از غدیر علوی تا غدیر مهدوی
کد خبر: 3986980
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
یادداشت/

از غدیر علوی تا غدیر مهدوی

امروزه دشمنان خارجی انقلاب اسلامی، همان دشمنان غدیر خم و ظهور بوده و در حداکثر تلاش علیه اسلامند و متأسفانه برخی جریانات سیاسی داخلی کشور نیز همواره مشکل‌تراشی می‌کنند.

دشمنان انقلاب اسلامی؛ دشمنان غدیر و ظهور /  از غدیر علوی تا غدیر مهدویبه گزارش ایکنا، مسئله غدیر شاید مهمترین مسئله‌ای باشد که جهان اسلام به خود دیده است. روز غدیر بود که سره را از ناسره و محبان و دشمنان ولایت را از یکدیگر تشخیص داد. بنابر روایات موجود از معصومین(ع) کسانی که ولایت حضرت امیر(ع) و معصومین(ع) را با عمق جان خود فهمیده و درک کرده باشند، همان کسانی هستند که منتظران واقعی ظهور نیز هستند. در دوران کنونی نیز انقلاب اسلامی ما ادامه‌دهنده راه همان کسانی است که در طول تاریخ در برابر دشمنان ولایت ایستادند و همواره در فکر زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) بودند.  در این زمینه سیدجواد هاشمی فشارکی یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار  داده است که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.     

پس از بعثت آخرین پیامبر الهی(ص) با تضمین بخشی تداوم ولایت مسلمین، پس از رسالت نبوی، واقعه غدیر خم بزرگترین رویداد جهان اسلام است؛ چراکه زمین تا پایان عمر جهان از حجت خدا خالی نماند. این مهم دارای سیر تحول بوده است:

1- ظهور اسلام : واژه «اسلام» از ریشه «سلم» به معنای صحت و سلامت و مبرا از هر عیب و نقص بوده و آخرین و کامل‌ترین دین الهی برای بشر تا پایان عمر جهان است . حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده الهی بوده و پیامبر دین متکامل و مترقی است. معجزه وی برای قرون متمادی قران کریم بوده که علاوه بر اعجاز بیانی‌ و نزول‌ با فصاحت و بلاغت، حاوی تمامی دستورات الهی برای بشر در زمینه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی در نهایت شگفتی‌های‌ بیانی ‌است. قرآن نسخه شفابخش نیازهای روحی و مادی زندگانی دنیا بوده که سعادت آخرت را نیز به همراه دارد .

لکن دشمنان اسلام که تاب و تحمل آن را نداشتند، در انتظار رحلت پیامبر(ص) بوده تا آن را خاتمه یافته تلقی کرده و یا مصادره کنند. اما اراده خداوند بر خالی نبودن زمین از حجت و تداوم بخشی این دین الهی بود تـا آنـکـه بینات و احکام خدا باطل نشده و جاری شود.

2- غدیر خم: در سال دهم هجرت، به امر الهی، آخرین سفر پیامبر(ص) به مکه مکرمه برای تعلیم حج و اعلام ولایت ائمه اطهار (ع) براساس آیه «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» صورت می‌گیرد. ایشان آخرین خطابه خود را برای همه اعصار بیان کردند که « هر کس من مولای اویم، پس علی مولای اوست» و سپس دعا می‌کنند. پیامبر(ص) اکمال دین و اتمام نعمت را با ولایت علی(ع) و فرزندانش را اعلام فرمودند. آنگاه رضایت الهی در آیه «الْیوْمَ .... رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دین» اعلام می‌شود.

3 - دشمنان غدیر: خداوند در باره واقعه غدیر می‌فرماید: «امروز کافران از (نابود شدن) دین شما مأیوس و نومید شدند». اما دشمنان دست‌بردار نشدند، نخستین امام منصوب پیامبر رحمت و نیز 10 امام بعدی را به شهادت رساندند و تقدیر الهی بر این قرار گرفت که آخرین آن‌ها، حضرت مهدی(عج) در غیبت به سر ‌برد. در عصر غیبت کبری، بنا به روایاتی مانند «در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجت خدا بر آنانم»، ولی فقیه همانند جانشین امام (عج) و نقش زعامت و سرپرستی جامعه اسلامی را بر عهده دارد، ولی دشمنان اسلام و منحرفین در طول تاریخ غاصبان حکومت مسلمین بودند.

4- غدیر انقلاب اسلامی: پس از حکومت پنج ساله علوی، دشمنان اسلام تداوم حکومت سایر ائمه(ع) را مانع شدند و پس از آن نیز علمای اسلامی در طول تاریخ تلاش‌ها و مبازرات فراوانی داشتند، ولی امکان تشکیل حکومت اسلامی میسر نشد تا اینکه انقلاب اسلامی با سخنرانی امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ آغاز و در بهمن 1357 نظام ستم‌شاهی ساقط و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه اصل ولایت فقیه شکل گرفت. 10 سال کشور تحت زعامت امام خمینی(ره) و سپس، از سوی امام خامنه‌ای تداوم یافته است، لذا می‌توان گفت که غدیر خم در غدیر انقلاب اسلامی تجلی و تداوم یافته است.

حقیقتاً امامین انقلاب کشتی انقلاب را از طوفان‌های دشمنان خارجی و فتنه‌های داخلی و بحران‌ها و سوءمدیریت‌ها، به ساحل نجات هدایت کرده‌اند که اگر این عنایت الهی نبود، دوران بدتر از ستم‌شاهی برکشور حاکم می‌شد.

5 - غدیر انقلاب زمینه‌ساز ظهور: از منظر امام خامنه‌ای، انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی زنده و پویا در برابر چشم مسلمانان جلوه‌گر شده و این الگو، «تمدن غرب و شرق» و نظام سلطه جهانی را به چالش کشیده است. ایشان پس از تبیین الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در دهه چهارم انقلاب، مراحل پنج‌گانه ایجاد تمدن نوین اسلامی را تبیین کرده و با صدور بیانیه‌ «گام دوم انقلاب اسلامی» در چله انقلاب برای «برداشتن گام بلند انقلاب» و «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی»، «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را نوید داده و آمادگی و هموارسازی برای طلوع و ظهور خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) در جهان ظلمت‌زده را بشارت داده‌اند.

6- غدیرحکومت مهدوی: بر اساس روایات دوازدهمین و آخرین امام(عج)، پس از غیبت کبرا، ظهور و قیام خواهد کرد. نشانه‌های متعددی نیز برای ظهور آن حضرت ذکر شده‌، ولی زمان دقیق ظهور مشخص نشده است، لکن مهمترین نشانه‌ای که ذکر شده، پس از «ظلم و ستم فراگیر و فتنه‌ای که بر هر خانه‌ای وارد می‌شود». چنانچه هم‌اکنون مشاهده می‌شود، اکثر مردم جهان تحت انواع ظلم‌ها از سوی حاکمان ظالم و ظلم فکری و فرهنگی در جریان است و سازمان‌های بین‌المللی تحت سلطه ظالمان جهانی گوش شنوایی نداشته و اعتراضات حتی به جوامع غربی نیز کشیده شده و روبه گسترش است. در چنین شرایطی امام مهدی(عج) جهان را از ستم و حاکمان زورگو رهانیده و جامعه‌ای پر از عدل و داد را به وجود خواهد آورد. طبق روایات متعدد، شیعیان به انتظار فرج و مهیای ظهور امام زمان بودن، ترغیب شده و جزء برترین اعمال به شمار آمده است .

7- سخن پایانی: دشمنان خارجی انقلاب اسلامی، دشمنان غدیر خم و ظهور بوده و در حداکثر تلاش علیه اسلامند و برخی جریانات سیاسی داخلی کشور نیز همواره مشکل‌تراشی می‌کنند. به مصداق این حدیث نبوی «هر کس از ولایت ائمه(ع) سرباز زند اعمال نیکش سقوط می‌کند و در جهنم خواهد بود». لذا هر کس از ولایت جانشین ائمه(ع) و غدیر انقلاب سرباز زند، مانع ظهور تلقی شده و مشمول این فرمایش پیامبر خواهد شد .

کمک به ظهور امام زمان(عج) یکی از مهمترین وظایف مسلمانان بوده و باید با زمینه‌سازی معماری نظام نوین جهانی، آمادگی‌های لازم را به وجود آوریم، در غیر این صورت همانند بنی‌اسرائیل و کوفیان بوده که حضرت موسی(ع) و امام حسین(ع) را تنها گذاشتند.

ثمره نهایی غدیر، با ظهور مهدی(عج) و برقراری حکومت عدل مهدوی به نتیجه نهایی خواهد رسید و بر اساس وعده الهی، پرچم این انقلاب به دست صاحبش داده خواهد شد و سخت می‌توان باور کرد کسی غدیر خم را قبول داشته باشد، ولی غدیر انقلاب را قبول نداشته و التزام عملی به ناخدای کشتی نجات نداشته باشد که بی‌سربازی انقلاب نتوان سرباز امام مهدی (عج) شد؛ چراکه غدیر انقلاب، تداوم بخش و احیاگر غدیر خم است و زمینه‌ساز غدیر مهدوی خواهد بود. در شرایط انبوه تهدیدات دشمنان اسلام، راه نجات دنیا و آخرت دیگری وجود ندارد و حیات انقلاب جهانی اسلام در گرو پاسداری از غدیر انقلاب اسلامی است.

یادداشت از سیدجواد هاشمی فشارکی

انتهای پیام
captcha