زمینه‌سازی مشارکت حداکثری نوجوانان در ترویج فرهنگ قرآن و عترت
کد خبر: 3987990
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
در طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) صورت می‌گیرد؛

زمینه‌سازی مشارکت حداکثری نوجوانان در ترویج فرهنگ قرآن و عترت

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی گفت: زمینه‌سازی مشارکت حداکثری نوجوانان در ترویج فرهنگ قرآن و عترت، ترویج سبک زندگی قرآنی، بامحوریت نوجوانان در توسعه فرهنگ قرآنی و تقویت مبانی دینی و اعتقادی از دیگر اهداف طرح ملی «شباب‌الرضا(ع) است.

مسابقه نوجوانانه‌های قرآنی؛ ویژه نوجوانان  طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، پیرامون مسابقه ویژه نوجوانان طرح ملی شباب‌‍الرضا(ع)، اظهار کرد: مسئله خدمت به حریم رضوی، از دیرباز جزء آرزوهای همه ارادتمندان به اهل‌بیت(ع) بوده و هست، اما محدودیت حضور مستقیم در محدوده بارگاه منور رضوی همیشه مانع از اجابت این خواسته‌ها بوده است.

وی ادامه داد: رویکرد خدمت‌رسانی در حوزه  آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مبنی بر توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم (در طرحی تحت عنوان خادمیاری) زمینه‌ای را برای طراحی و اجرای فعالیت‌هایی با هدف نیل به خواسته خدمت به امام رضا(ع) در پهنه‌‌‌‌‌ای فراتر از محدوده حرم رضوی فراهم کرده است.

میریان بیان کرد: براساس این رویکرد، دوره نوجوانی به‌عنوان مقطعی حساس که هویت‌یابی انسان در آن تحقق پیدا می‌کند، باید مورد توجه جدی قرار گیرد. «کانون خادمیاران قرآنی» تأمین‌کننده فرصتی برای نوجوان شیعه، در سطح ملی و بین‌المللی است که می‌تواند تأثیر مطلوبی در هویت‌یابی نوجوانان شیعه در مسیر تربیتی مطلوب داشته باشد.

وی اظهار کرد: مراد از هویت، هویتی است که خمیرمایه و سرمایه اصیلی در مسیر رشد و تعالی نوجوانان است و ضمن زمینه‌سازی برای دستیابی به «عزت‌نفس» و «اعتمادبه‌نفس» مسیر مطلوبی برای توسعه سرمایه اجتماعی با محوریت سرمایه‌های مذهبی، معنوی و انقلابی جامعه اسلامی به وجود می‌آورد.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی عنوان کرد: فعالسازی جنبه‌های معرفتی طرح ملی شباب‌الرضا(ع) در سطح ملی را هدف کلان و کلی این طرح معرفی کرد و در بیان اهداف جزئی آن، گفت: آشنایی نوجوانان و درک ولایت‌پذیری و ولایت مداری به‌عنوان نماد جامعه اسلامی، تمسک جستن نوجوانان به اصل ولایت‌پذیری ولایت مداری و تاثیر آن در ثبات و پایداری عدالت در جامعه اسلامی و جلوگیری از نفوذ دشمنان از دیدگاه قرآن، گسترش انس با قرآن كریم و تدبر در آیات در جامعه خصوصا برای نوجوانان از اهداف این طرح است.

زمینه‌سازی مشارکت نوجوانان در ترویج قرآن و عترت

میریان ابراز کرد: زمینه‌سازی مشارکت حداکثری نوجوانان در ترویج فرهنگ قرآن و عترت، ترویج سبک زندگی قرآنی برای نوجوانان، رونق بخشی به مساجد، حسینیه‌ها و موسسات قرآنی با محوریت نوجوانان و نیز بهره‌گیری حداكثری از ظرفیت شعبات طرح ملی شباب الرضا(ع) بامحوریت نوجوانان در توسعه فرهنگ قرآنی و تقویت مبانی دینی و اعتقادی از دیگر اهداف این برنامه است.

وی در بیان سیاست‌های این برنامه، تصریح کرد: توجه به نقش راهبردی جلسات سنتی قرآن کریم و کرسی‌های تلاوت رضوی در پیشبرد اهداف، «توسعه فرهنگ قرآنی» در جامعه و گسترش آموزش عمومی قرآن کریم، توجه به معرفت‌افزایی نوجوانان به ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری از سیاست‌های مورد توجه است.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی افزود: یکپارچه‌سازی راهبری طرح ملی شباب‌الرضا(ع)، استفاده از ظرفیت‌های مردمی مؤسسات قرآنی در گسترش طرح ملی شباب‌الرضا(ع) و نیز رونق بخشی به فضای معرفتی جانبی طرح ملی شباب‌الرضا(ع) و گسترش آن در سطح ملی از دیگر سیاست‌های مدنظر در این برنامه است.

میریان در باب ماموریت‌ها در جریان اجرای طرح گفت: مسابقه ویژه نوجوانان در دهه امامت و ولایت 1400برگزار می‌شود که بر این اساس حفظ ارتباط موثر همه جانبه با  اعضاء طرح ملی شباب الرضا(ع) مدنظر است.

وی اظهار کرد: ایجاد شبکه‌ای گسترده و یکپارچه در بزرگداشت و پاسداشت مناسبت‌های ملی ومذهبی در بستر طرح ملی شباب الرضا(ع) در کنار راهبری و هدایت جنبه‌های معرفتی طرح ملی شباب با رویکرد تفسیر و تدبر در قرآن کریم از دیگر ماموریت‌های مورد توجه در اجرای این طرح است.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی بیان کرد: این برنامه از پنجشنبه 7مردادماه، مصادف با  عید سعید غدیر خم آغاز و تا 12مردادماه سال 1400 ادامه خواهد داشت. منبع از کتاب برای «قلب سپید تو» به‌صورت فایل پی دی اف است که بارگذاری آن در صفحات و کانال‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به آدرس @quran_aqr در فضای مجازی انجام می‌شود و نیز ارائه سوالات مسابقه از طریق کانال‌ها و فضای مجازی و یا بیان آنها توسط مربیان محافل صورت می‌گیرد.

میریان در پایان گفت: نحوه پاسخ‌دهی به سؤالات، ارسال پیامکی جواب‌ها به‌صورت یک عدد 12رقمی از چپ به راست به همراه نام و نام‌خانوادگی به سامانه پیامکی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، به شماره 30008804 است. در پایان نیز به 30 نفر از شرکت‌کنندگان که به تمام سؤالات پاسخ صحیح داده‌اند، به قید قرعه جوایز نفیس متبرک اهدا می‌شود.

انتهای پیام
captcha