امروز شیوه همراهی با امام حسین(ع) چگونه است؟
کد خبر: 3991714
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
سیدحمید حسینی شرح داد:

امروز شیوه همراهی با امام حسین(ع) چگونه است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در شرح زیارت عاشورا گفت: همراهی با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بدون زندگی سالم و صادقانه ادعایی بیش نیست؛ اینکه کسی دم از حسین(ع) بزند ولی در اداره و مغازه برخلاف منش اسلام رفتار کند.

ارسال/

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه قرآن و حدیث، در دهه اول محرم «زیارت عاشورا» و شرح آن را موضوع سخنرانی خود قرار داده است.

متن نهمین سخنرانی او را می‌خوانید؛

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه ما در این زیارت از خدا می‌خواهیم که خدایا «ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخره؛ خدایا ما را در دنیا و آخرت با اهل بیت(ع) قرار بده»؛ توضیح داد: این خواسته آنقدر مهم است که در انتهای این زیارت که به سجده می‌رویم باز این را از خدا طلب می‌کنیم؛ «قدم صدق عندک مع الحسین و اصحاب الحسین(ع) ...؛ می‌خواهیم که خدایا به ما ثبات قدم بده تا صادقانه با حسین(ع) و اصحابش باشیم.

وی افزود: اینکه صادقانه از خدا می‌خواهیم با اهل بیت(ع) باشیم و از آنها جدا نشویم یک درخواست فانتزی، شیک و خیال‌پردازانه نیست؛ قرآن در آیه 27 فرقان از آینده و بعد از مرگ ما خبر داده و فرموده است: وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا؛ تعبیر تکان‌دهنده‌ای است، در روز قیامت تازه چشم ما باز می‌شود که در عالم چه خبر است.

حسینی بیان کرد: روز قیامت روز حسرت است و حسرتی به جان انسان می‌افتد که انسان دست خود را با لب می‌گزد؛ انسان‌ها وقتی می‌بینند که با پیامبر(ص) بودن چقدر ارزش دارد هر دو دست خود را می‌گزند و می‌گویند؛ ای کاش ما با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بودیم و راهی برای معیت با آنها برای خود انتخاب می‌کردیم.

حسینی تصریح کرد: پس این درخواست، یک آرزویی نیست که اگر بشود خوب است و نشد هم هیچ؛ ما باید با آنها باشیم در غیر این صورت همه چیز را خواهیم باخت؛ قرآن تعبیر «یا لیتنی اتخذت ...» را از زبان ظالمین به کار می‌برد یعنی اگر با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نباشیم جزء ظالمین هستیم.

وی افزود: در  آیه 72 سوره نساء فرموده است: وَإِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا؛ و قطعاً از ميان شما كسى است كه كندى به خرج دهد؛ پس اگر آسيبى به شما رسد گويد: راستى خدا بر من نعمت بخشيد كه با آنان حاضر نبودم، یعنی اقدام و وارد میدان شدن برای برخی از شما سخت است و مراقب هستید اگر به مؤمنان آسیب و مشکلی رسید خودشان را کنار بکشید ولی تا می‌بینند به مؤمنان خیر و فضلی رسید می‌گویند ما هم با آنها هستیم؛ قرآن به شدت چنین صفتی را توبیخ کرده است.

استاد و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: با پیامبر بودن یعنی بدون تردید وارد میدان و اقدام شدن است. در تعبیر دیگری فرمود: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ؛ یعنی برخی خدا را در حاشیه و زبانی عبادت می‌کنند؛ اگر خیری به آنها برسد به آن خوشحال می‌شوند ولی اگر سختی و آزمایش و مشکلی پیش آمد فورا خودشان را عقب می‌کشند.

وی تاکید کرد: در زیارت عاشورا با صراحت اعلام می‌کنیم که ما با امام حسین(ع) هستیم؛ زیارت عاشورا در دوره حکومت بنی امیه و دوره امام باقر(ع) انشاء شده و در آنجا امام باقر(ع) به ما یاد داده است که بگوییم ما با حسین(ع) هستیم و بنی امیه را لعن می‌کنیم؛ همراهی با امام حسین(ع) در شرایط امروز این است که کسی که در فعالیت اداری هست یا کاسب و مغازه‌دار است باید ببیند آیا طبق منش امام(ع) رفتار می‌کند یا اهل رشوه و اختلاس و کار مردم را به تاخیر انداختن است.

حسینی بیان کرد: همراهی با اهل بیت(ع) یعنی در لحظه لحظه زندگی به یاد آنها بودن و قطعا اگر در زندگی با آنان باشیم در تاسوعا و عاشورا عطر وجود امام حسین(ع) بر دل ما خواهد نشست؛ هر کسی شخصیتش با کسانی شکل می‌گیرد که همراه آنهاست؛ ممکن نیست کسی برای امام(ع) و در مجلس امام حسین(ع) گریه کند و وقتی از مجلس بیرون رفت کار دیگری بکند و حرف‌های دیگری بزند. البته الان بیشتر از رفقا، فیلم‌ و کانال و صفحاتی که فالو کرده‌ایم روی شخصیت ما اثر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: ابوبصیر از اصحاب امام صادق(ع) نقل کرده که من همسایه‌ای داشتم که با حکومت وقت رفت و آمد کرد و وضع مالی خوبی پیدا کرد و کم کم به فساد کشیده شد؛ چند بار او را نصیحت کردم ولی فایده نداشت و می‌گفت که از ما گذشته است؛ ابوبصیر برای حج به محضر امام صادق(ع) مشرف شد و ماجرا را به امام گفت؛ امام(ع) فرمود که سلام مرا به او برسان و بگو اگر دست از این کارها برداری من بهشت را برای تو تضمین می‌کنم، وقتی ابوبصیر پیام امام(ع) را برای آن فرد آورد، او چنان متحول شد که تمامی مال‌های حرام را به صاحبانش برگرداند تا جایی که لباس هم  برایش باقی نماند و سرانجام چند روز وفات کرد در حالی که در آخرین لحظات عمر خطاب به ابوبصیر گفت که امامت به وعده‌ای که داد وفا کرد.

حسینی گفت: با امام حسین(ع) بودن تصمیم می‌خواهد و باید جمع‌ها و حرف‌ها و اعمالی را که امام دوست ندارد کنار بگذاریم و آن وقت نتیجه آن را خواهیم دید. در این روزها از امام حسین(ع) بخواهیم که  دست دل ما را بگیرد.

انتهای پیام
captcha