ابتلا به کرونا در خراسان رضوی نسبت به موج قبل سهمگین‌تر بوده است
کد خبر: 3986161
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

ابتلا به کرونا در خراسان رضوی نسبت به موج قبل سهمگین‌تر بوده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ابتلا به کرونا در سطح استان نسبت به موج قبل بسیار سهمگین‌تر بوده و سرعت افزایش آن بسیار بیشتر شده است.

ابتلاء به کرونا در خراسان رضوی نسبت به موج قبل بسیار سهمگین‌تر بوده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شامگاه گذشته، دوم مردادماه، در جلسه ستاد کرونای خراسان رضوی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ابتلا به کرونا در سطح استان نسبت به موج قبل بسیار سهمگین‌تر بوده و سرعت افزایش آن بسیار بیشتر شده است. تعداد بستری‌ها در شبانه روز گذشته ۳۲۲ نفر بوده است. در حال حاضر مجموع بستری‌ها به حدود ۱۴۰۰ نفر رسیده است. همچنین در حال حاضر تعداد ۳۱۴ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری‌اند و متأسفانه وضعیت خوبی نیز ندارند.

وی ادامه داد: میانگین بستری روزانه در هفته آخر خردادماه ۱۸۲ نفر بوده که در هفته آخر تیرماه به ۳۲۳ نفر رسیده است؛ به عبارتی شاهد رشد ۷۰ درصدی در میزان بستری‌های روزانه در خراسان رضوی هستیم. میانگین تعداد افراد در بخش مراقبت ویژه در هفته آخر خردادماه ۱۹۹ نفر بوده و در هفته اول تیرماه ۱۸۰ نفر بوده است که این تعداد در هفته چهارم تیرماه به ۲۹۱ نفر بستری در روز رسیده است. میزان فوتی‌ها نیز  از ۸ نفر به ۱۵ نفر در روز افزایش یافته است. از بین افرادی که در بخش سرپایی مراجعه می‌کنند، حدود ۴۰ درصد تست آنها مثبت بوده است. میانگین موارد تست مثبت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۲۹ تیرماه ۱۸۱۹نفر بوده است. اگر همه افرادی که مشکوک هستند، برای انجام تست مراجعه کنند بیش از ۲۰۰۰ مورد مبتلا به کرونای سرپایی در سطح استان خواهیم داشت.

قلیان در خصوص واکسیناسیون کووید ۱۹، بیان کرد: در حال حاضر گروه سنی بالای ۵۸ سال به بالا در حال واکسیناسیون هستند. به‌دلیل جلوگیری از ایجاد تجمع فعلا به‌صورت فاصله‌های دو ساله سنین مختلف فراخوانده می‌شوند. اگر افراد پیامکی دریافت نکردند باز هم با همراه داشتن کارت ملی خود می‌توانند به مراکز منتخب واکسیناسیون مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند. در شهرستان‌ها نیز سنین بالای ۵۵ نیز برای واکسیناسیون فراخوانده شده‌اند، زیرا در شهرستان‌ها ظرفیت بیشتر و مراجعه‌کننده‌ها کمتر هستند، فعلا دو سال دوسال دعوت می‌کنیم تا تجمع اتفاق نیفتد. درحال حاضر در خصوص تامین واکسن مشکلی نداریم و هفته‌ای چند بار توزیع واکسن وجود دارد و واکسن را وارد می‌کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر واکسیناسیون در سنین بالای ۸۰ سال حدود۷۴ درصد و سنین بین ۷۵ تا ۷۹ سال و همینطور جمعیت بین ۷۰تا ۷۴ سال حدود ۸۰ درصد انجام شده است. میزان واکسینه شدن در جمعیت بین ۶۵ تا ۶۹ سال ۶۱ درصد و در سنین بین ۶۰ تا ۶۴ سال نیز تقریبا ۵۰ درصد می‌باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، زمان دوران خود مراقبتی و آگاهی‌رسانی در زمینه کرونا است، گفت: هر شهروند بایستی درخصوص حفظ و مراقبت سلامتی خود جدی باشد؛ به‌طور مثال بنا به توصیه در هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی اگر شهروندان از دو ماسک استفاده کنند بهتر است. مردم باید خود مراقبتی را جدی بگیرند. هر فردی که علائمی از سرماخوردگی، سردرد، گلودرد، تب، بی‌حالی، کوفتگی بدن و... دارد باید فرض را بر این بگیرد که به کرونا مبتلا شده است و در وهله اول باید خود را قرنطینه کند و از معاشرت با دیگران اجتناب کند و درصورت شدید شدن علایم به پزشک مراجعه نماید و در صورتی که علائم جدی و شدید بود به مراکز منتخب کرونا جهت انجام تست مراجعه داشته باشد.

قلیان افزود: در موج اخیر میزان مرگ‌ومیر در افراد بالای ۷۰ سال کاهش یافته است و میانگین سنی فوتی‌ها از ۶۲ به ۵۳ رسیده است که علت آن واکسیناسیون گروه سنی بالای ۷۰ سال است. در حال حاضر ویروس هندی سنین پایین را بسیار درگیر کرده است. میزان رعایت دستورالعمل‌ها در قشر جوان به شدت کاهش یافته و این راه انتشار ویروس کرونا در میان فامیل و خانواده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن بیان اینکه واکسینه شدن به معنای عدم ابتلا دوباره به کرونا نیست، گفت: افرادی که واکسن می‌زنند تا زمانی که جامعه به ایمنی نرسد باز هم بایستی دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. افرادی که واکسن زدند نیز مبتلا می‌شوند اما شدت آن کمتر است. مرگ‌ومیر به صورت مشهود در افرادی که واکسن زده‌اند، نسبت به دیگران کمتر شده است.

انتهای پیام
captcha