اعلام ویژه برنامه‌های جشن عید غدیر در حرم مطهر رضوی
کد خبر: 3987069
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

اعلام ویژه برنامه‌های جشن عید غدیر در حرم مطهر رضوی

به‌همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، همزمان با شب و روز عید غدیر ویژه برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی در حرم علی بن موسی الرضا(ع) برگزار می‌شود.

ویژه برنامه‌های جشن عید غدیر در حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، همزمان با شب عید غدیر، مصادف با چهارشنبه ۶ مردادماه، مراسم جشنی در صحن پیامبر اعظم(ص) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر، مداحی مهدی میرداماد و حجت‌ بحرالعلوم از مداحان و ذاکران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و شعرخوانی احمد علوی از ساعت ۱۹ تا ۲۲:۳۰ برگزار می‌شود.

اجرای سرود، قرائت صلوات خاصه حضرت رضا(ع)، نمایش آئینی، دکلمه‌خوانی و... از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

از دیگر برنامه‌های شب عید غدیر برگزاری مراسم مجازی شعرخوانی «رسم دعبل» ویژه خواهران است که از ساعت ۱۵ در محل رواق دعبل و مدرسه خیرات‌خان برگزار می‌شود.

مراسم روز عید غدیر نیز مصادف با پنجشنبه ۷ مرداد ماه از ساعت ۱۱:۴۵ در رواق امام خمینی(ره) آغاز می‌شود که در آن حجت‌الاسلام محمدرضا طاهریان درسخنانی به بررسی موضوع امامت، ولایت و مهدیت خواهد پرداخت. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی در شام عید غدیر در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی سخنرانی خواهد کرد.

برگزاری کرسی‌های تلاوت رضوی در جوار عترت در شب و روز عید غدیر در محل ایوان مقصوره گوهرشاد از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده این ایام در حرم مطهر رضوی است.

تمهیدات لازم برای میزبانی از زائران حرم رضوی در عید غدیر

همچنین به‌مناسبت عید سعید غدیر خم، تمهیدات لازم برای میزبانی از زائران بارگاه مطهر امام رضا(ع) و مفروش کردن بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع از اماکن متبرکه رضوی به ‌صورت ویژه برای رعایت فاصله‌گذاری انجام می‌شود و همزمان با دهه امامت و ولایت، بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) آماده میزبانی از زائران و مجاورانی می‌شود که در شب و روز عید فرخنده غدیر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به این سرای بهشتی مشرف می‌شوند.

در این راستا فرش‌آرایی ویژه صحن‌های مرکزی و پیرامونی با ۱۳۰ هزار مترمربع و رواق‌ها با ۲۶ هزار مترمربع در دستور کار قرار دارد و تمام پیش‌بینی‌های لازم برای مفروش کردن حرم مطهر به‌ویژه در زمان اقامه نماز و برگزاری جشن‌ها لحاظ شده است.

خادمیاران بخش نظارت بر خدمات فرش اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی نیز کیفیت انجام خدمات این حوزه، از چیدمان تا نظافت فرش‌ها را در قالب بازدیدهای مستمر و شبانه‌روزی رصد می‌کنند تا در صورت نیاز، فرش‌های پهن‌شده با فرش‌های موجود در انبار تعویض شود یا برای شست‌وشو به قالی‌شویی منتقل شود.

در سایر روزها به ‌طور میانگین ۱۵۰ تخته فرش حرم مطهر رضوی به قالی‌شویی ارسال و شست‌وشو می‌شود که به‌مناسبت فرارسیدن عید غدیر و در ایام دهه ولایت، این میزان به ۶۰۰ تخته فرش در روز افزایش یافته است.

فرش‌های مورد استفاده در حرم مطهر رضوی پس از بررسی‌های تخصصی کارشناسان خبره خریداری می‌شود تا کیفیت بالایی داشته باشد، برای نمونه تراکم الیاف فرش‌های ماشینی به‌گونه‌ای است تا مقاومت خوبی زیر پای زائران داشته باشد. فرش‌های دستبافت این آستان مقدس هم بارنگ‌های گیاهی رنگ‌آمیزی شده تا در زیر آفتاب کم‌رنگ نشود.

انتهای پیام
captcha