کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» منتشر شد
کد خبر: 3992230
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶

کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» منتشر شد

مؤسسه انتشارات دلیل ما، به‌ مناسبت ماه محرم کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» اثر احمدرضا آقادادی را تجدید چاپ و روانه بازار نشر کرده‌ است.

کتاب بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا منتشر شدبه گزارش ایکنا از قم، در کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» حدیث زیارت عاشورا، با بررسی منابع شیعه نقل شده و فرازهای آن با بحثی قرآنی ـ روایی مورد نگارش قرار گرفته است.

در آغاز کتاب بحث در مورد زیارت و آداب آن و توضیح‌هایی در مورد منابع زیارت عاشورا نگاشته شده؛ سلام نخستین لغتی است که مورد بررسی قرار می گیرد و سپس برخی از عبارات زیارت‌نامه طبق توضیحات قرآنی و حدیثی مورد دقت قرار می‌گیرد.

یکی از مباحث زیارت عاشورا که مورد توجه قرار گرفته مسئله برائت و اهمیت دشمن‌شناسی در این زیارت است که در دو بخش به صورت مبسوط توضیح داده شده است؛ بخش اول در مورد کسانی که به اسم لعن شده‌اند و بخش دوم کسانی که به وصف لعن شده‌اند مانند: اولین و آخرین ظالم، تبعیت از ظالم، ناصبی، شفاعت و معنای تقرب آخرین مطلب در شرح این زیارت است. پایان بخش کتاب، کتاب‌شناسی زیارت عاشورا است که مورد استفاده محققان خواهد بود.

ساختار کتاب

مقدمه، زیارت عاشورا، زیارت لغت، انواع زیارت، فواید زیارت، آداب زیارت، حدیث زیارت عاشورا، نکاتی درباره کیفیت زیارت عاشورا، آیا زیارت عاشورا حدیث قدسی است، بحثی پیرامون سلام در زیارت، ملاک دوستی و دشمنی، مهدویت در زیارت عاشورا، ملاک آبرو، لعن و برائت در زیارت عاشورا، دشمن‌شناسی در زیارت عاشورا، شفاعت در زیارت عاشورا و کتاب‌شناسی زیارت عاشورا از جمله عناوینی است که در این کتاب آمده است.

برشی از کتاب

نویسنده با بررسی حدیث زیارت عاشورا در صفحه ۴۳ از کتاب به این سؤال چنین پاسخ می‌دهد که «آیا زیارت عاشورا حدیث قدسی است؟» و در ادامه چنین می‌نویسد: حدیث قدسی به روایتی می‌گویند که امام معصوم یا پیامبری آن را قول خداوند نقل می‌کند. تفاوت حدیث قدسی با آیات قرآن چیست؟ اولا حدیث قدسی معجزه نیست؛ اما قرآن معجزه الهی است و بشر از آوردن آیه‌ای چون آن عاجز است، لذا قرآن در جاهای مختلف تحدی کرده و فرموده اگر شک دارید که این آیات از جنب خداوند نازل شده است یک سوره همانند آن بیاورید.

ثانیاً قرآن فقط به قلب پیامبر(ص) نازل شده است؛ اما حدیث قدسی از دیگر پیامبران و ائمه(ع) نیز صادر شده‌ است؛ شیخ حر عاملی در کتاب جواهر السنیه فی‌کلیات احادیث القدسیه تحت عنوان کلیات احادیث قدسی ترجمه شده‌ است، به‌ جمع آوردن این احادیث قدسی همت گماشته‌ است.

در کتاب مصباح المجتهد شیخ طوسی و بحارالانوار علامه مجلسی، روایتی از حضرت صادق(ع) مبنی بر قدسی بودن زیارت عاشورا به روایت سیف بن عمیره و صفوان بن مهران نقل شده‌ است؛ نجاشی از بزرگان علم رجال است، به‌ همراه محقق اردبیلی در جامعه الرواة، درباره این ۲ روایت نوشته‌اند:‌ ثقه و مورد اعتماد هستند.

زیارت عاشورا در کانون توجه بزرگان و علمای شیعه است

در بخشی دیگر از این عناوین می‌خوانیم: زیارت عاشورا از جایگاه صدور، در کانون توجهات بزرگان و علمای جلیل‌القدر شیعه بوده و کتاب‌های بسیاری از کتاب موثقین شیعه این زیارت و حدیث آن را به‌طور مبسوط نقل کرده‌اند و این نیست مگر به‌خاطر اعتماد به‌ این حدیث و عظمت عبارت صادره؛ از این رو در این شرایط، اگر به فرض در سند حدیث ایرادی هم باشد که نیست با این همه توجهی که بزرگان به آن داشته‌اند آن شبهه موضوعا برطرف می‌شود. همان‌طور که در فقه می‌گویند: اگر روایت با سندی عالی مورد اعراض و بی‌تفاوتی علما قرار گیرد از ارزش آن کاسته می‌شود و بالعکس هر چه حدیث ضعیف باشد لکن مورد توجه علما قرار گیرد بر حسن آن افزوده می‌شود.

یادآور می‌شود که مؤسسه انتشارات دلیل ما، به‌مناسبت ایام محرم الحرام کتاب «تجلی عبودیت در واقعه کربلا» اثر ابوالفضل وحیدی صدر را با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه در ۵۶۸ صفحه به بهای ۶۵ هزار تومان منتشر ساخته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به بلوار معلم واقع در مجتمع ناشران قم، طبقه همکف واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس گیرند.

انتهای پیام
captcha