نمونه‌هایی از بی‌توجهی به قرآن در عرصه فرهنگ و آموزش
کد خبر: 3984153
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
سیدعلی سرابی تشریح کرد؛

نمونه‌هایی از بی‌توجهی به قرآن در عرصه فرهنگ و آموزش

قائم مقام شورای عالی قرآن ضمن برشمردن نمونه‌هایی از بی‌توجهی به قرآن در عرصه فرهنگ و آموزش، لازمه عبور از این مرحله را تغییر نگرش دولت نسبت به موضوع قرآن بیان کرد و گفت: یکی از انتظارات جامعه قرآنی از دولت سیزدهم همین موضوع تغییر نگرش نسبت به قرآن است.

سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد انتظارات جامعه قرآنی و فعالان این عرصه از دولت آینده، گفت: واقعیت امر این است که جریان فرهنگ قرآنی در جامعه به خصوص در چند سال گذشته تا حدودی مورد کم توجهی قرار گرفته است. این بی‌توجهی چه در عرصه حمایت‌های مادی و  چه معنوی و حقوقی دیده شده است.

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: به هر حال همه ما می‌دانیم که مشکلات اقتصادی فشار زیادی بر روی این حوزه وارد آورده است؛ اولویت پیدا کردن مباحث اقتصادی باعث شد حوزه فرهنگ و به خصوص فرهنگ قرآنی مورد کم توجهی قرار گیرد. طبعاً انتظار جامعه قرآنی این است که دولت سیزدهم که با شعارهای ارزشی به میدان آمده در این زمینه‌ها گشایشی را ایجاد و تقویت کند.

قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: نکته‌ای که دولت مردان در دولت سیزدهم و افرادی که در این دولت منشأ اثر هستند می‌توانند مدنظر قرار دهند و بر روی آن تمرکز داشته باشند تحول در نگرش دولت و دولتمردان به مسئله قرآن است.

سرابی با بیان اینکه این تغییر نگرش به خصوص در افرادی که در عرصه فرهنگ فعال هستند ضروری‌تر به نظر می‌رسد، به بیان توضیحات بیشتری در مورد آن پرداخت و بیان کرد: احساس همه ما به عنوان عضوی از جامعه قرآنی این است که قرآن در مسائل فرهنگی و آموزشی به صورت مشخص و حتی در بقیه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به صوت عمومی در حاشیه قرار گرفته و این مسئله به خصوص در حوزه فرهنگ و آموزش که بسیار مهم است، پررنگ‌تر به نظر می رسد.

وی در ادامه به بیان نمونه‌ای از این بی‌توجهی‌ها پرداخت و بیان کرد: قرآن در آموزش و پرورش به عنوان یک درس مطرح است، اما وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم این درس چه از لحاظ کمی، چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ نیروی انسانی که مشغول به این درس هستند، جزء ضعیف‌ترین درس‌های سیستم آموزشی است. ساعات آموزشی، کیفیت آموزش، معلمانی که برای آموزش به کار گرفته می‌شوند، همه و همه نشان می‌دهد توجه به این درصد تا چه میزان جدی است. از سوی دیگر اگر به کنکور که مهم‌ترین رقابت علمی کشور است بنگرید، درمی‌یابید که درس قرآن جایگاه و ضریب ندارد. این درس با وجود اهمیتی که دارد و امام خمینی(ره) نیز آن را کتاب انقلاب برشمردند، اما در حاشیه قرار دارد.

در حوز فرهنگ هم به همین صورت است، یعنی قرآن در حاشیه قرار دارد. مثلاً آیا ما در عرصه سینما هیچ وقت عنوان کرده‌ایم که مثلاً یک سال رویکرد نظام ما در تأیید فیلم‌هایی که می‌خواهد ساخته شود و پس از ساخت در تأیید آن فیلم‌ها، قرآن است.

قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: در حوزه فرهنگ و هنر نیز وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که قرآن به عنوان محور مطرح نیست در صورتی که قرآن محور رشد و تکامل فکری و ارزشی انسان است، از همین روست که من اعقتاد دارم نگرشی که در حال حاضر وجود دارد باید تغییر کند.

وی افزود: کسی که سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت آینده را بر عهده می‌گیرد باید دغدغه اول او نهادینه کردن ارزش‌های قرآنی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر باشد. اگر این تغییر نگرش اتفاق بیفتد و آن چیزی که ما در سیره امام(ره) و رهبر انقلاب می‌بینیم در رفتار او نیز وجود داشته باشد، این تغییر نگرش اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر وقتی تغییر نگرش صورت گیرد، بقیه مسائل نیز به دنبال آن برطرف می‌شود؛ یعنی اختصاص بودجه، تصویب قوانین، رشد ساختارها و مناسب‌سازی ساختارهای عمل کننده در حوزه فعالیت قرآنی به طبع اصلاح خواهد شد.

سرابی در پایان اظهار کرد: بنابراین آنچه باید بر روی آن تأمل و دقت شود تغییر نگرش و تحول نگرش فرهنگی در دولت سیزدهم است تا از رهگذر آن قرآن محور فعالیت‌ها قرار گیرد و هیمنه قرآن بر تمام شئونات و به خصوص فرهنگی و آموزشی گسترده شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ثاقبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ - ۰۱:۲۷
0
0
ایکاش نگرش خود شورا هم در بعضی مسائل، تغییر کنه. همین شورای محترم قرآن، اگه یک خانم، طرح تخصصی و ارزشمندی رو در حوزه‌ی قرآن، ارائه کنه کسر شأنشون میشه که به این خانم بها بدن و حرفش رو بشنوند و یافته‌ها و نظرات او رو مورد بررسی قرار بدن!!!
والسلام علی من اتبع الهدی
captcha