گزارش ایکنا از آیین تجلیل از خادمان قرآن و نکوداشت «امام‌جمارانی»
کد خبر: 3986607
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

گزارش ایکنا از آیین تجلیل از خادمان قرآن و نکوداشت «امام‌جمارانی»

بیست و ششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم شامگاه دوشنبه، چهارم مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و طی آن 12 خادم برگزیده قرآن کریم در سال 1400 تجلیل شدند.

گزارش ایکنا از بیست و ششمین آیین تجلیل از خادمان قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و ششمین دوره آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم روز گذشته، چهارم مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بالاترین نقطه شهر تهران، حسینیه شماره دو جماران برگزار شد. در ابتدای این مراسم هاشم روغنی، قاری بین‌المللی کشور که در این دوره نیز به عنوان خادم برگزیده قرآن معرفی شده است به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

در ادامه کلیپ کوتاهی از فعالیت های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد و پس از آن عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به آیه «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ» گفت: این آیات در مورد اقامه کتب آسمانی یعنی تورات و انجیل واقعی که بر پیامبران بزرگ الهی حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) نازل شده، سخن گفته است. با جستجو در آیات دیگر قرآن که اقامه را مطرح کرده، مفاهیمی از قبیل ایمان و عبادت خالصانه مطرح شده است. در کنار عمل صالح، پرداخت زکات، تمسک به کتاب الهی، توبه، جبران مافات، صبر در راه خدا، انفاق در پنهان و آشکار، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، تلاوت کتاب الهی، اجابت دعوت حق و ... از جمله مفاهیمی است که می‌توانیم آنها را در ایمان و عمل خالصانه در راه خدا خلاصه کنیم.

فقهی‌زاده بیان کرد: با این مقدمه، به عنوان کمترین خدمتگزار در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم تا با همکاری دوستان و همکاران و به ویژه با همکاری انجمن خادمان قرآن، شرایطی برای برگزاری این مراسم فراهم شود تا در چهارمین سال خدمت به مردم در دولت دوازدهم، شاهد برگزاری مراسمی به عنوان تکریم خادمان قرآن در دوره بیست و ششم باشیم. این میسر نمی‌شد، مگر با حمایت‌های خالصانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که با دو هدف ما را تشویق کردند.


بیشتر بخوانید:


معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از این دو هدف، ارج‌گذاری به ساحت قرآن و خدمت به قرآن کریم به مثابه زیربنای اصلی و اندیشه دینی و دوم زمینه‌سازی برای الگودهی به جوانان در تبعیت و پیگیری راه و رسم زندگی قرآنی بوده است.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم، کلیپ معرفی 12 خادم برگزیده در بیست و ششمین دوره آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم پخش شد که زمان نسبتاً زیادی از کل مراسم را به خود اختصاص داد. این بخش به حدی طولانی شد که در اواسط آن حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رضایی‌اصفهانی که در بخش ترجمه و تفسیر قرآن کریم به عنوان خادم قرآن معرفی شده است، به دلیل مصادف شدن با زمان بازگشت به شهر خود مجبور به ترک مراسم شد. او البته قبل از آن هدیه و لوح خادمی قرآن را از دستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

شرحی بر زندگینامه یکی از همراهان امام(ره)

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مشاور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی در مورد آیت‌الله سیدمهدی امام‌جمارانی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در دوران امام راحل پرداخت و در ابتدای صحبت‌هایش به انتشار کتاب زندگینامه وی اشاره کرد و گفت: این زندگینامه در دو جلد منتشر شده و با توجه به اینکه کار بازبینی آن را بر عهده داشته‌ام، باید بگویم مشحون از حقایق بسیار ارزشمندی است که برخی از آنها در هیچ کتاب دیگری یافت نمی‌شود. این کتاب از زبان کسی که سال‌ها همراه حضرت امام(ره) بوده، کسی که به صداقت مشهور بوده و کسی که از ریا، تملق و چاپلوسی به دور بوده نشئت گرفته است و لذا جایگاه بسیار فوق العاده‌ای خواهد داشت.

خسروی بیان کرد: مطالب این کتاب بازگوکننده تاریخ فرهنگی و مذهبی هفتاد سال گذشته تهران است و در آن از 30 تیر که قضیه دکتر «مصدق» و آیت‌الله «کاشانی» شکل گرفت تا زمان «نواب صفوی» و جریانات مهمی که در آن ایام رخ داده است، در دل خود جا داده است. همچنین در این کتاب از رحلت آیت‌الله «بروجردی» تا آمدن آیت‌الله «سیدیونس اردبیلی» از مشهد به جماران حقایق بسیار زیادی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی به ارتباط تنگاتنگ آیت‌الله امام جمارانی با یادگار امام(ره) اشاره کرد و افزود: با توجه به این ارتباط، مطالب بسیار گرانقدری در زمینه ورود امام به جماران و 10 سالی که در اینجا بودند و نیز رحلت امام(ره) به زیبایی منعکس شده است.

امام جمارانی

خسروی با تأکید بر اینکه امام جمارانی مَحرم امام، مردم و انقلاب بود، اظهار کرد: هرکسی این دو جلد کتاب را مطالعه کند از خواندن ده‌ها جلد کتاب در زمینه تاریخ انقلاب، اندیشه امام و مسائل دیگر مستغنی خواهد شد. در این کتاب دو موضوع مهم امام جماعت بودن و مدیریت اجرایی قوی یک روحانی جلب توجه می‌کند. امام جماعت یک نهاد مهم فرهنگ‌ساز در کشورهای اسلامی بوده است. امام جماعت پاسخگوی مباحث اعتقادی است و با توجه به ارتباطی که باید با مردم داشته باشد، لازم است که اهل معاشرت و خوش برخورد بوده و دائم با مردم باشد. این نهاد مهم فرهنگ‌ساز در دهه‌های اخیر کارکرد خود را از دست داده است. ممکن است امام جماعتی عالم متقی باشد، اما همین امام جماعت مظهر قهاریت خداست و انسان جرئت نمی‌کند از او سوال بپرسد یا ممکن است، امام جماعتی عالم، متقی و خوش‌برخورد باشد اما حضور همیشگی ندارد و فقط موقع نماز حضور می‌یابد.

وی بیان کرد: امام جمارانی از موفق‌ترین امام جماعت‌هایی بوده است که در سلسله گذشتگانش هم این مسئولیت به خوبی ادا شده است. پدر ایشان مرحوم حاج سیدحسن امام جمارانی و پدربزرگ ایشان حاج سیدحسین امام جمارانی و هر کدام از اجداد ایشان در این منطقه مرجع مردم بوده و خدمات شایانی از خود به جای گذاشته‌اند. ای کاش مسئولان فرهنگی کشور جلساتی ترتیب می‌دادند تا امام جماعت‌هایی که موفق بوده‌اند به عنوان الگو معرفی می‌شدند. اگر نهاد امام جماعت فعال می‌شد، گسستی که امروز در جامعه وجود دارد و مشکلاتی که در خانواده‌ها هست، بسیار کمتر بود.

گزارش ایکنا از بیست و ششمین آیین تجلیل از خادمان قرآن

خسروی در ادامه در مورد دومین نکته مهم کتاب زندگینامه آیت‌الله امام جمارانی، گفت: در این کتاب شاهد بروز و نمایان شدن مدیریت اجرایی قوی یک روحانی هستیم، یک روحانی که در یک سازمان گسترده و حساس به نام اوقاف فعالیت می‌کند. کمتر روحانی‌ای پیدا می‌شود که در کار اجرایی در این حد موفق بوده باشد. برنامه‌ریزی‌های ایشان با همکاری حجت‌الاسلام «نظام‌زاده» پایه‌هایی را در سازمان اوقاف بنا نهاد که تا امروز همه فعالیت‌های این سازمان بر همان پایه‌ها بوده و طرح جدیدی ارائه نشده است. احداث دانشگاه‌های علوم قرآنی، مرکز ترجمه قرآن کریم، مسابقات بین‌المللی قرآن، ایجاد چاپخانه قرآن کریم و ده‌ها پروژه دیگر محصول اندیشه ایشان و همکارانش بوده است. امامزادگانی که مراقد مطهرشان گاهی مزبله و محل رفت و آمد معتادها بوده است در دوره ایشان تعمیر و بازسازی شد و در حوزه وقف نیز خدمات ارزشمندی انجام داده‌اند.

قیام نظام اسلامی به مدد قرآن است

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم مرتضی نجفی قدسی، فعال رسانه‌ای کشورمان بخش‌هایی از کتاب زندگینامه آیت‌الله امام جمارانی را ارائه کرد و پس از آن سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان مطالبی پرداخت.

صالحی با اشاره به حدیث «أری نورَالوَحْی والرسالة و اَشُمُّ الریحَ النبوة» بیان کرد: حضرت علی‌(ع) می‌فرمایند: «من نیز کنار و پا به پای پیامبر(ص) بودم، نور وحی و نور رسالت را می‌دیدم و شمیم عطر‌آگین نبوت را استشمام می‌کردم و وقتی وحی بر پیامبر(ص) نازل شد، ناله شیطان را شنیدم». امام علی(ع) از این نقطه آغازین یعنی ایام بعثت تا روز فراق نبی اکرم(ص) کنار پیامبر و کنار قرآن و مسیر بیست و سه ساله وحی بود. شاید از همین جهت باشد که کلمات امام علی(ع) راجع به قرآن کریم ویژگی‌های خاصی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: وقتی به کلمات امام در نهج‌البلاغه نگاه می‌کنیم و آن هنگام که امام به ساحات متن قرآن ورود پیدا می‌کند تا این متن را واشکافی و معرفی کند و بشناساند، واژه‌هایی انتخاب می‌کند که در ارتباط با قرآن بسیار خاص و دارای معانی ویژه هستند.

صالحی تصریح کرد: آنگاه که امام علی(ع) وارد مناسبات و وظایف مخاطبان قرآن و مسلمانان در ارتباط با قرآن کریم می‌شود و هم آنگاه که وارد تفسیر آیات وحی می‌شود، جلوه خاصی را از قرآن کریم عرضه می‌کند. امام، بیانی در همین رابطه دارد که می‌فرماید: «خداوند در عالم نعمت زیاد دارد، اما هیچ نعمتی بدیل قرآن نمی‌شود». وقتی امام می‌خواهد مسیر این نعمت اتمّ الهی را تفسیر کند، آنگونه می‌نمایاند که اگر نگاه سیر و سلوک الی الله وجود داشته باشد، متوجه خواهیم شد که این نعمت بدیل ندارد، در مسیر سیر و سلوک وجودی چیزی مثل قرآن برای ارتقای وجودی نیست و اگر به دنبال تغییر و تحول و خیرات در زندگی فردی و جمعی هستیم، هر خیری با کلید قرآن برای ما گشوده می‌شود.

وزیر ارشاد

صالحی با طرح این سؤال که امام علی(ع) چگونه ما را به ساحات مختلف کارکردهای قرآن نزدیک می‌کند، گفت: در جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته اتفاقات مختلفی رخ داده است. اگر قیامی بوده، به امداد روح الهی و دم قرآنی بوده است که در کشور اسلامی و اهل بیت(ع) گسترانیده شده است. در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه انس با قرآن، تلاوت، حفظ، ترجمه و تفسیر، پژوهش، مسابقات قرآنی و ده‌ها اتفاق دیگر شاهد رشد و ترقی بوده‌ایم و یکی از اتفاقات میمون و مبارک، همین مراسم تجلیل از خادمان قرآن است.

وی در ادامه بیان کرد: در هر دوره از دوره‌های این همایش، افراد منتخب در زمره نخبگان بوده‌اند. این ظرفیت نشان‌دهنده آن است که چگونه در فضای خدمت به قرآن کریم، افراد متعدد دارای شناسنامه و شناسه قابل توجه در حوزه‌های مختلف هستند و هنوز هم هستند افرادی که معرفی نشده‌اند.

تجلیل از 12 خادم برگزیده قرآن 

گزارش ایکنا از بیست و ششمین آیین تجلیل از خادمان قرآن

بر اساس این گزارش در بخش پایانی این مراسم از 12 خادم قرآن کریم با اهدای لوح خادمی قرآن کریم و مبلغ 50 میلیون تومان جایزه نقدی، تجلیل شد. در این بخش از حسین اخوان‌اقدم در رشته آموزش قرآن کریم، کریم پارچه‌باف‌دولتی در رشته مدیریت امور قرآنی، مهدی حسنی در رشته حفظ قرآن، محمدتقی حق‌بین در رشته نشر و تولید محصولات قرآنی، ابوالفضل خزاعی در رشته کتابت قرآن، هاشم روغنی در رشته قرائت قرآن، حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی‌اصفهانی در رشته ترجمه و تفسیر، عبدالهادی فقهی‌زاده در رشته تحقیق و پژوهش و مدیریت امور قرآنی، امیرمحمود کاشفی در رشته آموزش قرآن، محمدرضا مسیب‌زاده در رشته مدیریت امور قرآنی، سیدمحمدداود میرباقری در رشته هنرهای نمایشی قرآنی و رسول فلاح‌زرگران در رشته نرم‌افزار قرآنی تجلیل شد.

نگاهی به حواشی مراسم

همچنین از خدمات آیت‌الله سیدمهدی امام‌جمارانی، به پاس سال‌ها خدمت در ساحت مقدس قرآن کریم تجلیل شد، تجلیلی که بخش زیادی از بیست و ششمین آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم را تحت تأثیر قرار داد و به نظر برخی از حاضران، اصل مراسم خادمان قرآن را به حاشیه برد.

از جمله حواشی و غافلگیر‌ی‌های این مراسم می‌توان به حضور برخی افراد که کمتر انتظار می‌رفت نام آنها در فهرست خادمان قرآن باشد، اشاره کرد. همچنین غیبت سیدداوود میرباقری، کارگردان شناخته شده کشورمان که در بخش هنر قرآنی به عنوان خادم برگزیده شده بود، به چشم آمد، از دیگر خادمان غایب این مراسم می‌توان به امیرمحمود کاشفی اشاره کرد. طولانی بودن زمان برگزاری مراسم، تأخیر در شروع آن، حضور کم‌رنگ فعالان قرآنی کشور، که یکی از دلایل آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، از دیگر حاشیه‌های این مراسم بود.

فقهی زاده

اما با این وجود بزرگ‌ترین حاشیه این مراسم حضور نیافتن رئیس‌جمهور بود تا آخرین مراسم تجلیل از خادمان قرآن در دولتش بدون حضور بالاترین مقام اجرایی باشد. در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حلقه خبرنگاران قرار گرفته بود به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر دلایل حضور نیافتن رئیس‌جمهور پاسخ نداد. وی به ارائه توضیحات کوتاهی در مورد روند انتخاب این خادمان اکتفا کرد. 

انتهای پیام
captcha