انتخاب‌های بحث‌برانگیز همایش خادمان قرآن
کد خبر: 3986965
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
مروری بر اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

انتخاب‌های بحث‌برانگیز همایش خادمان قرآن

انتشار اسامی 12 برگزیده بیست و ششمین همایش تجلیل از خادمان قرآن، برپایی این همایش همراه با نکوداشت «امام‌جمارانی» یکی از پیشکسوتان فعالیت‌های قرآنی و حواشی این رویداد را می‌توان مهمترین خبر این هفته و حتی هفته‌های اخیر دانست.

به گزارش ایکنا، در هفته‌ای که سپری شد، آئین تجلیل از خادمان قرآن را می‌توان مهم‌ترین رویداد قرآنی این هفته دانست، اتفاقی که حواشی زیادی پیرامون آن شکل گرفت. درگذشت یکی از قاریان جوان کشور، خبر ارتقای کیفیت پخش شبکه قرآن و معارف سیما در آینده‌ای نزدیک، انتشار بسته اختصاصی انتشارات قرآنیوم به مناسبت عید غدیر، تعیین رئیس و دبیر هیئت مدیره سازمان دارالقرآن، فراخوان جمع‌آوری آثار شهید «محسن حاجی‌حسنی‌کارگر» و تأکید بر برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی قرآن تا پایان سال را می‌توان از دیگر خبرهای مهم این هفته دانست.

آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم برگزار شد

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و ششمین دوره آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم که چهارم مردادماه در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد، بیان کرد: در جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته، اتفاقات مختلفی رخ داده است و اگر قیامی بوده، به امداد و مدد روح الهی و دم قرآنی شکل گرفته که در کشور اسلامی و اهل بیت(ع) گسترانیده شده است.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارج‌گذاری به ساحت قرآن کریم و الگودهی به جوانان و نوجوانان را دو هدف برگزاری این دوره برشمرد.

فقهی‌زاده بیان کرد: به عنوان کمترین خدمتگزار در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم تا با همکاری دوستان و همکاران و به ویژه با همکاری انجمن خادمان قرآن، شرایطی برای برگزاری این مراسم فراهم شود تا در چهارمین سال خدمت به مردم در دولت دوازدهم، شاهد برگزاری مراسمی به عنوان تکریم خادمان قرآن در دوره بیست و ششم باشیم. این میسر نمی‌شد، مگر با حمایت های خالصانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که با دو هدف ما را تشویق کردند.

اسامی ۱۲ برگزیده بیست‌وششمین مراسم تکریم خادمان قرآن اعلام شد + زندگینامه

در همایش تجلیل از خادمان قرآن از حسین اخوان‌اقدم در رشته آموزش قرآن کریم، کریم پارچه‌باف‌دولتی در رشته مدیریت امور قرآنی، مهدی حسنی در رشته حفظ قرآن، محمدتقی حق‌بین در رشته نشر و تولید محصولات قرآنی، ابوالفضل خزاعی در رشته کتابت قرآن، هاشم روغنی در رشته قرائت قرآن، حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی‌اصفهانی در رشته ترجمه و تفسیر، عبدالهادی فقهی‌زاده در رشته تحقیق و پژوهش و مدیریت امور قرآنی، امیرمحمود کاشفی در رشته آموزش قرآن، محمدرضا مسیب‌زاده در رشته مدیریت امور قرآنی، سیدمحمدداود میرباقری در رشته هنرهای نمایشی قرآنی و رسول فلاح‌زرگران در رشته نرم‌افزار قرآنی تجلیل شد.

گزارش آئین تجلیل از نکوداشت «امام‌جمارانی»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مشاور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از بیست و ششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم به بیان سخنانی در مورد آیت‌الله سیدمهدی امام‌جمارانی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در دوران امام راحل پرداخت و در ابتدای صحبت‌هایش به انتشار کتاب زندگینامه وی اشاره کرد و گفت: این زندگینامه در دو جلد منتشر شده و با توجه به اینکه کار بازبینی آن را بر عهده داشته‌ام، باید بگویم مشحون از حقایق بسیار ارزشمندی است که برخی از آن‌ها در هیچ کتاب دیگری یافت نمی‌شود. این کتاب از زبان کسی که سال‌ها همراه حضرت امام(ره) بوده، کسی که به صداقت مشهور بوده و کسی که از ریا، تملق و چاپلوسی به دور بوده نشئت گرفته است و لذا جایگاه بسیار فوق العاده‌ای خواهد داشت.

انتخاب‌های بحث‌برانگیز همایش خادمان قرآن

عنوان خادم قرآن، عطیه‌ای در دست مسئولان نیست؛ هوالمنتخب

انتشار یادداشتی از رضا سلامت‌پناه و مصاحبه صریح و بیان برخی حقایق از سوی غلامرضا شاه‌میوه و موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی، حواشی مهم قبل و بعد از برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن بود که همچنان ادامه دارد. شفاف نبودن شیوه انتخاب خادمان، عدم انتخاب بانوان قرآنی در این دوره، متمرکز شدن انتخاب‌ها بر خادمان ساکن در دو سه شهر کشور، فاصله کم زمان برپایی با دور قبل همایش و یک نوع عجله در برگزاری آن، انتخاب و تجلیل از برخی از مدیران امور قرآنی که هنوز مسئولیت دارند! و... برخی از موارد نقد بر این همایش بود.

فقهی‌زاده هدیه مراسم تجلیل از خادمان قرآن را به ۱۰ فعال قرآنی اهدا کرد

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت از اهدای هدیه عبدالهادی فقهی‌زاده، یکی از خادمان قرآنی تجلیل شده در بیست و ششمین دوره مراسم تکریم از خادمان قرآن کریم به اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خبر داد.

وی افزود: براساس درخواست آقای فقهی‌زاده در خصوص اهدای این هدیه به فعالان استان‌های محروم و مرزی و با توافقی که با ایشان صورت گرفت، مقرر شد این هدیه به ۱۰ نفر از فعالان قرآنی استان‌های ایلام، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اردبیل اختصاص پیدا کند.

اضافه شدن میزان جمعیت به شاخص‌های معرفی روستای قرآنی کشور

مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برگزاری جلسه هیئت انتخاب مرکزی طرح ملی «انتخاب روستاهای قرآنی ایران» با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این هیئت در روز پنجم مردادماه خبر داد و گفت: در این جلسه گزارش ناظران اعزامی به ۱۸ روستای منتخب مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در همین رابطه اتخاذ و مقرر شد این تصمیمات به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم شود تا با نظر ایشان تصمیم نهایی در مورد معرفی روستاهای قرآنی در سال ۱۴۰۰ اتخاذ شود.

وی افزود: یکی از مهمترین تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد، لحاظ کردن جمعیت روستا در امتیازدهی نهایی برای معرفی روستای قرآنی بود. بر همین اساس تعداد جمعیت روستا در امتیازبندی نهایی لحاظ شد. از آنجایی که در مرحله قبل، هیئت‌های اعزامی به این روستاها بر‌اساس شاخص‌های قبلی اقدام به امتیازدهی کرده بودند و بحث جمعیت روستا اخیراً به امتیازها اضافه شده است، لذا مقرر شد برای هر کدام از مراحل بررسی، ضریب مشخصی در نظر گرفته شود؛ به این ترتیب امتیاز هیئت انتخاب استانی با ضریب یک و امتیاز ناظران اعزامی از سوی هیئت مرکزی با ضریب سه در نظر گرفته شده است. میانگین این دو امتیاز نیز در جمعیت روستا ضرب شده و خروجی آن امتیاز نهایی هر روستا خواهد بود.

تشریح اقدامات نهضت قرآنی کارکنان و خانواده‌های آجا

در نشست رؤسای مراکز قرآن ادارات تابعه سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با حجت‌الاسلام عباس محمد حسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، آخرین اقدامات پیرامون نهضت حفظ قرآن ویژه کارکنان پایور و خانواده‌های آجا تشریح شد.

شبکه قرآن سیما در ماه‌های آینده HD می‌شود

علیدادی، معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما طی بازدید از بخش‌های مختلف تولید، فنی و آرشیو شبکه قرآن و معارف سیما از فرایند HD سازی این شبکه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امیدواریم با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در استودیو و مراحل تولید برنامه که مدت‌هاست طبق استانداردهای حرفه‌ای در شبکه قرآن انجام شده است، بتوانیم به سرعت برای مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما، خروجی آنتن را با کیفیت HD ارسال نماییم.

ضبط تلاوت‌های ۴k در شبکه قرآن سیما

محمدهادی صلحجو، مدیر گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن و معارف سیما از ضبط تلاوت‌های قاریان بین‌المللی قرآن کریم با کیفیت ۴K در این شبکه خبر داد.

مدیر گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن و معارف سیما ضمن اشاره به تخصصی بودن این شبکه در خصوص تلاوت قرآن کریم و بالا رفتن ذائقه مخاطب در این شبکه بیان کرد: ضبط تلاوت‌های فاخر و با کیفیت از قرائت قاریان بین‌المللی قرآن کریم ویژه ایام ماه محرم آغاز و در ایام محرم و صفر از این شبکه پخش خواهد شد. این تلاوت‌ها را قاریان برجسته کشور قرائت می‌کنند و از این­ رو برای تمامی مناسبت‌ها در اعیاد و شهادت ائمه معصومین و مناسبت‌های ملی و مذهبی به فراخور ضبط آن انجام شود.

تشکیل اتحادیه مدغم با نگاه کاهش تصدی‌گری؛ مهم‌ترین دستاورد قرآنی دولت دوازدهم

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شکل‌گیری اتحادیه یکپارچه قرآنی در دولت دوازدهم با نگاه کاهش تصدی‌گری و توجه بیشتر به حوزه‌های مردمی صورت گرفت. به نظرم یکی از اتفاقات قابل توجه که در دولت دوازدهم با نگاه کاهش تصدی‌گری و توجه بیشتر به حوزه‌های مردمی در تمامی فعالیت‌ها به ویژه فعالیت‌‌های دینی صورت گرفت، همین ایجاد یک اتحادیه منسجم و یکپارچه قرآنی بود که ان‌شاءالله بیش از گذشته فواید خود را نشان خواهد داد.

دانلود بسته اختصاصی انتشارات قرآنیوم به مناسبت عید غدیر

همزمان با دهه امامت و ولایت و ایام عید غدیر خم، انتشارات قرآنیوم بسته اختصاصی خود را در قالب نرم‌افزار موبایلی خم غدیر در اختیار مخاطبان قرار داد.

این بسته شامل بازآفرینی متن خطبه غدیر با دستخط منسوب به حضرت رسول اکرم‌(ص)، بازآفرینی متن زیارت غدیریه با دستخط منسوب به امام هادی(ع)، بازآفرینی متن کامل قرآن کریم تحت عنوان مصحف علی(ع) با دستخط منسوب به حضرت امیر المومنین علی(ع) و بازآفرینی متن کامل نهج‌البلاغه با دستخط آن امام همام است.

تأکید بر برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی قرآن تا پایان سال

جلسه تجلیل از عوامل اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم پنجم مردادماه با حضور معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد برگزار و طی آن بر اجرای دوره دوم این نمایشگاه تا پایان سال تأکید شد.

در بخشی از این جلسه معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از عوامل اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم بر مستندنگاری و تجربه‌نگاری این دوره از نمایشگاه تأکید کرد.

اعلام آخرین مهلت ثبت‌نام در دهمین دوره طرح ملی تلاوت

حسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت از فرصت یک‌ماهه ثبت‌نام در دهمین دوره طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) از ۲۵ تیرماه تا ۲۵ مردادماه خبر داد و گفت: در این دوره ثبت نام دختران علاقه‌مند در گروه سنی ۱۰ تا ۱۵ سال نیز در سراسر کشور انجام می‌شود، از ابتدای شهریورماه پیش‌نیاز دوره به صورت مجازی و بعضا حضوری برگزار خواهد شد. از اواسط مهرماه نیز نخستین ترم دهمین دوره طرح ملی تلاوت ویژه دختران در گروه سنی ۱۰ تا ۱۵ سال و پسران در گروه سنی ۸ تا ۱۴ سال آغاز می‌شود.

فراخوان جمع‌آوری آثار شهید «محسن حاجی حسنی کارگر»

دبیرخانه حفظ و نشر آثار شهیدمنا، حاج «محسن حاجی حسنی کارگر»، طی فراخوانی عمومی، اقدام به جمع‌آوری آثار این شهید کرده است. این آثار در موضوعات تلاوت‌های صوتی و تصویری، عکس، خاطرات و دلنوشته است. چنانکه افرادی راه ارتباطی برای اخذ آثار از سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات مراکز استان و شهرستان‌های سراسر کشور دارند، به دبیرخانه جهت اقدام معرفی کنند.

راه‌اندازی کانون‌ قرآن ویژه دانشجویان خارجی دانشگاه‌های علوم پزشکی

کانون قرآن دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به منظور برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی برای دانشجویان بین‌الملل این دانشگاه راه‌اندازی شد. این کانون همزمان با برپایی سلسله کارگاه‌های آموزشی که شامل آموزش تجوید، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است، آغاز به کار کرده است. این کارگاه ویژه دانشجویان دختر بوده و روزهای یکشنبه هر هفته رأس ساعت ۲۱ در سالن جلسات خوابگاه این دانشجویان برگزار می‌شود.

اولین جلسه از این جلسات آموزشی، سوم مردادماه ۱۴۰۰، با حضور اساتید و تعداد معدودی از دانشجویان در خوابگاه محل اسکان این دانشجویان و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، با توجه به آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی کشور، برگزار شد.

رئیس و دبیر هیئت مدیره سازمان دارالقرآن تعیین شد

پس از برگزاری جلسه هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم در بیست و نهم آبان ۱۳۹۹ اساسنامه جدید این سازمان به تصویب رسید و در آن علاوه بر حفظ ارکان پیشین، رکن هیئت مدیره نیز به ساختار این سازمان افزوده شد.

در جلسه هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم، حسین اسدی، مشاور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، حجج اسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سیدمصطفی حسینی با رأی اکثریت تا پایان سال ۱۴۰۰ به عنوان هیئت مدیره این سازمان انتخاب شدند.

«اکبر سلامی» از قاریان جوان کشور درگذشت

اکبر سلامی، قاری ممتاز کشور و از شاگردان سیدمحسن خدام‌حسینی و محمدحسین سعیدیان، ششم مردادماه به علت ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

توزیع بسته‌های «روشنا» در جلسات خانگی قرآن

پویش جلسات خانگی قرآن کریم به مناسبت نزدیک شدن به عید غدیر خم، بسته‌های فرهنگی «روشنا» را در میان جلسات خانگی توزیع می‌کند. این طرح مردمی، ویژه­ فعالان عرصه­ جلسات خانگی است که قصد دارند در ایام دهه ولایت و عید سعید غدیر خم نسبت به اطعام و برگزاری جشن در سطح محله اقدام کنند.

بهره‌مندی از الحان فارسی؛ ویژگی‌ متفاوت ترتیل «آوای معرفت»

در آئین رونمایی از پروژه قرآنی آوای معرفت در اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد سجادی، معاون مرکز رایانه حوزه علمیه اصفهان، تلاوت در گام بالا و استفاده از الحان فارسی را از ویژگی‌های متفاوت این قرائت کامل قرآن کریم به‌صورت ترتیل عنوان کرد. نکته دیگر در این تلاوت، توجه به وقف و ابتدای برخی از آیات در رأی شیعیان است.

آزادی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر بدون محکومیت در پرونده

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد، نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه اهواز در برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر گلایه نداشتن از مردم برای اعتراضات اخیر، گفت: درخواست صادقانه من این است که رأفت اسلامی شامل افرادی که بدون وابستگی در اعتراضات حضور داشته و دستگیر شده‌اند، شود.

وی به برخی خدمات استان خوزستان و اهالی این استان به کشور اشاره کرد و گفت: مردم خوزستان در هشت سال دفاع مقدس مشکلات متعددی را تحمل کردند و بعد از آن هم جراحات بعد از جنگ را تحمل کردند.

انتهای پیام
captcha