شهردار مشهد باید اندیشه راهبردی بداند/ مظلومیت حوزه قرآن و عترت
کد خبر: 3990611
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

شهردار مشهد باید اندیشه راهبردی بداند/ مظلومیت حوزه قرآن و عترت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه فناوری اطلاعات و امور اداری دوره چهارم شورای شهر مشهد گفت: مشهد، پایتخت معنوی ایران اسلامی است و شهردار این شهر نیز در جوار مضجع شریف امام رضا(ع) باید دارای تفکر و اندیشه راهبردی باشد و این اندیشه در فکر، عمل و ذهن او وجود داشته باشد.

شهردار مشهد بایستی دارای تفکر راهبردی باشد/حوزه قرآن و عترت در مظلومیت به‌سر می‌بردمحمدحسین جهانبخش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه فناوری اطلاعات و امور اداری مشهد مقدس و نائب رئیس و عضو کمیسیون ویژه ایثارگران دوره چهارم شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته، به مسائل هویتی و فرهنگی مشهد کمترین توجه و یا اصلا توجهی به این نشده است. متاسفانه در مورد مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا هم توجهی نشده است که باید توجه ویژه داشته باشد. زیباسازی فضای شهر نیز از مسائلی است که شهردار باید به آنها توجه کند. شهردار مشهد باید از بین جوانان پخته، باتجربه و امتحان پس‌داده باشد، در واقع کسی که این تجربیات را در عین جوانی، پرکاری و تلاش داشته باشد.

وی ادامه داد: پاک‌دستی و سلامت و سوابق کاری شهردار و مبارزه با فساد نیز از جمله مسائلی است که به‌عنوان یک اولویت خاص جهت انتخاب شهردار  باید مورد توجه قرار گیرد. در اندیشه شهردار مشهد باید پرورش مدیرانی باشد که در این شهرخدمتگزاری کنند.

شهرداری مشهد درآمدهای حلال می‌خواهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه فناوری اطلاعات و امور اداری دوره چهارم شورای شهر مشهد عنوان کرد: یقینا ایجاد درآمدهای پایدار و حلال برای شهرداری مشهد که شهری فرهنگی است، یک ضرورت به‌شمار می‌رود و با فروش تراکم نمی‌شود، مشهد را اداره کرد که شهردار جدید باید طرح و برنامه‌ای برای اصلاح این نقیصه بزرگ داشته باشد. در دوره پنجم شورای شهر پروژه پارکینگ میدان آزادی اجرا شد که طبق برآوردها، به‎طور متوسط حدود یک میلیارد تومان با هزینه زمین برای هر پارکینگ هزینه شده است، در صورتی‌که در شهرهایی مانند توکیو، لندن و... هم چنین هزینه‌هایی نمی‌شود و در واقع اداره کردن شهر مشهد با گرانی سنگین همراه است.

شهردار باید در سطوح استانی با حوزویان تعامل داشته باشد

جهانبخش اضافه کرد: شهردار جدید باید قدرت تعامل با حوزویان و دانشگاهیان در استان و سطوح ملی و فراملی را داشته باشد، همچنین باید برنامه‌محور باشد با اصل کار حکیمانه وخرد جمعی و درعین حال دارای قاطعیت باشد، از متخصصان و صاحب نظران در عرصه مدیریت شهری استفاده کند و اعتقاد و باور به جوان باوری، جوان یاوری و جوان داوری داشته باشد و دریک کلام نیروی جوان پخته انقلابی، ولایی و پرکار باشد و بدنه شهرداری را هم بشناسد، بنابراین شناخت از بدنه شهرداری هم یکی از ویژگی‌هایی است که شهردار آینده مشهد باید داشته باشد، همچنین گره‌گشا باشد و شان مشهد مقدس را تعالی ببخشد.

بایستی برای زائر از مبدأ تا مقصد برنامه داشته باشیم

نائب رئیس و عضو کمیسیون ویژه ایثارگران دوره چهارم شورای شهر مشهد گفت: اندیشه، تفکر و توجه به مسائل هویتی و فرهنگی باید بر سایر مسائل غالب باشد. گردشگری زائر در مشهد باید طوری باشد که از مبدا زائر تا مقصد که مشهد است برنامه‌ریزی حساب شده‌ای برای زیارت، مراکز تفریحی و... صورت گیرد و هدفمند باشد، به‌گونه‌ای که زائر با خود از مشهد سوغات فرهنگی ببرد. مشهد در درجه اول باید زیارتی باشد و سپس سیاحتی، اما امروز غلبه سیاحتی بودن را می‌بینیم که باید همه مراکز دست به دست هم دهند و این مورد را ترمیم کنند و با برنامه‌ریزی حساب شده دست دلال‌هایی که درخصوص زائران دخالت دارند کوتاه و امنیت واقعی  برای زائر امام رضا(ع)  فراهم شود، مسئولین نیز برنامه‌ای برای هدایت زائران ندارند تا زائر را از مبدا تا مقصد هدایت کنند.

جهانبخش افزود: مشهد با توجه به ظرفیت‌های بالای تخصصی پزشکی، یکی از مراکز گردشگری سلامت برای بسیاری از زائران و مسافران از کشورهای همسایه است و این افراد برای درمان به مشهد می‌آیند، چرا که  نسبت به کشورهای خود هزینه درمان در مشهد کمتر است که در این خصوص هم باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و در قالب درآمدهای پایدار یرای شهر مشهد و شهرداری باشد.

وی گفت: شهرداری ثامن دو متولی دارد، نخست شهرداری و دیگری وزارت راه و شهرسازی و معمولا همیشه شهرداری انتخاب می‌شود که مورد تایید هر دو باشد که این چالش، همواره در شهرداری ثامن وجود داشته است و چالش دیگر اینکه اطراف حرم را هتل‌های چندین طبقه احاطه کرده و بیشتر حالت تجاری دارند که به این صورت جایگاه ویژه حرم را از بین برده‌اند و امروز حتی از چهارراه شهدا گنبد امام رضا(ع) به‌راحتی قابل رویت نیست و این بزرگترین چالشی است که اتفاق افتاده و کار از دست در رفته است، بنابراین باید جلوی این ساخت‌وسازها گرفته شود، چرا که این ساخت‌وسازها غلبه گردشگری را بر زیارت هویدا می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه فناوری اطلاعات و امور اداری دوره چهارم شورای شهر مشهد بیان کرد: طرح جامع شهر نیز از مسائل مهمی است که  در بحث ساخت‌وساز در مشهد این موضوع مطرح است که تا سه یا چهار طبقه مجوز داده شود که این موضوع درآمد شهرداری را مشکل‌دار می‌کند، طرح جامع تفصیلی اما و اگرهای بسیاری داشته و هنوز هم وجود دارد.

حاشیه شهر مشهد شرایط ویژه امنیتی دارد

وی ادامه داد: حاشیه شهر مشهد نیز به‌دلیل سکونت افراد از  استانها وکشورهای همسایه شرایط ویژه امنیتی دارد و اگر دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم سرمایه‌گذاری‌های سنگینی با هدایت حتی وهابیون در این مناطق شکل می‌گیرد که باید در همه دستگاه‌های امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، دید ملی و در عین حال امنیتی مورد توجه باشد، در واقع  برای شهر مشهد باید شرایط ویژه‌ای قائل شد.

جهانبخش افزود: طرحی به شورای شهر داده شد و پیشنهاد کمیسیون ویژه  قرآن و عترت را دادند و این امر می‌طلبد کمیسیون ویژه‌ای برای این امر مهم اختصاص یابد که دوستان در حال بررسی این موضوع هستند. گام اول را در این خصوص شورای شهر می‌تواند با تصویب کمیسیون ویژه قرآن و عترت بردارد و گام دوم در این عرصه را  نیز آستان قدس رضوی می‌تواند در خصوص تعالی و توسعه قرآن وعترت انجام دهد و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه نیز می‌توانند به صورت ویژه، وظیفه خود در تعالی  قرآن و عترت را انجام دهد و باید دست به دست هم داده و این مورد را ساماندهی کنند.

ظرفیت بالای خراسان در حوزه قرآن وعترت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه فناوری اطلاعات و امور اداری دوره چهارم شورای شهر مشهد تصریح کرد:  مشهد ظرفیت‌های والایی در حوزه قرآن و عترت و حافظان و قاریان  دارد و مقام معظم رهبری تاکید فرموده‌اند که باید حداقل 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، در این خصوص مجموعه‌های شورای شهر، آستان قدس رضوی و... باید این اراده را برای تعالی داشته باشند و به‌صورت جزیره‌ای کار نکنند، چرا که نتیجه‌اش آن شده است که مشاهده می‌کنیم، حوزه قرآن و عترت در مظلومیت به سر می‌برد و باید مورد حمایت قرار گیرد.

نائب رئیس و عضو کمیسیون ویژه ایثارگران دوره چهارم شورای شهر مشهد گفت: شورای شهر،  شهرداری با ویژگی‌های گفته شده انتخاب کنند، چرا که انتخاب شهردار 60 تا 70 درصد کار شورا را تحقق می‌بخشد. امام رضا(ع) متعلق به جهان بشریت است و همگان باید نسبت به این مضجع شریف دغدغه داشته باشند و یک اراده ملی و بعد استانی را می‌طلبد تا مقداری از این مشکلات حل شود.

جهانبخش در پایان اظهار کرد: در خصوص عزاداری‌ها، مقام معظم رهبری به هیئات توصیه فرمودند که به صورت صد درصدی پروتکل‌ها را رعایت کنند، بنابراین باید از فرمایشات مقام معظم رهبری اطاعت کنیم و رعایت صددرصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را داشته باشیم تا به‌زودی از شیوع کرونا جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha