بایسته‎‌های دوران انتظار / ارتباط با ائمه در رضایت آنان است
کد خبر: 3987296
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۹

بایسته‎‌های دوران انتظار / ارتباط با ائمه در رضایت آنان است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری روایتی از امام محمد باقر(ع) به تبیین ضرورت‌ها و بایسته‌های دوران انتظار پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 8 مردادماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «نسیم انتظار» به تبیین ضرورت‌ها و بایسته‌های دوران انتظار پرداخت و گفت: یکی از وظایف خاصی که همه ما نسبت به آن تکلیف داریم که رعایت کرده و در خودمان ایجاد و تقویت کنیم، آمادگی دائمی و پیوسته است.

وی افزود: قطعاً از وظایف همه‌ ما همان استعداد و آمادگی است، یعنی آماده‌باشِ دائمی. منتظران امام زمان(عج) اعم از زن و مرد باید پیوسته این آمادگی در آن‌ها ایجاد باشد.

حدائق بیان کرد: از امام باقر (ع) در ذیل آیه‌ 200 سوره آل عمران «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا» سئوال شد، امام توضیحی را بیان فرمودند إِصْبِرُوا عَلي أَداءِ الْفَرائِضِ؛ این‌که خدا می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید «اِصْبِرُوا» صبر و شکیبایی را پیشه کند. صبر، یعنی صبرِ بر اداء فرائض. نماز از واجبات است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: قطعاً نماز خواندن، صبر می‌خواهد. اگر نماز خواندن، کارِ سهل و آسانی بود، همه نماز می‌خواندند، لذا معلوم می‌شود که کار دشواری است که همه قدرت و طاقت تحمل این فریضه‌ الهی را در خودشان ایجاد نمی‌کنند. إِصْبِرُوا عَلي أَداءِ الْفَرائِضِ. نماز از واجبات است. صبر و شکیبایی می‌خواهد. حجاب، از واجبات است، صبر و شکیبایی می‌خواهد. پرداختِ خمس، از واجبات است و صبر و شکیبایی می‌خواهد. بعضی‌ها صبر ندارند لذا مشاهده می‌کنیم بعضی‌ها را که سال‌های مدید از عمرِ آن‌ها می‌گذرد ولی خمس نمی‌‌پردازند، نماز نمی‌خوانند، یا حوصله‌ حج به جا آوردن ندارند.

وی با بیان اینکه امام باقر(ع) فرمودند این «إِصْبِرُوا» که قرآن می‌فرماید «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا»، به معنی صبر بر واجبات است؛ همچنین اینکه خدا می‌فرماید «وَ صابِرُوا» یعنی صبر در برابر دشمنان، گفت: قطعاً مسلمان‌ها دشمن دارند و دشمن‌ها هم دست روی دست هم نمی‌گذارند. در تاریخ گذشته‌ اسلام و در تواریخ انبیا گذشته، پیوسته دشمنانی سرسخت، این‌ها داشتند که شیطنت می‌کردند و در نظام خلقت، هیچ‌کس به اندازه‌ پیغمبر(ص)، مورد ایذاء و اذیت قرار نگرفت. این جمله‌ای که از رسول خدا(ص) نقل شده که پیامبر فرمود مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ. هیچ پیامبری به اندازه‌ من، مورد اذیت و آزار واقع نشد.

حدائق با تأکید بر اینکه هرچه انسان پاک‌تر و درست‌تر، شیطنت دشمنان، جدی‌تر و بیش‌تر است، گفت: امام راحل فرمودند زمانی باید نگران باشیم که دشمنانِ ما، از ما تعریف کنند. اصلاً یکی از راه‌های شناسایی خودمان این است که ببینیم آن‌هایی که با خدا و دین زاویه دارند، از ما چگونه دارند یاد می‌کنند. اگر دشمنانِ دین و فضیلت، از کسی تعریف کردند، این جای تأمل دارد که ما چه کار کردیم که شیطان و شیطان‌صفتان، از ما دارند به نیکی یاد می‌کنند.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: قطعاً آن کسی که در مسیر خداست و آن‌هایی که با خدا زاویه دارند و با دین زاویه گرفته‌اند و مخالفت می‌کنند و عداوت و دشمنیِ خودشان را به سرحدِ کلمه خواهند رساند، با هم فرق دارند.

وی یادآور شد: امام فرمود «صابروا» یعنی «وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ» در برابر دشمنانتان شکیبا باشید و خسته نشوید، نَبُرید و مقاوم باشید. «وَ رابِطُوا»، امام فرمود «وَ رابِطُوا إِمامَكُمُ الْمُنْتَظَرُ»؛ با امام منتظرتان ارتباط برقرار و ربط پیدا کنید. این «وَ رابِطُوا إِمامَكُمُ الْمُنْتَظَرُ» که امام باقر(ع) می‌فرماید، یعنی امامتان را بشناسید؛ رضایتِ امام شما چیست، شما چه وظیفه‌ای در برابر این امام دارید، چگونه باید زندگی کرد که این امام، از ما رضایتمند باشد و خشنود باشد، با این امام ارتباط برقرار کنید به این معنا که رضایت او را در زندگی خودتان قرار بدهید.

حدائق با تصریح اینکه از روایت مذکور استفاده می‌شود که این آماده‌باشِ دائمی باید در زندگیِ انسان‌ها ایجاد شود، گفت: ارتباط با ائمه، نه فقط به قصد دیدارِ ائمه بلکه رضایت ائمه مهم است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: «رابِطُوا» یعنی به گونه‌ای عمل کنیم که پیوند روحی‌تان با امام برقرار شود. حالا امام را هم اگر ندیدید، ندیدید. ولی امام، از رفتارِ شما و عملکردِ شما راضی باشد. زندگی، تجارت، تربیت، صله‌ رحم، سفر، حذر و عملکرد ما مورد تأیید وجودِ مقدس ولی‌عصر(عج) باشد.

وی همچنین یکی دیگر از وظایف خاص منتظران در دوران عصر غیبت را بزرگداشت نام و یاد حضرت دانست و گفت: باید نامِ امام زمان(عج) را تکریم و یادِ حضرت را احیا کنیم.

حدائق با یادآوری سخنان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی که فرمودند امروز، غریب‌ترین فرد، وجودِ مقدس امام عصر(عج) است، گفت: این تعبیر آن مرجعِ بزرگ بود، لذا نام حضرت را باید تکریم کنیم. امروز امام حی ما، امام زمان(عج) است پس بزرگداشت نام ایشان یکی از وظایف منتظران است.

انتهای پیام
captcha