بیمه سلامت روان خردسالان با آموزش قرآن و نماز + عکس
کد خبر: 3982369
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲

بیمه سلامت روان خردسالان با آموزش قرآن و نماز + عکس

فریده خمیس‌آبادی فعالیت مؤسسه‌ دارالنور را ابتدا در شهر کرمانشاه و سپس با انتقال به شهرستان کنگاور آغاز کرد و مؤسسه‌اش علاوه بر آموزش قرآن به خردسالان و کهنسالان، فعالیت‌های خیریه و فرهنگی را نیز انجام می‌دهد.

بیمه سلامت روان خردسالان با آموزش قرآن و نماز در کودکی/ اعتماد خیرین بزرگترین منبع تأمین اعتبار فرهنگی دارالنور کنگاوربه گزارش ایکنا، فریده خمیس‌آبادی، مدیر مؤسسه دارالنور شهرستان کنگاور کرمانشاه، در سال 1386 با اخذ مجوز از اداره‌کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه فعالیتش را آغاز کرده است. او با همراهی همسرش که سرهنگ بازنشسته هوانیروز است و هماهنگی اداره عقیدتی ـ سیاسی و بازرسی هوانیروز کرمانشاه توانست با در اختیار گرفتن مکانی، این مرکز قرآنی را تأسیس کند.

خمیس‌آبادی حدود سال 90 به شهرستان کنگاور، زادگاه پدری‌اش، بازگشت و پس از طی روند اداری و درج آگهی در روزنامه، مؤسسه‌اش را از کرمانشاه به این شهرستان منتقل کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره علت راه‌اندازی مؤسسه گفت: خانواده پدری‌ام عامی اما اهل قرآن بودند و موجب گرایش ما به قرآن شدند. پدرم کشاورز بود و هنگامی که والدینم در روزهای گرم تابستان از دروی گندم به منزل بازمی‌گشتند، به ویژه در ماه مبارک رمضان، ابتدا نمازشان را می‌خواندند و سپس افطار می‌کردند.

خمیس‌آبادی افزود: خاطره جالبی از رفتار و نوع برخورد پدر و مادر کشاورزم دارم. به دلیل اینکه در دوره مدرسه نماز صبحم را دیرتر می‌خواندم و برادرم نمازش را به موقع می‌خواند، پدر و مادرم به او پول توجیبی می‌دادند و هنگامی که من درخواست می‌کردم، می‌گفتند او نماز صبحش را به موقع خوانده و فرشتگان برایش روزی آورده‌اند و همین امر و سایر تذکرات به من و خواهران و برادرانم موجب شد که هر روز به قرآن و آموزه‌های آن نزدیک‌تر شوم و هنوز صدای اذان صبحگاهی پدرم به گوشم می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه سلامت روان هر فردی از خردسالی با قرآن و نماز بیمه می‌شود، ادامه داد: در مؤسسه روخوانی، روان‌خوانی، صوت و لحن، مفاهیم و حفظ برای کودک سه ساله تا بزرگسال آموزش داده می‌شود و هر فردی می‌تواند از آموزشی متناسب با سن و نیاز خود بهره‌مند شود.

در حال حاضر مؤسسه دارالنور شهرستان کنگاور پنج مربی قرآن دارد، اما خمیس‌آبادی هنوز عاشق آموزش روخوانی و روان‌خوانی است و تدریس می‌کند.

وی درباره نحوه جذب جوانان به فعالیت‌های مؤسسه گفت: به آنها می‌گویم که در کنار فراگیری دروس علمی، فراگیری قرآن را در اولویت قرار دهند و برای تدریس این دروس از مربیان متخصص و فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکترا استفاده می‌کنم. به قرآن‌آموزان می‌گویم که کلاس‌های دارالنور به آموزش قرآن آمیخته است و آنها هم به خوبی استقبال می‌کنند، چراکه قرآن مادر علوم است.

مدیر مؤسسه دارالنور کنگاور با وجود اخذ شهریه اندک (حدود 10 تا 20 هزار تومان در ماه) از قرآن‌آموزان، همان را صرف تهیه هدایای قرآنی می‌کند تا نوجوانان را به فراگیری کتاب خدا تشویق کند.

خمیس‌آبادی با وجود شیوع کرونا فعالیت حضوری مؤسسه را با ایده‌ای چون برگزاری کلاس‌های خانوادگی تعطیل نکرده است و در ساعتی خاص به خانواده‌ای (پدر، مادر، فرزندان، عروس، داماد و نوه‌ها) همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، علوم قرآنی آموزش داده می‌شود.

وی درباره فعالیت مجازی مؤسسه در این ایام گفت: 52 سال دارم و کار کردن در فضای مجازی کمی برایم مشکل است و فقط از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنم. به همین دلیل فعالیت‌ حضوری مؤسسه را ادامه دادم، چراکه نوجوانان، جوانان و خردسالان در فضای سبز مشغول بازی و سرگرمی هستند، اما در هنگام برگزاری کلاس آموزشی گفته می‌شود که کرونا شیوع یافته است.

مؤسسه دارالنور کنگاور فعالیت‌های خیریه و فرهنگی هم دارد و با کمک خیرین گمنام، بسته‌های ارزاق تهیه و به افراد کم‌برخوردار اعطا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خیرین گمنام هستند، اضافه کرد: چون در شهرستان شناخته‌شده هستم و خیران می‌دانند که پول‌هایی که در این راه هزینه می‌شود به دست افراد نیازمند می‌رسد، اعتمادشان جلب شده است و ما را مورد تفقد و حمایت‌شان قرار می‌دهند. البته از همسایگانم برای تهیه این بسته‌ها، خرید کردن، توزیع در میان افراد شناسایی‌شده و بسته‌بندی کمک می‌گیرم و همه این کارها با حمایت خیران و همراهی همسایگانم، کمیته امداد شهرستان و تبلیغات اسلامی انجام می‌شود.

خمیس‌آبادی با اشاره به آزادی چهار زندانی جرائم غیرعمد، گفت: خیری مجموعا 29 میلیون تومان  برای مستمندان کمک کرد. از تبلیغات اسلامی استان و شهرستان و کمیته امداد استان کمک گرفتم تا به من زندانی جرایم غیرعمد و فقیر معرفی کنند که چهار زندانی معرفی شدند و در میان آنها چوپان ناشنوایی به دلیل شکایت منابع طبیعی، برای مبلغ 800 هزار تومان هشت ماه در زندان بود و این مبلغ پرداخت و او آزاد شد. همچنین 25 میلیون تومان صرف دو نفری شد که به دلیل دیه تصادف در زندان بودند و بقیه هم صرف فردی شد که به دلیل بدهی مهریه در زندان به سر می‌برد. همچنین برای تهیه جهیزیه نیز با پایگاه بسیج بانوان شهرستان کنگاور همکاری می‌کنم.

مدیر مؤسسه دارالنور درباره علت ماندگاری مؤسسه‌اش با وجود شیوع کرونا و شرایط سخت اقتصادی، تصریح کرد: هنگامی که تدریس قرآن را آغاز کردم و تصمیم به راه‌اندازی مؤسسه گرفتم، متأهل بودم و زندگی‌ام تأمین بود و آرامش نسبی داشتم. در واقع این فعالیت را برای کسب درآمد آغاز نکردم. در حال حاضر شرایط اقتصادی جوانان نامساعد است و آنها شغل ندارند و باید امکان فعالیت در این عرصه برای آنها فراهم و از آنها حمایت شود. باید جوانان را درک کنیم و در مقابل آنها ریاکاری نکنیم. من از زمان آغاز فعالیت مؤسسه دو فرش 12 متری داشتم که الان هم همان‌ها را دارم.

یادآور می‌شود، مؤسسه دارالنور در کرمانشاه، شهرستان کنگاور، خیابان سعدی 8 واقع است.

انتهای پیام
captcha