انقلاب ما براساس وابستگی مردم به دین شکل گرفت
کد خبر: 3982886
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸

انقلاب ما براساس وابستگی مردم به دین شکل گرفت

امام جمعه مشهد گفت: انقلاب ما براساس وابستگی مردم به دین شکل گرفت، این مردم بودند که بدون هیچ حمایت نظامی داخلی و خارجی، در صحنه آمدند و سینه خشک خودشان را در برابر گلوله قرار دادند و به خاطر دین مجاهده کردند و در نهایت یک نظام دینی تشکیل شد.

انقلاب ما براساس وابستگی مردم به دین شکل گرفت،به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز 18 تیرماه، در خطبه‌های عبادی - سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما و نظام جمهوری اسلامی، انقلاب و نظامی مردم‌ پایه است، اظهار کرد: مردم ما از دیرزمان وابستگی به دین داشته‌اند. امتیاز ملت ما وابستگی به اهل‌ بیت(ع) است و به همین علت این ملت نسبت به سایر جوامع، وابستگی خاصی به دین دارد.

وی با بیان اینکه مردم ما به هر جریانی که نشانه‌های دین را به همراه داشته باشد، وابسته می‌شوند، افزود: به عنوان مثال مردم ما در برابر یک دیو اجنبی‌پرست مانند رضاخان مجاهده کردند و به خاطر حمایت از دین و روحانیت، شهدایی را در همین مسجد گوهرشاد به اسلام تقدیم کردند. یعنی مردم ما در برابر اقدامات دین‌ستیزانه رضاخان تاب نیاوردند و قیام کردند و همگی به خاک و خون کشیده شدند و در دفاع از حجاب از پای ننشستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه انقلاب ما براساس وابستگی مردم به دین شکل گرفت، عنوان کرد: این مردم بودند که بدون هیچ حمایت نظامی داخلی و خارجی، در صحنه آمدند و سینه خشک خودشان را در برابر گلوله قرار دادند و به خاطر دین مجاهده کردند و در نهایت یک نظام دینی تشکیل شد و مرجع تقلید مردم هم گفت جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش و بیشتر از ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند.

علم‌الهدی با اشاره به مقارن بودن امروز با سالروز کودتای نوژه، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها این کودتا را بر علیه امام(ره) و انقلاب برنامه‌ریزی کرده بودند. پس از کشف این کودتا و اعدام عوامل آن، امام خطاب به کودتاگران فرمودند: "به فرض که ما این کودتا را کشف نمی‌کردیم و شما موفق می‌شدید و همه ما را می‌کشتید، مگر این مردم اجازه می‌دادند شما بر آن‌ها حکومت کنید؟ شما که قبلا هم بر این مردم حکومت می‌کردید، همین مردم شما را بیرون کردند، مگر با یک حمله نظامی می‌توانستید دوباره برگردید و بر این مردم حکومت کنید؟"

وی با تاکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی غیر از مردم همه هیچ‌کاره اند، گفت: خدا هم که به ما کمک می‌کند، به خاطر مردم است. اینکه خداوند برای پیشبرد نظام ما در برابر کفر جهانی، امدادهای غیبی می‌فرستد، به این دلیل است که مردم ما متدین هستند و به عشق دین، انقلاب را به پیروزی رساندند بیش از۴۰ سال است که در حال ایستادگی و فداکاری اند. 

امام جمعه مشهد اضافه کرد: در برابر تمام مشکلاتی هم که برای نظام و مردم ما پیش بیاید، باز مردم با مشارکت و مقاومت مشکلات را حل می‌کنند. هرگز با بروز هیچ مشکلی دشمنان نمی‌توانند مردم را مقابل نظام قرار دهند؛ چراکه نظام ما اسلحه‌پایه و قدرت‌پایه نیست، بلکه نظامی مردم‌پایه است و همه مشکلات را هم مردم حل می‌کنند.

علم‌الهدی با بیان اینکه امروزه در تمام دنیا پیدایش گرمایی که حساب‌شده نبوده، مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است، افزود: برخی از این مشکلات که گرما و خشکسالی به وجود آورده است، واقعا هم طاقت‌فرسا است. خشکسالی و کمبود آب باعث شده است تا در یک کشوری مانند آمریکا که مملو از آب بود، بسیاری از سدها نشست کند و برای خانه‌های روستاهایی نزدیک به سد در این کشور مشکلاتی به وجود آید. در کانادا نیز بیش از ۴۰۰ نفر بر اثر گرما فوت کردند و حتی در سیبری نیز گرما بحران‌ساز شده است. لذا این مشکل فقط مختص کشور ما نیست.

وی ادامه داد: اما ما به چند علت دچار مشکلاتی شده‌ایم و به خاطر ضعف برق در کشور، وسایل سرمایشی ما نمی‌توانند مردم را نسبت به این گرما مقاوم کنند. این خاموشی‌ها که باعث شده است مردم ما به حق ناراحت شوند، چند علت دارد. یکی از علل بروز این مشکل این است که در حال حاضر در کشور ما بین تولید و مصرف برق فاصله افتاده است. در حال حاضر در کشور ما بین تولیدی که هر ساله انجام می‌شده است و برقی که مردم برای روشن کردن وسایل سرمایشی برای رهایی از گرمای بی‌سابقه استفاده می‌کنند، به اندازه ۱۱ هزار مگاوات فاصله است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: یعنی در حال حاضر که دستگاه‌های برق نیروگاه بوشهر هزار مگاوات ظرفیت دارد، ما به ۱۱ دستگاه مانند نیروگاه برق بوشهر نیاز داریم، در حالی که این دستگاه‌ها را نداریم.

علم‌الهدی بیان کرد: طبق برنامه ششم هر سال باید به اندازه تولید ۵۰۰۰ مگاوات برق، دستگاه تولید برق در کشور به وجود می‌آمد. اگر این امر محقق می‌شد، الآن ما باید ۱۰۰ هزار مگاوات تولید برق می‌داشتیم که این میزان پاسخگوی مصرف فعلی برق ما می‌شد. اما متاسفانه این امر که باید در تمام دولت‌ها محقق می‌شد، در این دولت محقق نشد و در نتیجه ما الان تنها به اندازه ۸۵ هزار مگاوات دستگاه تولید برق داریم و برای تولید ۱۵ هزار مگاوات برق مورد نیاز دیگر، دستگاه کم داریم و مسئولین باید برای این مسئله جوابگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به علت خشکسالی و پایین رفتن سطح آب در سدها، دستگاه‌های مولد برق‌ آبی از کار افتاده است و اکثر توربین‌های آبی کشور دیگر کار نمی‌کنند و در دو، سه تا نیروگاه حرارتی ما نیز دستگاه‌ها از کار افتاده است و الآن در حال بازسازی هستند. این‌ها همه مشکلاتی است که برای تولید برق در کشور ما به وجود آمده است که البته هیچ کس از قصد و برای تامین منافع خودش باعث بروز این مشکلات نشده است.

این عضو مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه چون نظام ما مردم‌پایه است، پس این مشکلات را مردم باید حل کنند، گفت: یعنی مردم مصرف برق خود را مدیریت کنند و هر جا دیدند که فردی در حال مصرف بی‌رویه برق است، او را نهی از منکر کنند و از او بخواهند بیش از حد از برق استفاده نکند.

علم‌الهدی عنوان کرد: در ادارات نیز در ساعات اول روز وسایل سرمایشی روشن نکنند و ساعات کاری ادارات به ساعات اولیه روز موکول شود. ادارات از ساعت پنج تا ۱۰ صبح کار کنند تا نیازی به استفاده از وسایل سرمایشی نباشد. کارخانجات و صنایع کشاورزی نیز در ساعات مشخصی فعالیت کنند.

وی با اشاره به مشکلاتی که کم‌آبی و بی‌برقی برای روستاها به وجود آورده است، ادامه داد: در حالی که در مجاورت این روستاها عده‌ای در ویلاهای خودشان با ذخایر زیرزمینی آب، استخرهایشان را پر از آب می‌کنند. امیدواریم بسیجی‌های ما که با حرکت‌های جهادی خودشان همواره به داد مردم می‌رسند، در اینجا نیز راه بیافتند و دستگاه‌های انتظامی نیز این ویلاها را کنترل کنند و مانع از استفاده شدن آب در استخرهای این ویلاها شوند.

امام جمعه مشهد در پایان با تاکید بر اینکه بزرگترین خیرات سقایی و آب‌رسانی به مردم است، گفت: بیایید با حضرت عباس(ع) همکاری کنید و به این روستاهایی که دچار خشکسالی اند، آب‌رسانی کنید. 

انتهای پیام
captcha