موسوعه‌ای که نشان می‌دهد غدیر زنده است
کد خبر: 3986924
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
روی میز مطالعه/ چهارده قرن با غدیر

موسوعه‌ای که نشان می‌دهد غدیر زنده است

کتاب «چهارده قرن با غدیر» نوشته حجت‌الاسلام محمدباقر انصاری پژوهش و موسوعه‌ای برای نشان دادن زنده بودن جریان غدیر تا عصر حاضر است.

موسوعه‌ای که نشان می‌دهد غدیر زنده استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «چهارده قرن با غدیر» نوشته حجت‌الاسلام محمدباقر انصاری است که به همت انتشارات دلیل ما روانه بازار نشر شده است. این اثر پژوهشی با بن‌مایه اطلاع‌رسانی درباره غدیر و مباحث پیرامونی آن از آغاز تاکنون است.

این کتاب دارای طرحی ابتکاری و موسوعه مانند، با گزارش‌هایی مختصر و نمونه درباره غدیر است که از منابع تاریخی، حدیثی و آثار و نوشته‌های پژوهشگران دیگر فراهم شده و انگیزه نگارنده از تألیف آن، ارائه نمونه‌هایی برای نشان دادن زنده بودن جریان غدیر تا عصر حاضر است. 

کتاب «چهارده قرن با غدیر» در هفده بخش سامان یافته است. بخش نخست، گزارش اصل ماجرای غدیر و اعلام ولایت علی(ع) از سوی پیامبر در حجة الوداع، و ماجرای غدیر و سقیفه به عنوان دو جریان رو در رو گزارش شده و سپس نویسنده از اتمام حجت خدا، پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س)، علی(ع) و سایر امامان و صحابه و طرفداران امام علی و نیز، زنانی که با غدیر احتجاج کرده‌اند، سخن گفته و آنها را در چند فصل تبیین کرده است.

کتابشناسی کتاب‌های غدیر

اقرار مخالفان به ماجرای غدیر و بررسی علمی سند و متن حدیث غدیر و کتاب‌هایی که تاکنون درباره آن نوشته شده، و آمار آنها از جهت چاپی و خطی، کشورهای گوناگونی که در آنها درباره غدیر نوشته شده، کتاب‌شناسی کتاب‌های غدیر، مؤلفان شیعه، اسماعیلی و اهل سنت ماجرای غدیر و مؤلفان ناشناخته، از جهت زبان و ملیت، تعداد تألیفات، گرایش‌های تحقیقی و علمی نویسندگان، سخنرانی‌ها و خطبه غدیر، کتاب‌های لاتین، ترکی و سایر زبان ها، مباحث دیگری از بخش‌های این کتاب است.

غدیر در شعر شاعران فارسی‌گو، اردو، عرب مسلمان و مسیحی و غدیر در شعر نو و کلاسیک از صدر اسلام تاکنون، از دیگر گزارش‌های کتاب «چهارده قرن با غدیر» است. در بخش‌های پایانی کتاب نیز از غدیر در دعاها و زیارت‌های رسیده در منابع حدیثی، مسجد بنا شده در غدیرخم و عید و جشن غدیر، سخن گفته شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر انصاری، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین است که تاکنون آثار متعددی همچون اسرار غدیر، بر آستان سپیده، خطابه غدیر، خطبه پیامبر در غدیر، گزارش لحظه به لحظه از معراج پیامبر(ص)، اولین میراث مکتوب از زیارت حضرت زهرا(س)، غدیر در قرآن، قرآن در غدیر، صدای فاطمی فدک و ... از وی منتشر شده است.

برشی از کتاب

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: دشمنان غدیر آن چنان سرعت به خرج دادند که در یک چشم به هم زدن هفتاد روزه، با لشکر عظیمی بر در خانه صاحب غدیر ریختند و آن را به آتش کشیدند و با ضرب و شتم وارد خانه شدند و پیشگامان دفاع از غدیر یعنی فاطمه(س) و فرزندش را به شهادت رسانیدند. آن‌گاه طناب بر گردن صاحب غدیر افکندند و با این قتل عام غدیریان، به خیال خام خود فاتحه غدیر را خواندند؛ معاویه که اکنون بزرگ شده و چنگال‌های تیز و دندان‌های درنده‌اش کارسازتر بود، در طول بیست سال مذبح بزرگی برای غدیر آماده کرد و هزاران نفر از غدیریان را در آن سر برید تا برای کربلا قوی‌تر شوند، و شدند. امام صادق(ع) مذبح کربلا را از بازوی سیاه سقیفه می‌داند و می‌فرماید: «اِذا کُتِبَ الْکِتابُ قُتِلَ الْحُسَیْنُ عَلَیْهِ السَّلامُ»، هنگامی که پیمان «سقیفه» امضا شد امام حسین(ع) به شهادت رسید. غدیر از همان روز کربلا حیات حقیقی خود را آغاز کرد و بعد از پنجاه سال برگ جدیدی از تاریخ خود را ورق زد. با شهادت امام حسین(ع) برای بار دوم آوازه غدیر تا دورترین نقاط دنیا رفت و حتی کفار و مشرکان سرفرازی غدیر را آفرین گفتند.

پرونده علمی غدیر تاکنون در دوران بی‌وقفه هزار و چهارصد ساله‌ای به اجرا در آمده است. ابر مردانی همچون سلمان و ابوذر و مقداد به عنوان شاهدان صدیق غدیر، و علمای وارسته‌ای در مجالس بحث و مناظره، و مؤلفان زبردستی در کتاب‌ها، و واعظان بسیاری بر فراز منبرها و نیز خدمتگزارانی در آحاد جامعه، وظیفه حراست و دفاع از این آرمان بزرگ اسلام را به دوش کشیده‌اند. 

انتهای پیام
captcha