شکل‌گیری خانواده اخلاق‌مدار در سایه ولایت
کد خبر: 3987341
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

شکل‌گیری خانواده اخلاق‌مدار در سایه ولایت

امام جمعه ابهر گفت: اگر لازم باشد که انسان، برای رسیدن به کمال از یک نردبان چند پله‌ای صعود کند، به طور حتم اولین پله این نردبان تشکیل خانواده است و در سایه ولایت می‌تواند خانواده‌ای اخلاق‌مدار را به خوبی شکل دهد.

شکل‌گیری خانواده اخلاق‌مدار در سایه ولایتبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر، 8 مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه ابهر با شرح خطبه غدیر اظهار کرد: «مَعاشِرَ النّاسِ، التَّقْوى، التَّقْوى، وَ احْذَرُوا السّاعَةَ كَما قالَ اللَّهُ اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَىْ ءٌ عَظيمٌ اُذْكُرُوا الْمَماتَ وَ الْمَعادَ وَ الْحِسابَ وَ الْمَوازينَ وَ الْمُحاسَبَةَ»، تقوای الهی به این است که همه بدانند روزی در محضر ذات اقدس احدیت حاضر شده و جوابگو خواهیم بود و لذا تقوای الهی اقتضا می‌کند که همیشه به یاد مرگ و حساب و کتاب باشیم و این مهم نیز عملی نخواهد شد، مگر اینکه با ولایت زندگی کنیم.

وی با اشاره به اینکه رسول الله(ص) در خطبه غدیر مسئله بیعت با حضرت علی(ع) و اولاد علی را مطرح فرمودند و متأسفانه آن روز خواص بی‌بصیرت از راه علی (ع) جدا شدند و نوع نگاهشان به پیامبر با نگاهشان، رفتارشان و تبعیتشان با امام علی (ع) فرق پیدا کرد، ادامه داد: همین نگاه موجب یک انحراف بزرگ شد که هم اکنون نیز دنیا در این انحراف است و متأسفانه در انقلاب ما نیز بعضی از این اتفاقات می‌افتد و تعدادی از خواص بی‌بصیرت همان راه را می‌روند.

رحیمی به سالروز نزول سوره هل اتی در شأن اهل بیت(ع) و روز خانواده اشاره کرده و افزود: سوره دهر به انسان این هشدار را می‌دهد که انسان شناسنامه اولی خود را که از یک قطره آب خلق شده فراموش نکند. اگر انسان را از ولایت جدا کنیم جز یک جنازه عمودی چیزی دیگری نخواهد بود. تعریف انسان با ولایت است و منهای ولایت انسان هیچ و پوچ است. انسان در سایه ولایت می‌تواند یک خانواده‌ای را تشکیل دهد و در این خانواده به اوج اخلاق برسد و اگر لازم باشد که انسان، برای رسیدن به کمال از یک نردبان چند پله‌ای صعود کند، به طور حتم اولین پله این نردبان تشکیل خانواده است.

وی تصریح کرد: در محیط خانواده‌ای که بر اساس معیارهای اسلامی تشکیل شده باشد، آرامش و آسایش جسم و جان انسان تامین و در صفا، صمیمیت، همفکری، همدردی و هماهنگی آن، زنگارهای پریشانی و خستگی‌های عصبی و جسمی زدوده می‌شود و انسان می‌تواند با تعاون و محبت و یکی شدن، نیرومندتر و مستحکم‌تر شود اما افسوس که در اثر غفلت خانواده‌ها در بعضی از آنها شالوده مهر و محبت گسسته است و ماهواره‌ها  و گوشی‌ها و اینترنت به خانه‌ها حکومت می‌کنند. افزایش مد غربی، فرهنگ ابتذال و برهنگی، افزایش طلاق و عادی شدن آن در جامعه دینی پسندیده نیست.

خطیب نماز جمعه ابهر در ادامه از قوای سه گانه درخواست کرد: در فکر شالوده خانواده باشند و اجازه ندهند خانواده‌ها از نظر اقتصادی و فر هنگی از هم پاشیده شوند. یکی از بسته‌های مصرفی خانواده ها فضای مجازی است که متاسفانه این فضا کاملاً نابسامان بوده و خانواده‌ها را به شدت تهدید می‌کند. باید در سبد معیشتی زندگی خانواده‌ها نسبت به میزان مصرف فضای مجازی دقت لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه از میزان و سطح استفاده انسان‌ها از رسانه و فضای مجازی با تعبیر «رژیم مصرف» یاد می‌شود، بیان کرد: در حقیقت سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی، مشخص می‌کند کدام مواد مضر هستند و کدام مفید و از هر ماده‌ای برای چه سنی و چه نسبتی باید مصرف شود تا فرد سالم بماند. «رژیم مصرف رسانه‌ای» مهمترین عامل و ابتدایی‌ترین عامل برای بهره‌بردن صحیح از رسانه و همچنین سلامت رفتاری است. یکی از منافع یادگیری سواد رسانه‌ای مشخص شدن رژیم مصرف رسانه‌ای افراد است. تعریف ساده این واژه یعنی چه کسی، چه رسانه‌ای چه مقدار و چه وقت و در چه مکانی و چه هدفی استفاده کند.

امام جمعه ابهر افزود: در بین اقشار مختلف مصرف کننده‌ رسانه و فضای مجازی، خانواده و به‌تبع آن، فرزندان اعم از کودکان و نوجوانان و جوانان به‌دلیل اهمیت این قشر، از اصلی‌ترین مباحث سواد رسانه‌ای و فضای مجازی است. در حقیقت سؤال اساسی این است که با توجه به‌فوائد و آسیب‌های فضای مجازی، چگونه باید در عین استفاده از آن، آسیب‌هایش را کاهش و خود نیز همراه فرزندانمان باشیم؟ راه غلبه بر هراس، فهم و آگاهی است. همانطور که به‌فرزندانمان شنا کردن را می‌آموزیم و دیگر از رفتن‌شان به‌استخر نمی‌ترسیم، باید به‌آنها مهارت‌های حضور در فضای مجازی را بیاموزیم و لحظه به‌لحظه نگران آنها نباشیم. گام بعدی ایجاد اعتماد و عدم برخورد سلبی با خطاهای احتمالی رخ داده از روی فرزندانمان در این فضاست.

وی ابرز کرد: از این مرحله به‌بعد باید وارد فاز اجرایی همراه با فرزند در فضای مجازی شویم این بخش اگر با موفقیت همراه شود دیگر نباید نگران آسیب جدی او در فضای مجازی بود. رسانه و فضای مجازی، در صورت هوشیاری ما، همکار ما خواهد بود و در صورت غفلت ما، رقیب ما به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha