فراخوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به ۶۲ کشور جهان
کد خبر: 3987555
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵

فراخوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به ۶۲ کشور جهان

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی از ارسال فراخوان سیزدهمین دوره این جشنواره به مراکز علمی، فرهنگی، مذهبی، پژوهشی، انتشاراتی و اندیشمندان ۶۲ کشور جهان خبر داد.

فراخوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به 62 کشور جهانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، مهدی قیصری‌نیک، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی،  اظهار کرد: فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی با همکاری نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی و بخش امور بین‌الملل دبیرخانه این جشنواره به رایزن‌های فرهنگی و خانه‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور ارسال شده است که از آن طریق به تمام مراکز اسلامی و فعالان حوزه فرهنگ اسلامی ارسال شود.

وی ادامه داد: تاکنون فراخوان جشنواره برای 62 رایزنی فرهنگی در کشورهایی از سه قاره جهان ارسال شده است و علاوه بر قرارگیری این فراخوان بر روی سایت این مراکز، از طریق آن‌ها به مراکز فرهنگی و شخصیت‌های مرتبط با جشنواره نیز اطلاع‌رسانی شده است.

قیصری‌نیک با بیان اینکه این فراخوان به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه و اردو ترجمه شده است، افزود: این بروشور توسط برخی از نمایندگی‌ها مانند رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به زبان ملی کشور میزبان نیز ترجمه شده است.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی هدف از این جشنواره را ترويج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعاليت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری مرتبط با سيره و ابعاد مختلف شخصيت امام رضا(ع)، شناسايی، تجليل و حمايت از پديدآورندگان آثار برتر علمی، فرهنگی و هنری در این زمینه و گسترش گفتمان تمدن نوين اسلامی ذکر کرد.

محورهای سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی

وی به بخش‌های مختلف این جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی بخش‌های مختلفی مانند کتاب‌های چاپی، کتاب‌های ديجيتال و گويا، پايان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی و حوزوی، آثار چاپ نشده، ناشران فعال، بين‌الملل(شامل آثار نگارش‌يافته به زبان‌هاي زنده و پُرمخاطب جهان در موضوع جشنواره)، جايزه سراج( برترين اثر ترجمه شده از زبان فارسی به زبان‌های زنده و پُرمخاطب جهان(نهضت ترجمه معکوس) و بخش جايزه عالم آل محمد(ص)(برترين ناشر خارجی فعّال در حوزه علوم اسلامی و معارف اهل‌بيت) را در بردارد.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به شرایط ارسال آثار پرداخت و اظهار کرد: همه آثار ارسالی به جشنواره باید با موضوعاتی در خصوص امام رضا(ع) و خاندان آن حضرت (امام موسی‌کاظم(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع)، امام مهدی(عج)، حضرت حسين‌بن‌موسی‌الکاظم(ع)، حضرت احمدبن‌موسی‌الکاظم «شاه‌چراغ»(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) باشد.

وی از پیش‌بینی بخشی با عنوان «بخش ویژه» در این جشنواره خبر داد و بیان کرد: این بخش به پيگيری و اجرای رهنمودهای توليت معزز آستان قدس رضوی در اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی اختصاص یافته است، همچنین آثار نگارش یافته در این موضوعات از حمایت ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

قیصری‌نیک تصریح کرد: «ارائه راهبردها و راهکارهای عملی برای ارتقای مفهومی و عملی زيارت و گسترش جايگاه معرفتی آن و توازن جنبه‌های احساسی و عقلانی زيارت»، «ارائه راهکارهای عملی برای توسعه شناخت و معرفت زائر از جايگاه علمی امام هشتم(ع) و تقويت ولايت عملی در ميان زائران»، «ارائه راهبردهای اجرايی برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه و تشويق زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحُجَج(ع) به علم‌آموزی و کتاب‌خوانی در کنار زيارت»، «ارائه راهبردهای اجرايی در خصوص مهندسی ساختاری حرم مطهر رضوی برای تشويق زائران به علم‌آموزی و کتاب‌خوانی»، «ارائه راهبردهای عملی در خصوص نقش‌آفرينی آستان قدس رضوی برای مقابله با اسلام‌هراسی، دفاع از حريم پيامبراعظم(ص) و خاندان آن حضرت و اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در اين زمينه»، «جايگاه تعاليم امام رضا(ع) در تحقق گام دوم انقلاب (خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی)»، «نقش آستان قدس رضوی در پيشبرد گفتمان تمدن نوين اسلامی» و «جايگاه شهيد و شهادت در معارف رضوی، ارتباط شهيدان با حضرت امام رضا(ع) و بارگاه ملکوتی آن حضرت و نقش آستان قدس رضوی در دفاع مقدس» عناوین این موضوعات را تشکیل می‌دهد.

قیصری‌نیک تصریح کرد: نویسندگان و ناشران می‌توانند آثاری که در سال های 1399 و 1400 منتشر کرده‌اند را تا 15 اردیبهشت ماه سال 1401 به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی  واقع در حرم مطهر رضوی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ارسال کنند.

مراسم اختتامیه جشنواره، همزمان با دهه کرامت، در سازمان کتابخانه‏‌ها، موزه‌‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. نویسندگان، ناشران و فعالان حوزه رضوی، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این جشنواره به سایت جشنواره به نشانی library.aqr.ir/ketabsal  مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha