژه‌ای داشته که با این نگاه جامع تاریخی و جامعه‎شناختی می‌توان متوجه شد که اساساً امپراطوری‌ها اوج و افولی دارند که این روند، شامل همه امپراطوری‌ها می‌شود.

مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین امروز امپراطوری آمریکا به‌دلایل مختلفی، مرحله تاریخی خود را طی کرده و امروز در حال افول است. وضعیتی که در عرصه سیاسی و حاکمیتی آمریکا وجود دارد و در نتیجه آن روی کار آمدن ترامپ، همواره بخشی از واقعیت آمریکا را نشان می‌دهد که این کشور با بحران جدی مواجه است، اما باید گفت که این افول تنها از نگاه جمهوری اسلامی ایران نیست.

چگونگی موضع‌گیری ایران در برابر تحولات افغانستان

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات افغانستان و چگونگی موضع‌گیری جمهوری اسلامی در مورد گروه‌های مختلف این کشور، تأکید کرد: ما معتقد هستیم که افغانستان از مسیر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌تواند به نتیجه برسد. وضعیت فعلی افغانستان به گونه‌ای است که ما در حال حاضر یک هیئت پارلمانی از افغانستان در ایران داریم، رئیس کمیسیون فرهنگی، علمی و امور دینی در ایران حضور دارد و با رئیس کمیسیون فرهنگی و علمی ایران نشست‌هایی را داشته‌اند.

وی ادامه داد: در این میان، آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران مهم به نظر می‌رسد، این است که افغانستان کشور مهمی برای ایران است، بنابراین اولاً همه گروه‌های افغانی در آینده افغانستان باید نقش داشته باشند، دوماً هیچ گروهی نباید با توسل به خشونت به دنبال سهم‎خواهی در عرصه سیاسی و حاکمیتی افغانستان باشد و سوماً با توجه به اینکه هرگونه نظامی‎گری و مداخله خارجی در این کشور نفی می‌شود، همین امر زمینه خدشه‎دار شدن روند سیاسی موجود در افغانستان را فراهم می‌کند.

مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما بر این باور هستیم که همان اندازه که طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است، به همان میزان هم دولت افغانستان و پروسه‌های سیاسی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و تغییر پروسه سیاسی در افغانستان و هر اقدامی که روندهای سیاسی در افغانستان و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را خدشه‌دار و خشونت را در افغانستان ترویج کند، قطعا این امر به نفع مردم منطقه و البته مردم افغانستان نخواهد بود.

امیرعبدللهیان تردید امنیت افغانستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران و امنیت منطقه مهم غرب آسیا دانست و تأکید کرد: اما در این میان نیز جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در جهت کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان اعلام کرده و از تمامی امکانات خود استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha