تقویت تعاملات حوزه‌های علمیه، پاسخ به نیاز‌های جهانی را افزایش می‌دهد
کد خبر: 3984232
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
دبیر کنگره علمی امناء الرسل در دیدار با رئیس المصطفی؛

تقویت تعاملات حوزه‌های علمیه، پاسخ به نیاز‌های جهانی را افزایش می‌دهد

دبیر کنگره علمی امناءالرسل گفت: تقویت تعاملات علمی میان حوزه‌های علمیه در داخل و خارج از کشور، قدرت پاسخ گویی بر اساس نیاز‌های جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا اسکندری، رئیس مؤسسه پژوهشی مشکات حکمت و دبیر کنگره علمی امناءالرسل امروز در دیدار با رئیس جامعةالمصطفی العالمیه مهمترین رسالت کنگره را ایجاد تعامل علمی بین علمای اسلام و شیعه در سطح جهانی دانست و اظهارکرد: رصد وضعیت علمی حوزه و بررسی شیوه‌ها، روش‌ها و سبک زندگی بزرگان و احصای تولیدات و نوآوری‌های علمی ایشان از مهمترین الزامات این مسیر است.

وی افزود: این کنگره با هدف تعامل حوزه علمیه قم و نجف اشرف در این دوره به بررسی شخصیت والای محقق گران ارج، حضرت آیت‌الله سیدمحمد‌مهدی موسوی الخرسان می‌پردازد.

دبیر کنگره علمی امناء الرسل ادامه داد: برگزاری این نوع جلسات به منظور هم اندیشی و تعامل بیشتر بین حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در قالب موضوعات مهم پژوهشی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با اشاره به این که بحث پژوهش و تولید علم از مباحث دقیقی است که باید بیش از پیش بدان اهتمام داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ناظر به رشد و تعالی حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه خواهران و ضرورت تعاملات علمی بین حوزه‌های علمیه در راستای تولید علم دینی و پاسخ گویی به نیاز های امروز جهانی؛ باید نقش کلیدی و محوری تبیین عمیق و علمی اندیشه‌های دینی در گستره جهانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رییس موسسه پژوهشی مشکات حکمت با بیان این که تعاملات حوزوی پایه‌ای برای گسترش هم افزایی هاست، اذعان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه کشور رشد و بالندگی فراوانی داشته است و در حوزه‌های علمیه برادران و خواهران رویکرد علمی نسبت به گذشته تقویت شده و حوزه علمیه خواهران در بعد فعالیت‌های علمی تلاش‌های قابل قبول و ارزشمندی از خود نشان داده است.

وی رشد رقابت علمی در فضا های حوزوی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: فرصت‌های علمی رقابت آفرین، انگیزه نوآوری و تولید علم در عرصه‌های مختلف علم دینی را تقویت می‌کند، بطوریکه اگر تعاملات علمی را در میان حوزه‌های علمیه خارج از کشور از جمله؛ حوزه نجف، لبنان و افغانستان تقویت کنیم، قدرت پاسخ گویی بر اساس نیاز های جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری با اشاره به پیشینه هزار ساله حوزه نجف، برکات این حوزه در تربیت فرزانگان علمی برای گسترش عمق فهم دینی بشریت را مورد توجه قرار داد و افزود: حوزه قم نیز در حدود ۱۰۰ سال پیش با استقرار آیت الله حائری، جانی دوباره گرفت و به حوزه‌ای پویا تبدیل شده، خدمات علمی گسترده‌ای را در سراسر جهان ایجاد کرده است.

وی جامعة المصطفی را از برکات انقلاب و حوزه علمیه قم برشمرد و گفت: به برکات اقدام آیت الله حائری و انقلاب اسلامی، دانش پژوهانی از ملیت‌های مختلف جهان تربیت و به نشر معارف ناب الهی در گستره گیتی مشغول هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از علما و اندیشمندان وارسته حوزه نجف، با تاکید بر این که حوزه علمیه قم نیز به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش جهانی فراگیری را پیش روی خود ترسیم نموده است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه نجف با استقبال از رویکرد کنگره علمی امناء الرسل، بسترهای ارزشمندی را برای گسترش تعاملات علمی حوزه قم و نجف فراهم کرده است؛ و در این عرصه باید حوزه علمیه خواهران قم را در مسیر تعاملات علمی با حوزه علمیه خواهران نجف قرار دهیم، و توانمندی پژوهشی آنان زمینه‌های بستر آفرین گسترش تعاملات روز افزون علمی و دانشی را فراهم آورد.

دبیر کنگره علمی امناء الرسل در ادامه مهمترین رسالت کنگره را ایجاد تعامل علمی بین علمای اسلام و شیعه در سطح جهانی دانست و ابراز کرد: رصد وضعیت علمی حوزه و بررسی شیوه‌ها، روش‌ها و سبک زندگی بزرگان و احصا تولیدات و نوآوری‌های علمی ایشان از مهمترین الزامات این مسیر است.

وی با بیان این که کنگره امناء الرسل در آغاز فعالیت خود شخصیت وارسته آیت الله موسوی الخرسان را مورد توجه قرار داده است، ابراز داشت: ایشان در حیات علمی خود قریب به ۶۰ عنوان کتاب را منتشر کرده اند؛ این آثار ناظر به ابعاد مختلف، فقهی، کلامی، ادبی و اخلاقی به رشته تحریر درآمده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری، بیان کرد: در این میان بررسی سیره عملی، اخلاقی و نیز زهد و تقوای علمای ربانی به ویژه آیت‌الله موسوی الخرسان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این عالم خودساخته، اهل تلاش علمی و خستگی ناپذیر، آثار ارزشمندی چون؛ موسوعه عبدالله بن عباس را با ۲۱ جلد تدوین نموده است.

وی افزود: همراهی و ارادت آیت الله موسوی الخرسان به امام خمینی‌(ره) از نکات برجسته حیات این عالم ربانی است و دبیرخانه کنگره برای تعمیق فعالیت علمی تمام آثار ایشان در قالب موسوعه‌ای ۶۰ جلدی تنظیم کرده و بر آن است تا بتواند با بهره گیری از ظرفیت پژوهشی حوزه‌های علمیه، به ویژه جامعةالمصطفی العالمیه مقالات ارزشمندی را برای ارائه به حوزه‌های علمیه جهان اسلام ترسیم کند.

این پژوهشگر حوزوی گفت: دبیرخانه کنگره علمی امناء الرسل تاکنون قریب به ۸ پیش نشست علمی برگزار کرده است و امیدواریم با همکاری جامعه المصطفی، بتوانیم در برگزاری پیش نشست‌ها، ضمن توجه به بازخوانی افکار عالم وارسته آیت‌الله خرسان، ضرورت تعاملات علمی حوزه نجف و قم، به ویژه با رویکرد تعاملات بین‌المللی را بررسی و تقویت کنیم.

انتهای پیام
captcha