امروز امت اسلام نیازمند اتحاد و برادری در سایه غدیر است
کد خبر: 3985255
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی؛

امروز امت اسلام نیازمند اتحاد و برادری در سایه غدیر است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: ماجرای غدیر باید دستمایه‌ای برای وحدت و اخوت مسلمانان باشد و ما امروز به تحکیم و تقویتِ درس برادری و اتحاد امت اسلامی در سایه غدیر نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز طی سخنانی در وبینار بین‌المللی «غدیر و جهان معاصر» به همت نمایندگی جامعةالمصطفی اصفهان برگزار شد، با تأکید بر اینکه یکی از درس‌های مهم واقعه غدیر، تقویت اخوت میان مسلمانان است، به تلاش برخی کوردلان در تفرقه‌افکنی میان جامعه اسلامی و استفاده ابزاری آنان از مباحثی همچون تکفیر برای نیل به اهداف خویش اشاره و اظهار کرد: در ادامه این آیه می‌خوانیم که نعمت برادری، یکی از نعمات الهی است و امروز جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری، به این درس نیاز دارد.

وی به آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا» اشاره و تصریح کرد: درباره واقعه غدیر مطالب فراوانی گفته و نوشته شده است و در این باره، کتاب‌ها و مقالات بسیاری به رشته تحریر درآمده است و حتی غیرمسلمانان درباره شخصیت امیرمؤمنان‌(ع) مطالب ارزشمندی گفته و نوشته‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به تلاش انکارکنندگان درس‌های این واقعه مهم از سویی و تلاش شاعران متعهد در زنده نگاه داشتن غدیر در جامعه، از سوی دیگر گفت: علامه امینی‌(ره) در کتاب شریف الغدیر، نام بسیاری از شاعران را می‌برد که مجاهدانه در این عرصه تلاش کردند و اشعار بسیاری به زبان فارسی و عربی سروده‌اند.

وی با اشاره به کتاب‌های فراوانی که در این زمینه نگارش شده و حدیث «الیوم اکملت...» از سوی بسیاری از محدثان اهل سنت ذکر شده است، گفت: درباره اصل حادثه غدیر، اجماع میان مسلمانان وجود دارد. افراد بسیار اندکی اصل این حدیث را انکار کرده‌اند که چندان هم مورد توجه قرار نگرفته‌اند. مشخص است که انکارکنندگان این حادثه مسلم تاریخی، بیشتر از سر تعصبات به چنین کاری دست زده اند و قاطبه علمای اسلام، اصحاب حدیث و مورخان، ماجرای غدیر را نقل کرده‌اند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه واقعه غدیر را از موضوعاتی دانست که دنیای اسلام بر سر آن توافق دارد و ضمن اشاره به وجود تفاوت‌هایی که در تفسیر این حدیث به چشم می‌خورد، ابراز کرد: شخصیت حضرت علی (ع) متعلق به همه مسلمانان و همه بشریت است. چنین شخصیت والایی به گروه خاصی اختصاص ندارد و همه مسلمانان مقام و جایگاه ایشان را پذیرفته‌اند و حضرت (ع) را جزء شخصیت‌های مهم تاریخ اسلام می‌دانند.

رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: ماجرای غدیر باید مایه وحدت مسلمانان و نه دستمایه تفرقه باشد، حادثه غدیر باید تحکیم‌کننده برادری میان امت اسلام باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیام‌های مهم و راهبردی حدیث غدیر اشاره کرد و افزود: یکی از پیام‌های مهم ماجرای غدیر، تصریح در لزوم حاکمیت صالحان و شایستگان است؛ یکی از رنج‌های جامعه اسلامی، حکومت کسانی است که شایستگی لازم را برای حکومت ندارند و بدون توجه به مردمانشان، پشتوانه حاکمیت خویش را قدرت‌های بیرونی می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه حدیث غدیر نشان می‌دهد که حاکمیت انسان‌های صالح، بشریت را به اهداف خویش می‌رساند، گفت: پس از ماجرای غدیر، خداوند فرمود؛ «ما در این روز دین شما را کامل کردیم.»، دین فقط ابعاد فردی انسان را مدیریت نمی‌کند و تنها مربوط به رابطه انسان و خدا نیست. دینی که به روابط اجتماعی توجه نداشته باشد، ناقص است؛ از این رو، شیوه اداره ابعاد مهم جامعه که بخشی مهمی از ابعاد دین را شامل می‌شود، در حادثه غدیر به منصه ظهور رسید.

وی با بیان اینکه شریعت و قوانین الهی، جزء نعمت‌های خداست، تصریح کرد: با مشخص شدن نحوه اداره جامعه، دین کامل گشت و با این حقیقت، نعمت خدا بر انسان تمام شد و شریعت زمینه‌ساز بروز استعداد‌های انسان‌ها و جوامع شد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه یکی دیگر از پیام‌های غدیر را اخوت و برادری عنوان کرد و گفت: دستور پیامبر (ص) مبنی بر توقف کاروان مسلمانان در منطقه غدیر، بازگشت حجاجی که رفته بودند و انتظار برای رسیدن جاماندگان، با هدف ابلاغ پیام الهی در تعیین شیوه اداره جامعه انجام گرفت. بدین ترتیب جمعیت زیادی از مسلمانان، که طبق نقل تاریخ، حداقل ده‌هزار نفر و حداکثر ۱۲۰هزار نفر بودند، در منطقه غدیر گرد هم آمدند. پیامبر اسلام (ص) پس از اقامه نماز، خطبه خواندند و حمد خدا را به جای آوردند و در ادامه، با اشاره به رحلت قریب‌الوقوع خویش، پس از اینکه از مسلمانان شهادت گرفتند که ولایت ایشان بر مسلمانان، از ولایت آنان بر خودشان اولی است، حدیث مشهور «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را بیان کردند.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به متواتر بودن این بخش از حدیث غدیر، اظهارکرد: بلافاصله پس از ابلاغ فرمان الهی، پیامبر‌(ص) دستور دادند که مسلمانان با حضرت علی‌(ع) بیعت کنند و حضرت‌(ص) بین مسلمانان عقد اخوت برقرار کردند.

انتهای پیام
captcha