آنچه ملت ایران از مکتب عاشورا آموخت
کد خبر: 3991859
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
حجت‌الاسلام فرزانه:

آنچه ملت ایران از مکتب عاشورا آموخت

امام‌جمعه موقت مشهد با اشاره به خصوصیات ملت ایران در راه کمک به اسلام گفت: ذلت‌ناپذیری، ولایت‌مداری، دشمن‌شناسی، ایستادگی در برابر ظلم و همه آنچه توسط ملت ایران در راه اسلام سرمایه‌گذاری شده، برگرفته از مکتب عاشوراست.

آنچه ملت ایران از مکتب عاشورا آموختبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه، امام‌جمعه موقت مشهد، شامگاه 28 مردادماه در مراسم شام غریبان عاشورای حسینی، در حرم مطهر رضوی، که با حضور تعداد محدودی از خدام این بارگاه منور برگزار شد، بیان کرد: ملت ایران در تاریخ زندگی خود، ازجمله خصوصیاتی که دارد، این است که از همه ملت‌ها بیشتر به اسلام کمک و در این راه سرمایه‌گذاری کرده و زحمت و زجر دیده است. آخرین گامی هم که برای اسلام برداشت، دادن خون صدها شهید برای پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل این نظام مقدس بود، این حال تنها شامل حال مردم ایران است که شواهد تاریخی این را نشان می‌دهد.

فرزانه اظهار کرد: اما سؤال اینجاست که ملت ایران این خصوصیات برجسته را از کجا کسب کرده است؟ چرا که این خصوصیات بدون شک دارای منبع و منشأ است. ملت ایران ملتی مسلمان و شیعه، دارای فرهنگ غنی، متکی به عقل و عملکرد تاریخ، ملتی متحد و منسجم و به هم پیوسته، دشمن‌شناس، راه‌شناس، هدف‌شناس، موقع‌شناس و تأثیرناپذیر از فتنه خناسان است. ملت ایران ملتی الگو شده برای سایر ملل و دارای مبنای جدید برای تحول در جهان و آزادی از سلطه استکبار با سلاح ایمان و مقاومت است.

امام‌جمعه موقت مشهد بیان کرد: ایران اسلامی، ملتی است فداکار و امتحان داده برای حفظ دین، عزت و وطن، چرا که از غدیر الهام گرفته، ملتی است ولایت‌مدار و ایستاده در برابر کفر، شرک و استکبار جهانی است و این خصوصیات 6گانه در تاریخ هیچ ملتی وجود ندارد. اما منبع و آبشخور این خصوصیات کجاست؟ بدون هیچ گزافه‌گویی و تعاریف باید بگویم، منبع این خصوصیات برجسته در یک کلمه، و آن عاشوراست، ما از عاشورا استفاده کردیم و در طول صدها سال به این ویژگی‌های بی‌بدیل مزین شدیم. ما از عاشورا آموختیم، در میدان نبرد حق و باطل همه از کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، امام و رعیت در یک صف قرار گیرند و در صورت لزوم همه چیز خود را فدای دین کنند.

وی ابراز کرد: این همان درسی است که از عاشورا گرفته‌ایم، همان‌طور که امام حسین(ع) با همه آنچه داشت به کربلا آمد، فرزندان خردسال، حضرت زینب(س) و رقیه(س)، حضرت ابوالفضل(ع)، علی‌اکبر(ع) و عبدالله نوجوان را آورد، این درس را ما از عاشورا گرفتیم. اگر در جنگ هشت ساله ایثار کردیم، اگر در سایر میادین فداکاری می‌کنیم، از عاشورا آموخته‌ایم. ما از عاشورا آموختیم، نباید به خواسته دشمن پاسخ مثبت داد، چرا که دشمن به کمتر از محو دین بسنده نمی‌کند، همان‌طور که حضرت در روز عاشورا فرمود: «هیچ چیز از آنچه دشمن بخواهد، به آن نخواهم داد، تا در خون خود غلتان شوم». ملت ما نیز در این چهل سال پاسخ مثبت به خواسته دشمن نداده ئ این درسی است که از عاشورا گرفته‌ایم. عاشورا به ما آموخت، نباید دست ذلت به سمت دشمن دراز کرد، بلکه باید در مقابل آن ایستادگی کرد، امام حسین(ع) در روز عاشورا نه تسلیم شد و نه از دشمن فرار کرد، بلکه در مقابل دشمن ایستاد، لذا اگر عاشورا نداشتیم، به اینجا نمی‌رسیدیم.

فرزانه ادامه داد: عاشورا به ما آموخت که جامعه‌ای که محکوم به ظلم و ظلم در آن حاکم است، جای مناسبی برای زندگی انسان نیست، چرا که در چنین جامعه‌ای، سه چیز از مردم سلب می‌شود و آن مجموعه انسانیت یعنی عقل، اراده و مسئولیتش است. در جامعه‌ای که ظلم حاکم باشد، اجازه تفکر و تصمیم‌گیری به ملت داده نخواهد شد و خود حاکمان ظالم به جای ملت فکر کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند. امام حسین(ع) به ما فرموده است که در جامعه‌ای که ظلم حاکم است، جای زندگی نیست، چراکه در این جامعه ذلت است و ذلت برای انسان قابل قبول نیست و در جامعه‎ای که ذلت باشد، نباید زندگی کرد، امام حسین(ع) به ما آموخت، «الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ»، جای زندگی کردن نیست، اگر حسین(ع) را نداشتیم، چنین چیزی نداشتیم.

وی با اشاره به شعار معروف امام حسین(ع) که فرمودند: «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»، افزود: ملت ایران ذلت تسلیم شدن و بردگی را نپذیرفت و امروز هم نمی‌پذیرد، این درس را عاشورا به ما آموخت. عاشورا به ما آموخت که دشمن با هر قدرت و توانی که دارد، شکست‌پذیر است و باقی‎ماندنی نیست.

امام‌جمعه موقت مشهد در پایان با بیان اینکه دشمنان نابودشدنی هستند، افزود: امام حسین(ع) در وداع آخر خود به اهل حرم فرمود: «آماده گرفتاری‌های سنگین باشید، اما بدانید خداوند شمارا حمایت می‌کند و به‌زودی شما را نجات خواهد داد». در آن لحظه که صدای خوشحالی و هلهله دشمن از پیروزی بلند شده، امام این سخنان را می‌گوید که دشمن به‌زودی ناامید و خار خواهد شد و باید گفت هیچ جای تاریخ اسلام کلمه‌ای که نشان ناامیدی در برابر دشمن باشد، توسط معصومین بیان نشده است.

انتهای پیام
captcha