سهم غدیر در سیما اندک و در سینما صفر است/ بر اشتراکات مذهبی تمرکز کنیم
کد خبر: 3986518
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
رستگاران در گفت‌وگو با ایکنا:

سهم غدیر در سیما اندک و در سینما صفر است/ بر اشتراکات مذهبی تمرکز کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا رستگاران گفت: بیشتر کارهایی که درباره غدیر در سیما تولید شده‌اند، آثاری روتین و تکراری هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا رستگاران؛ مدیر تلویزیون‌هایی اینترنتی معاونت فضای مجازی سیما در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه کم‌کاری هنر در حوزه غدیر قابل درک نیست، اظهار کرد: در حوزه غدیر زحمات زیادی کشیده شده، ولی به آن اندازه که لازم است نیست، درصورتی‌که به لحاظ امکانات ما ابزار لازم را برای نگاهی عمیق به این معنا (غدیر) دارا هستیم، اما کارهایی که تولید شده به نظرم جوابگوی نیاز مخاطب نیست.

وی افزود: بیشتر کارهایی که در این رابطه در سیما تولید شده‌اند، آثاری روتین و تکراری هستند که در ایام مذهبی همه شبکه‌های تلویزیون آنها را روی آنتن می‌فرستند. دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی نیز نبود یک عزم جدی است وگرنه نباید تا این اندازه کارهایی با محور غدیر تعدادشان اندک باشد، البته این انتقادات مربوط به تلویزیون است و در سینما که کلاً شاهد هیچ کاری نبوده‌ایم تا بخواهیم کیفیت آن را مورد پرسش قرار دهیم!

رستگاران در پاسخ به این سوال که ملاک وی برای کار خوب در حوزه غدیر چیست؟ بیان کرد: اگر معنایی که در رسانه ملی مد‌نظر قرار بگیرد بتواند ذهن مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد و ما نمود آن در جامعه پیرامون خود ببینیم آن برنامه موفق بوده، والا فیلمی که جریان‌سازی ندارد نخواهد توانست اتفاق مثبتی را در این رابطه رقم زند.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: سال گذشته در بنیاد بین‌المللی غدیر عضور شورایی بودیم. آنجا بحث‌هایی پیش آمد تا درباره عملکرد بهتر در حوزه غدیر کارهایی انجام شود، اما آن تصمیمات، زمانی موفق خواهد بود تا همه نهادهای فرهنگی و دینی در این زمینه احساس وظیفه کند، در غیر این صورت نمود آن را در هنر و دیگر بخش‌های فرهنگی شاهد نخواهیم بود.

مخاطب آثاری با محوریت غدیر جهانی است

رستگاران تاکید کرد: مخاطب آثاری با محوریت غدیر تنها به داخل کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه تمام شیعیان جهان انتظار می‌رود مخاطب چنین کارهایی باشند، اما متصورم عزمی جدی در این رابطه وجود ندارد تا بخواهیم کاری در خور توجه درباره غدیر را شاهدش باشیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان را نباید در کم‌کاری‌های موجود چندان مقصر دانست، گفت: اینکه بخواهیم گناه را به گردن هنرمندان بیندازیم، اشتباه است، چون معتقدم نیروهای متعهد تعدادشان کم نیست که خواهان کار کردن در این رابطه باشند. این افراد حتماً طرح‌هایی با محوریت غدیر در نظر دارند، ولیکن وقتی حمایتی از طرف مسئولان از هنرمندان نمی‌شود نباید چندان آنها را مقصر دانست، البته نمی‌خواهم منکر برخی از کارهایی که در این رابطه شده بشوم، اما آیا آثار تولیدی آنچنان کیفیت‌شان قوی بوده که بتوان از آنها به عنوان کارهای ماندگار یاد کرد؟

مدیر تلویزیون‌هایی اینترنتی معاونت فضای مجازی سیما اضافه کرد: آستان قدس رضوی چندین سال است که با برگزاری جشنواره‌ای در دهه کرامت سعی دارد آغازگر حرکتی نو در هنر دینی باشد، این چنین اقداماتی باید توسط دیگر نهادهای دینی و دولتی با جدیت ادامه پیدا کند، وگرنه اگر بخواهیم توقع داشته باشیم یک نهاد یا سازمان به تنهایی ما را به سر منزل مقصود برساند، هیچگاه در رسیدن به آن هدف موفق نخواهیم شد.

کاربرد معنای غدیر در همه اشکال هنر

این کارشناس دین و رسانه در پاسخ به این سوال که آیا نگاه به غدیر تنها در قالب کارهای تاریخی قادر است کارایی داشته باشد؟ توضیح داد: نیازی نیست که بین این دو شکل کار (آثار تاریخی یا معاصر) تفکیکی انجام دهیم، زیرا می‌شود موضوعات مدنظر را در قالب کارهای معاصر هم مد نظر قرار داد، هرچند در ابتدا باید نگاه مستقیم را به اندازه کافی لحاظ کرده باشیم تا در ادامه بتوان موضوعات را در قالب فیلم‌های یا سریال‌های معاصر هم تصویرسازی کرد.

رستگاران متذکر شد: نگاه غیر مستقیم و معاصر به غدیر، آگاهی و تحقیق کافی را طلب می‌کند،  زیرا اگر بخواهیم تنها به صرف گفتن چند دیالوگ در آثار نمایشی تصور کنیم کار ولایی انجام داده‌ایم، تنها خود را فریب داده‌ایم، اما در عوض یک فیلم قوی به لحاظ فیلمنامه قادر است مخاطب را با مفهوم نزدیک کند. برای همین پیشنهاد می‌کنم در حین نگارش متن از مشاوره کارشناسان خبره دینی نیز بهره برده شود. درباره کارهای تاریخی نیز نیاز است تا با دقت گام برداشت، چون ممکن است روایت برخی موضوعات یا به صلاح نباشد یا اینکه بیان آن موجب اتفاقات ناخوشایندی شود.

پرهیز از تفرقه

وی در پایان با بیان اینکه روایت غدیر در آثار هنری انتظار می‌رود عاملی در جهت وحدت مسلمانان باشد، تاکید کرد: وقتی می‌گویم درباره غدیر آگاهانه قدم برداشت به این دلیل است که شاید یک فیلم یا سریال سبب ایجاد تفرقه در کشور یا حتی جهان اسلام باشد. درباره غدیر نیز وضعیت به همین منوال است. اهل سنت همانند شیعه به غدیر باور دارند، پس لازم است اگر این موضوع را در هنر بیان می‌کنیم روی اشتراکات متمرکز باشیم و از پرداختن به مسائل تفرقه‌انگیز پرهیز کنیم. این خواسته را هم، بارها رهبری در بیانات خود مورد تاکید قرار داده‌اند که از بی‌احترامی به بزرگان اهل سنت به شدت پرهیز شود. با این توضیح وقتی ولی فقیه چنین توصیه می‌کند در عالم هنر نیز باید این کلام را سرلوحه اقدامات قرار داد.

انتهای پیام
captcha